Hur du hanterar streckkoder på Amazon

Written by Anton Kimfors

maj 7, 2021

När du säljer via Amazons logistikprogram Fulfillment by Amazon (FBA) så låter du Amazon hantera lager och frakt av produkterna du säljer på Amazon. För att Amazon skall kunna göra det så krävs det att alla produkter du skickar in till Amazon är märkta med streckkoder. Och det är just det jag kommer gå igenom idag, hur du hanterar streckkoder när du säljer på Amazon.

 

 

Vilka typer av streckkoder finns det?

Amazon kategoriserar streckkoderna du kan använda på produkterna på två olika sätt:

1) Manufacturer barcode – Detta är en streckkoder med universalt unika identifieringskoder. exempelvis en EAN, UPC eller GTIN-kod. EAN-kod är det absolut vanligaste för säljare i Sverige. Detta är de vanliga typerna av streckkoder och det är dessa du vanligtvis ser på produkter som du handlar i fysiska butiker och online.

2)- Amazon barcode – Detta är en streckkod som är unikt framtagen av Amazon och som är unik inte bara för varje produkt, men för varje säljare. Det betyder att om säljare X och säljare Y säljer samma produkts så kommer de ändå ha olika koder. Själva koden i sig kallas för FNSKU (Fulfillment Network Stock Keeping Unit) och den får du tag på efter att du registrerat produkten du vill sälja inne på Amazon.

 

 

Vad är skillnaden på Amazon- och Manufacturer barcode?

Det finns två huvudsakliga skillnader på FNSKU-koden och den mer traditionella tillverkar-streckoden (Manufacturer barcode).

Först och främst är det ofta mycket enklare att hantera en streckkod som bygger på en EAN-kod eller liknande. Varför? För att den streckkoden alltid kommer vara korrekt. Det är du som säljare som har satt EAN-koden och denna koden gäller oavsett vart i världen du säljer. Med FNSKU-koden är det inte riktigt likadant. FNSKU-koden skiljer sig mellan olika säljare av samma produkt, och det kan även skilja sig mellan Amazons olika marknadsplatser för samma säljare. Om du säljer samma produkt på Amazon.com och på Amazon.se så är det inte säkert att FNSKU-koden är densamma. Detta gör att FNSKU kan bli krångligare att hantera.

Den andra skillnaden är att det är ett krav att använda FNSKU för vissa produkter och vissa marknader. Varför det är ett krav på vissa marknader beror antagligen på att begränsade resurser på de marknaderna detta gäller. Exempelvis Sveriges marknad som är väldigt ny. Att FNSKU är ett krav för vissa produkter beror på att Amazon med hjälp av FNSKU kan se exakt vilken säljare som sålt vilken produkt. Vilket är viktigt när det kommer till dyra och farliga produkter, eller produkter med andra viktiga attribut.

 

 

Hur får du tag på FNSKU

Om du vill använda FNSKU så har du två alternativ. Antingen skriver du ut och sätter på alla FNSKU-koder själv, eller så skickar du in produkterna till Amazon med en vanliga streckkod och betalar Amazon en liten summa (ca 2-3kr/produkt) för att skriva ut och fästa FNSKU-koder.

Om du vill sätta på FNSKU-etiketterna själv så kan du skriva ut etiketten på två sätt.

1) Gå till Manage inventory →Klicka sedan på drop down menyn på den produkten som du vill print ut etiketten för → Tryck sedan ”Print item labels”.

 

Printa FNSKU koder från Manage Inventory

 

2) Du kan även skriva ut FNSKU-etiketterna under frakt-processen. Då får du ut FNSKU-koderna för alla de olika produkterna som du skall frakta och Amazon matchar även antalet etiketter med antalet produkter som du registrerat skall skickas med i frakten. Ifall du vill använda detta alternativet så går du till steget ”Print labels” i fraktregistrering och klickar sedan på ”Print”.

 

Du kan printa FNSKU koderna i och med frakt

 

 

Fördelar och nackdelar med EAN vs. FNSKU

EAN (Manufacturer barcode)

Jag har redan varit inne på delar av detta, men den stora fördelen med EAN (eller andra streckkoder från tillverkaren) är att de är mycket enklare att hantera. Framförallt om du redan säljer produkter i andra kanaler.

Nackdelen är att Amazon inte kan hålla reda på vilken säljare som skickat in vilken produkt. Detta kan vara farligt du till exempelvis är återförsäljare av en produkt och det finns många andra säljare av samma produkter. Om en annan säljare då skickar in förfalskningar eller produkter med andra brister så kommer inte Amazon kunna skilja dina produkter från dessa. När en order kommer så ackrediteras denna till en säljare och en produkt plockas slumpvis från det gemensamma lagret som du och de andra säljarna har.

Du kan läsa mer om hur detta funkar inne i Amazons dokumentation.

 

FNSKU

Den stora fördelen med FNSKU är att Amazon vet vilken säljare som står bakom produkten. Om du skickar in produkter med FNSKU-koder så öronmärks dessa produkter. När du sedan gör en försäljning så kan du vara säker på att Amazon skickar ut en av dina produkter, och inte en produkt som någon annan skickat in.

Nackdelen är att det är en extra process att tänka på. Någon måste ju sätta på FNSKU-etiketterna och antingen gör du det själv, vilket kommer kosta tid. Eller så betalar du Amazon för att göra det.

 

 

Hur väljer du mellan FNSKU och EAN?

Nu har jag gått igenom det du behöver veta för att välja vilken typ av streckkod du ska använda, men jag har inte gått igenom vart du faktiskt väljer vilken typ av streckkod du skall använda. Det som faktiskt är lite konstigt med Amazon är att du inte väljer detta när du skapar en produktsida eller en ”product listing”. Detta görs separat.

Det du kommer behöva göra är att ställa in vilket av alternativen du föredrar, och sen kommer detta automatiskt vara det alternativet som gäller för alla nya produkter/produkterbjudanden du registrerar. Du gör detta genom att gå till Settings och sedan klicka **på Fulfilment by Amazon. Gå därefter till FBA Product Barcode Preference och gör där ditt val.

 

Barcode Preference inställningar på Amazon

 

 

Hur ändrar du FNSKU/EAN på befintliga produkter?

Om du har befintliga produkter som du vill ändra streckkods-inställningen på så är tyvärr svaret att det inte går. Det finns några undantag för produkter som är helt nya, men generellt så går det inte. Du kommer istället behöva skapa en kopia av den befintliga produktsidan (product listing). Det gör du genom att gå till Manage inventory, klicka sedan på drop down menyn för den produkten som du vill ändra och klicka därefter på Copy listing.

 

 

Sammanfattning

Jag hoppas att du nu har en tydlig bild över hur du hanterar produkters streckkoder på Amazon. Om du vill ha en tydligare genomgång av detta och mycket mer Amazon-relaterat, kolla in SellWaves onlinekurs SellWave 101.

Ifall du tror dina vänner och kollegor skulle uppskatta den här guiden så skulle jag var väldigt tacksam om du ville dela detta. Du kan använda knapparna till vänster för att snabbt dela på din favorit plattform. Tack och stort lycka till!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This