Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Written by Anton Kimfors

december 8, 2022

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.

 

Som du nu märker så är det ganska mycket jobb med annonser. De skall inte bara sättas upp på ett bra sätt med rätt struktur, namngivning och annonstyper. Det krävs också en frekvent optimering, och det är just den som många företag har problem med. Det tar för lång tid och kräver både bra kunskap och noggrannhet. Men det finns lösningar som gör det lättare för dig, nämligen att automatisera optimeringen.

Du kommer dock aldrig att komma ifrån att du måste strukturera annonserna på rätt sätt. Du kommer heller aldrig ifrån att du måste förstå hur alla optimeringar och system fungerar. Har du inte full koll på det så kommer inte automatiseringarna att hjälpa speciellt mycket. Jag rekommenderar dig då istället att ta hjälp av en frilansare eller en byrå för att utföra arbetet. Men, med god förståelse för systemen så finns det verktyg som kan hjälpa dig att effektivisera arbetet med optimeringen själv.

Det finns tre olika delar att arbeta med under optimeringen. Vissa av dessa kan automatiseras helt och andra enbart delvis eller inte alls.

 

1) Positiva sökord

Arbetet med att hitta sökord som konverterar och att sedan förflytta dessa mellan olika kampanjer (ofta till dina Winner kampanjer) kan vi i de flesta fallen automatisera i hög utsträckning. Vissa delar behövs för att de flesta annonskonton fortfarande hanteras manuellt, men det kan i de fallen göras på månadsbasis istället för veckovis. Detta sparar oss givetvis enormt mycket tid och ansträngning.

 

2) Negativa sökord

Arbetet med att hitta negativa sökord kan i de allra flesta fallen helt automatiseras. Du kommer då aldrig behöva bry dig om detta igen utan det går helt på automatik. Dock finns det vissa undantag när det inte är möjligt, och det beror på dina produkter och annonskraven.

Hursomhelst, för 95% av fallen så går det, och det sparar dig många timmar varje månad! Tack vare automatiseringen kan du ännu snabbare eliminera sökord som bara kostar dig, vilket sparar dig pengar från dag ett.

 

3) Budgivning

Att sätta ett optimalt bud för dina sökord är något som helt och hållet kan optimeras för alla slags kampanjer och konton. Det gäller både för de sökord som redan konverterat och för de sökord som hittills fått in för få visningar. Detta är med andra ord något du nästan aldrig kommer behöva bry dig om igen ifall du sätter upp ett system för automatisering.

 

 

Spara tid och pengar genom att automatisera optimeringen

Det finns uppenbarligen besparingar att göra genom att automatisera optimeringen. Du kommer spara tid, ansträngning och pengar. Aldrig mer kommer du missa att justera en budgivning på grund av tidsbrist, eller missa att lägga in ett negativt sökord som kostar dig pengar varje månad. Men hur gör du då för att automatisera?

Det är egentligen inte svårt alls att automatisera. Du bör dock vara medveten om att automatiseringen inte kommer att täcka allt. Som du såg ovan, så kommer du fortfarande behöva göra en del saker själv. Är du inte redo för det så rekommenderar jag att du anlitar en byrå som kan hjälpa dig. Om du hellre sätter upp ett eget system för automatisering och är beredd att göra jobbet som krävs, så är det såklart kanon! För att lyckas krävs bara en god förståelse för systemen och att du har rätt verktyg att arbeta med.

Tyvärr är det inte lätt att gå igenom hur man går till väga i en automatisering i textform, och därför kommer jag inte heller att försöka mig på det här.

 

Önskar du att lära dig mer om det här? Besök då sellwave.se/amazon-ppc för att gå med i SellWaves nyhetsbrev. Skriv upp dig, så kommer det delas en snabbkurs av mig om hur du ska automatisera optimeringen av annonser på Amazon. 

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

läs mer
Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer
Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Del 8 av 11 – Detta är den åttonde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon. Hur och när du bör använda dom, och hur du optimerar dom.   Allt...

läs mer