Amazon Prime – vad är det?

Written by Anton Kimfors

oktober 18, 2020

Amazon prime för säljare

 

Amazon lanserade Amazon Prime redan 2005 och det var då med erbjudandet att leverera produkter inom 2-dagar för alla Prime-medlemmar. 2-dagar kanske inte låter så jätte snabbt, men kom ihåg att detta var 2005! Att bli Prime-medlem kostade då 79 USD per år. I dag ligger priset på ca 99 USD per år. Dagens medlemskap erbjuder dock betydligt mycket mer än det ursprungliga medlemskapet.

Att Prime finns är viktigt att hålla koll på för dig som säljare. Jag kommer först gå igenom mer i detalj kring vilka fördelar Amazon Prime ger kunden så att du som säljare kan förstå deras perspektiv på köpupplevelsen. Sedan kommer jag gå igenom vad du som Amazon-säljare bör tänka på.

 

Amazon Prime – Frakttider

För matvaror erbjuder Amazon gratis 2hr frakt och otroliga 1hr frakt mot en liten avgift. För övriga produkter erbjuder de mängder av olika fraktalternativ, och dessa är ofta gratis för Prime Medlemmar. Exempelvis erbjuder de gratis ”Same day delivery” till alla Prime Medlemmar för köp över 35 USD i USA. De erbjuder även gratis 1-day delivery, 2-day delivery, osv.

Amazon arbetar dessutom intensivt med sitt drönarprogram, Prime Air, för att kunna erbjuda ännu snabbare frakt!

 

Streaming med Amazon Prime

Utöver de otroliga frakttiderna så erbjuder Amazon även gratis streaming av musik, filmer och serier till alla Prime-medlemmar. Detta är alltså helt utan extra kostnader. Bara Spotify kostar lika mycket per år som Prime-medlemskapet, men här följer musik streaming med på köpet. Inte konstigt att man som kund vill ha den här dealen.

 

Övriga fördelar

Som att det inte var nog med 1hr frakttider och streaming tjänster så tillkommer ännu fler fördelar. Exempelvis tillgång till e-böcker, produktrabatter, Prime Day erbjudanden, gratis foto lagring, med mera.

 

Hur många Prime-medlemmar finns det?

Med tanke på alla fördelar jag nämnt ovan så är det inte svårt att förstå varför du som kund vill vara Prime-medlem. Allt som allt så finns det totalt 150miljoner Prime-medlemmar! Det är en grupp som aktivt betalar för att ta del av Amazon erbjudanden och är vana och trygga med köpupplevelsen på Amazon.

Dessa 150miljoner medlemmar har dessutom flera i deras närhet som med största sannolikhet använder sin familjemedlems privilegier för att handla på Amazon. Antalet medlemmar fortsätter att stiga kraftigt. Antalet medlemmar låg på 100miljoner 2018, det är en tillväxt på 50% över 2 år. Galet!

 

Vad behöver du som säljare veta?

Med tank på antalet Prime-medlemmar och deras köpkraft så är detta inte en grupp du vill missa. Genom att sälja på Amazon med Amazon logistikprogram Fulfillment by Amazon så kan du automatisk erbjuda alla Prime fördelar till dina Amazon kunder. Om du istället väljer att sköta frakten själv (Fulfillment by Merchant) måste du först visa Amazon att du kan hantera de snabba frakttiderna som Amazon kräver. Detta kallas för Seller Fulfilled Prime. Även med denna Lösningen så kommer Amazon kunna erbjuda bättre frakttider och villkor om du inte kan.

Så i slutänden är det viktigt att ta Prime delen i aspekt när du väljer mellan *Fulfillment by Amazon* och Fufillment by Mechant.

 

Summering

Jag hoppas att du nu kan mer om Amazon Prime, vad det innebär och vad du behöver tänka på. Det viktiga är som säljare att känna till det och förstå vad det innebär, men vad du faktiskt kommer behöva göra annorlunda är inte så mycket. Det är främst om du väljer att skicka ut produkterna själv till slutkund som du behöver hantera Seller Fulfilled Prime. Om du istället använder FBA så sköter Amazon allt åt dig.

 

Om någon du känner också bör läsa detta, se till att dela! Och om du och ditt företag behöver hjälp med Amazon är ni varmt välkomna att kontakta oss på SellWave. Ha det bäst och lycka till!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer