Vad innebär att ”ranka” på Amazon?

Written by Anton Kimfors

augusti 13, 2019

Att ranka ökar försäljning på Amazon

När man pratar om Amazon och hur man skall lyckas på deras plattform finns det vissa begrepp som är viktiga att förstå, ett av dessa ”ranking” eller att ”ranka”. Om du inte vad som menas med det, läs detta så kommer du förstå exakt inom bara några minuter!

 

När en potentiell kund går in på Amazon i hopp om att hitta en produkt, låt säga en köksvåg för det här exemplet, så börjar ofta kunden med att söka i sökfältet. I bilden under har jag sökt på ”Kitchen scale” för att visa hur sökresultaten ser ut.

 

Ranking på Amazon, vad betyder det?

 

De inringade produkterna är de som dykt upp högst upp efter sökningen. De produkter som är grönmarkerade är sponsrade produkter (alltså annonser).

 

Precis som på t ex Google, så försöker Amazon hitta dom produkter som passar bäst till sökningen och kunden. Bäst i det här fallet innebär inte den bästa produkten, utan bäst som i att den konverterar bra, många andra kunder har köpt denna produkten, den har bra betyg osv. Inte bara de bästa produkterna dyker upp. Nej. Hundratals, tusentals produkter dyker upp, sida efter sida.

 

 

Så vad innebär att ”ranka”?

Det innebär helt enkelt att man dyker upp högre i sökresultaten. Då bortser vi från sponsrade produkter. Ranka kan produkt göra för specifika sökord, t ex ”kitchen scale” eller ”big kitchen scale”. Men man kan ofta prata om att ranka mer generellt. Vad man då syftar på är att produkten dyker upp högt på många olika sökningar.

 

Om produkten rankar högt på t ex ”kitchen scale” så är chanserna goda att du även rankar högre för relaterade sökord som ”silver kitchen scale”. Att ranka betyder att man dyker upp högst upp men att man dyker upp relativt högt upp eller t ex högre än förr. Det är godtyckligt vad som menas och bestäms av sammanhanget.

 

För dig som vet vad SEO (Search Engine Optimization) är, “ranka” är alltså samma sak, eller snarare det man uppnår med lyckad Amazon SEO.

 

 

Varför vill man dyka upp högre upp i sökresultaten?

För då säljer man mer. MYCKET MER.

 

På samma sökning som bilden ovan är tagen ifrån, samlade jag in data över hur mycket de olika produkterna säljer för varje månad. De tre produkterna som rankar högst (alltså de tre produkterna som dyker upp högst upp när man söker) säljer för i genomsnitt 79 000 dollar varje månad.

 

De tre produkterna som var längst ner på första sidan. Alltså inte längst ner totalt, utan ändå på första sidan, säljer för ca 8 300 dollar varje månad. De högst rankade säljer alltså nästan 10 gånger så mycket som de tre sista på förstasidan. Ibland (oftast) är den här differensen större, ibland (men sällan) är den mindre.

 

Hur rankar man högt?

Denna frågan kräver ett långt svar. Men för att sammanfatta så finns det ett par saker som påverkar:

  1. Optimerad produktsida
  2. Konvertering och försäljning
  3. Övrigt (reviews, kategori, fraktalternativ osv)

 

Som sagt, detta är en egen artikel i sig. Men genom att ta fram en produktsida som konverterar bra, med en titel och produktbeskrivning som innehåller de sökord man vill att produkten ska ranka för och genom att göra kunderna nöjda med en bra produkt och snabb frakt så har man kommit en lång väg.

 

Om du tycker det här var hjälpsamt, dela gärna artikeln med några arbetskollegor som också behöver veta vad ”ranka” innebär. Tack!

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer