Amazon Guiden

Att sälja på Amazon ger dig enorma möjligheter, men även stor konkurrens. Den här boken lär dig allt du behöver veta för slå konkurrenterna och dominera marknaden!

150 kr

150kr – enbart för en begränsad tid
*By purchasing you agree to the Terms & Conditions

En bok som lär dig konkurrera på världens största marknadsplats

Vad lär du dig?

Denna boken, eller snarare guiden, handlar inte om vad Amazon är. Den handlar om hur du och ditt företag lyckas på Amazon. Guiden visar om hur du gör för att få de där produktsidorna som kunder bara scrollar förbi. Den visar istället hur du blir den som kunder flockas kring, och hur du samtidigt tjänar maximalt med pengar på det. För låt oss vara ärliga. Stora marknadsplatser och möjligheter som Amazon lockar många kunder och erbjuder stora chanser, men samtidigt är det många säljare som misslyckas. Eller åtminstone inte lyckas så bra som de kunnat ha gjort med den rätt informationen. Jag vill inte att du skall bli en av dom, och det vill väl inte du heller?

Den här guiden kommer gå igenom allt du behöver för att lyckas och olikt många liknande guider kommer jag gå igenom vad du behöver göra i detaljprecision. Guiden kommer ge dig en bra tydlig överblick över vad du behöver göra, och sedan gå in i detalj på specifika delar. Dessa delar kan du sen återkomma till när du behöver dom som mest.

Det spelar ingen roll om du kan mycket om Amazon, eller ingenting. Denna guiden kommer ge dig mycket värdefull, och många gånger direkt avgöranden, information oavsett befintliga kunskapsnivå! Detta är guiden jag önskar jag hade haft när jag började sälja på Amazon, och den guiden jag hoppas kunna ge dig nycklarna till att dominera marknaden!

”Denna guiden bygger på allt jag och SellWave lärt oss de senaste 7 åren av försäljning på Amazon. Detta är guiden jag behövt när jag började med Amazon och som jag nu skrev för att du skall kunna ta del av vad jag lärt mig och undvika de misstag jag gjort.”

– Anton Kimfors 

De olika sektionerna för boken

INNEHÅLL

^

Amazon Basics

Lär dig allt från grunden

^

Strategi & Taktik

Förbered för framgång

^

Börja Sälja

Starta i praktiken

^

Produktsidor & SEO

Sätt upp och optimera

^

Annonser (PPC)

Dra in försäljningen

^

Varumärke

Bygg brand på Amazon

Kapitel 1

Vad är egentligen Amazon?

Amazons är idag världens största marknadsplats och omsatte 2020 ca 386 miljarder dollar (ja du läste rätt, dollar). De äger idag ca 50% av all e-handeln i både USA och Tyskland och fortsätter växa kraftigt i hela världen.

Utöver Amazons e-handels verksamhet så erbjuder de mängder av andra tjänster och produkter. Amazons AWS står för ca 40% av världens molntjänster, Amazon ägda streamingtjänsten Twitch har 2020 ca 7.5 miljoner aktiva användare. Deras Prime-tjänst som tillåter bättre fraktvillkor, fri streaming av musik och video och mycket mer, har fler än 110 miljoner aktiva användare (bara i USA). Detta är bara några av Amazons alla tjänster.

Med andra ord, Amazon satsar brett och de satsar hårt. Inget talar för att de skall sakta ner, utan snarare gasa. När andra företag varslade under Corona-krisen 2020 – 2021 (fortfarande pågående när jag skriver detta) så valde Amazon att anställa 175 000 nya medarbetare. Det är fler nya arbe– tare än antalet invånare i Uppsala, Sveriges 4e största stad.

Amazons e-handel

Amazons e-handels plattform är som sagt enorm och driver mängder av trafik. De har gått om Google gällande antal produktsökningar och (håll i dig nu) varje minut säljs över 4 000 produkter på Amazon1. Plattformen började som en marknadsplats för böcker men har sedan länge breddat

sortimentet. Nu kan du köpa allt mellan himmel och jord och du får vad du köper snabbt och smi- digt.

På Amazon säljer Amazon både sina egna produkter och andra företags produkter. Men de tillåter även tredje-part att sälja sina produkter på plattformen. Många företag säljer själva sina produkter, men många större varumärken lämnar Amazon öppet för varumärkets återförsäljare.

Med åren har Amazon blivit bättre och bättre på att dra in stora mängder trafik vilket lockar
fler och fler säljare att sälja på plattformen. De har ofta enorma mängder av erbjudanden under rea-dagar som Black Friday och Cyber Monday och lyckas även dra stor trafik under heldagar. Amazon har till och med grundat sin egna rea-högtid som de kallar
Prime Day och under de senas- te åren har Amazons försäljning på Primeday varit större än på Black Friday och Cyber Monday tillsammans2. Under de 48-timmar som Prime Day höll på 2019 så såldes otroliga 175miljoner produkter! Inte konstigt att detta är en marknad säljare vill åt.

Utöver de tillfälliga säljspurterna så ger Amazon självklart en stadig tillförsel av trafik. Amazon har i vissa länder (exempelvis USA) gått om Google för produktsökningar3. Men trots detta så är Amazon Googles största annons kund och 2019 var Amazons totala annonskostnader 57 miljarder kronor4. De trycker med andra ord fortsatt på och vill inte förlora någon trafik.

Du behöver alltså inte vara rädd att det inte finns potentiella köpare på Amazon. Men stora marknader drar även till sig många duktiga konkurrenter. Totalt finns det över 5 miljoner säljare och ca en tredjedel av dessa är aktiva säljare5. Den stora frågan är hur du får dom att se och köpa just dina produkter. Det är ju just den här konkurrensen denna guiden i mångt och mycket skall hjälpa dig att klara av.

Hur lyckas man på Amazon?

Det jag kommer gå igenom nu är antagligen det absolut viktigaste när det kommer till Amazon. Om du bara skulle läsa ett enda kapitel i denna boken så är det detta. Detta är något som alla som säljer på Amazons plattform bör känna till, men tyvärr inte gör. Så se till att läsa igenom detta noga och om du är en del av ett team, se till att alla känner till detta. Framförallt beslutsfattare inom ditt företag. Om du inte förstår detta så kommer ditt företags försäljning aldrig nå de nivåer som är möjliga, och felaktiga beslut kommer med all säkerhet tas av dig och ditt team.

. . . . 

 

Köp boken för att läsa vidare.

 

Sidor

Delar

Guiden är uppdelad i 10 olika delar med intensiva kapitel i varje del. Allt från vad Amazon är, till hur man i praktiken implementerar avancerade annonsoptimeringar täcks och du kommer få svar på fler frågor än du kan tänka dig.

Dessutom får du tips på verktyg och tjänster som kan hjälpa dig i ditt mål att dominera marknaden.

Vad tycker kunder?

Sellwave kombinerar sin Amazon-expertis med en förståelse för kunden på ett utmärkt sätt. Med ett ambitiöst mind-set och innovativa ideér hittade de fantastiska lösningar för oss!

Anders Hedman, Daniel Wellington

SellWave har alltid detaljerade ingående svar på allt om Amazon FBA. Extremt kunnig och värdefull källa för oss Svenskar som vill sälja på Amazon.

Therese Andrijevski, Spirit of Phoenix

Med sin breda kompetens kom SellWave med tydliga mål och kreativa lösningar, alltid med kunden i fokus!

Sofia Falk, Polarn O. Pyret

Vi tog hjälp av SellWave vid vår etablering på Amazon och kunde inte varit nöjdare. Hjälpsamma med snabba svarstider och otroligt hög kunskapsnivå - starka rekommendationer!

Niklas Larsson, Vinga of Sweden

Vem är experten bakom Amazon guiden?

Författare

Sälj på Amazon med Anton Kimfors

Kul att du hittat hit! Jag heter Anton och är grundaren av SellWave och författare till boken ”Dominera Marknaden”. Jag började sälja på Amazon redan 2015 och hade då ingen aning om vad jag gjorde. Det växte långsamt och samtidigt började företag höra av sig och fråga om hjälp med att komma ut på marknadsplatsen. Så föddes SellWave och på den vägen är det.

Redan tidigt försökte jag hjälpa nya säljare. I början var det via YouTube och Facebook-grupper. Numera mest via SellWaves blogg. Denna boken är nästa steg. Boken ger en tydligare struktur och jag kan förmedela allt det du behöver veta utan att begränsas av format eller tid.

Anton Kimfors

SE VÅRA KURSER

SELLWAVE 101

Kursen som lär dig administrera Amazon steg för steg.

Share This