Viktiga KPI:er för annonser på Amazon

Written by Anton Kimfors

mars 30, 2022

KPI:er för Amazon annonser

Del 2 av 11 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna andra delen så kommer jag gå igenom viktiga KPI:er som du ska ha i åtanke. Dessa KPI:er är enormt viktiga att ha koll på för att lyckas med dina annonser.

 

När man håller på med Amazon PPC så finns det många KPI:er som du måste förstå. Efter detta blogginlägg kommer jag börja gå in på hur man faktiskt sätter upp sina annonser för optimalt resultat. Men då är det väldigt viktigt att du förstår alla dessa koncept först, så läs noga.

 

 

1. Vad är en KPI?

KPI står för Key Performance Indicator och är ett mätbart värde som under en specifik tidsperiod mäter en specifikt prestation. Försäljning, vinst, kostnader och returer under en bestämd tidsperiod är alla exempel på KPI:er. Vilken tidsperiod? Det är upp till dig att bestämma och oftast jämför man flera tidsperioder samtidigt. Du kan exempelvis mäta din försäljning dagligen, veckovis, månadsvis, varje kvartal och årligen. Alla dessa perioder kommer ge dig ett värde som du sedan kan jämföra mellan andra perioder och målsättningar.

 

 

2. Vilka tidsperioder skall du fokusera på?

Risken med att enbart kolla på KPI:er över en lång tidshorisont är att du inte kommer kunna reagera tillräckligt snabbt på eventuella problem och utmaningar. Om du istället enbart kollar på kortare tidsperioder är det lätt att du fokuserar på för små förändringar som kanske framförallt har att göra med slumpen och inte ditt företags prestation. När du mäter KPI:er för Amazons annonser är det vanligast, och enligt mig mest givande, att kolla på framförallt de månadsvisa måtten (30 dagars perioder). Det kommer ge dig en tydlig signal om den befintliga situationen och när du jämför med tidigare perioder kan du enkelt se hur trenden ser ut.

 

 

3. ACOS

ACOS står för Advertising Cost Of Sales. ACOS ges i en procent och visar alltså hur mycket pengar du spenderat på annonsering i förhållande till vad du sålt. Du vill att ACOS ska vara så låg som möjligt eftersom det innebär att annonserna är mer effektiva och ger större vinst.

  • Om du annonserat för $10 och sålt produkter för $100 så är din ACOS 10%.
  • Har annonserna kostat $50 och du sålt produkter för $100 så är din ACOS 50%.
  • I fallet att annonseringen inte gått så bra och du betalat $150, men bara sålt produkter för $100, då är din ACOS 150%

 

 

4. ROAS

ROAS står för Return On Ad Spend och mäter egentligen samma sak som ACOS men uttrycker resultatet på ett annat sätt. Du behöver egentligen bara kolla på en av ACOS och ROAS. Jag föredrar ACOS. Men om du och ditt företag annonserar på andra plattformar så är ROAS ofta ett vanligt KPI. Då kan det såklart vara bra att även kolla på detta inne på Amazon så att du lätt kan jämföra mellan de olika plattformarna.

ROAS uttrycker hur många kronor du har fått in i sälj för varje krona du spenderat på annonser. Så om du spenderat 100kr och fått in 150kr, då är din ROAS 1.5.

 

 

5. Impressions

Impression står för hur många gånger dina annonser har visats för kunder. Detta är en viktig del att kolla på när du vill se om annonserna faktiskt visas för kunderna och hur mycket. En lågt antal Impressions kan exempelvis innebära att du vill höja dina bud eftersom dina annonser inte visats upp så mycket som du önskar.

 

 

6. Click-Through-Rate

Förkortas ofta till CTR och är en siffra som visas i procent. CTR står för hur stor andel av de kunder som sett din annons som också klickat sig vidare på den. Detta är väldigt viktigt eftersom det är något du kommer vilja kolla på när du optimerar annonser. Om kunder inte klickar på annonserna är det svårt (omöjligt) att få kunden att köpa.

 

 

7. Spend och Sales

Detta är helt enkelt hur mycket du spenderat och fått in i försäljning via annonserna. Inte något svårt att förstå och inget jag behöver förklara, men självklart något av det viktigaste att du kollar på när du annonserar.

 

 

Sen då?

Kanon, nu har vi gått igenom KPI:er för annonser. Detta kommer vara grunden för mycket av de optimeringarna och analyserna du kommer göra framåt och som jag kommer gå igenom i senare delar av denna guiden.

 

PS. Glöm inte att gå med i vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad om ny delar av denna guide och mycket mer.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer