Borde Ni Sälja På Amazon?

Written by Anton Kimfors

september 26, 2019

Borde man sälja på Amazon?

Det pratas mycket om Amazon hos både små företag, men framförallt hos de större företagen och ännu är de många som inte kan bestämma sig kring om Amazon är rätt väg framåt för dom. Amazon omsatte förra året 232.9miljarder dollar och över 100miljoner människor har premium-medlemskap hos dom. Så hos denna jätte finns helt klart enorma möjligheter och fördelar, men det finns även potentiella problem och svårigheter som gör att Amazon kanske inte är det rätta valet för alla företag.

I det här inlägget kommer jag försöka bena ut vilka som bör och inte bör sälja på Amazon och vilka fördelar/nackdelar det kan föra med sig. Det första man bör göra är ett se över hur eran marknad ser ut, säljer produkter inom er nish bra på Amazon?

 

Hur bra säljer er nisch på Amazon?

Amazon säljer enorma kvantiteter inom mängder av kategorier, men det finns även kategorier och nisher som inte går så bra. Innan man börjar sälja på Amazon är det därmed viktigt att se över hur erat segment säljer. Om det säljer bra så finns alla möjligheter att slå sig in där och ta en bit av kakan. Om inte, varför ser det ut så? Kanske bör ni positionera er hos Amazon ändå? Kanske inte. Några kategorier som inte säljer så bra på Amazon är lätta att förstå varför, andra är mindre självklara. Ett exempel på en kategori som inte säljer så bra är märkeskläder, som säljer bättre på nischade marknadsplatser och återförsäljare.

Genom att söka på er kategori eller konkurrenter på Amazon och se över hur era konkurrenter ser ut att sälja så kan ni få en bra uppfattning om läget. Antingen genom att se på antalet reviews och antal konkurrenter, eller genom att med verktyg som JungleScout få en uppskattning av försäljningssiffrorna. Om ni är seriösa med att gå in på Amazon kan det vara bäst att ta hjälp av en konsult som ni litar på för att få en ordentlig marknadsanalys med alla siffror från Amazons alla olika marknadsplatser. Även om eran kategori säljer bra på Amazon så är det inte självklart att ni bör sälja på Amazon. Det finns både fördelar och nackdelar som ni bör känna till innan ni går in på marknaden.

 

7  Fördelar med att sälja på Amazon

 

#1 – Tillgång till en enorm marknad

Amazon är extremt stort och antalet kunder ökar hela tiden. De har idag över 100miljoner premium-medlemmar och totalt över 300miljoner kunder. 2018 var deras totala andel av den amerikanska e-handels marknaden otrolig 49%. Genom att sälja på Amazon får ni inte bara tillgång till den här marknaden, ni får även tillgång till Amazons framtida marknad. De växer hela tiden och framförallt utanför USA. T ex Australien och Europa.

 

#2 – Kunder litar på Amazon

Ni som e-handlare kanske inte har ett stort följe och oavsett hur stort följe ni har så är det inte lika stort som Amazons. När en ny potentiell kund kommer in till er webbshop måste ni bygga tillit, men kunderna har redan tillit till Amazon och de vet att de kan få hjälp ifall något blir fel. De är vana att handla från Amazon och de vet hur processen ser ut, vilket de inte gör med eran webbshop.

 

#3 – Snabb frakt till kund

Många kunder förväntar sig gratis snabb leverans, vilket kan vara svårt att åstadkomma när man skall skicka en produkt till en helt annan plats i världen. När man säljer via Amazon och använder deras Fulfillment by Amazon program (FBA) blir detta något ni nu kan erbjuda många av era kunder. Fullfilment by Amazon innebär att Amazon varuhåller och sköter leverans av era produkter.

Man kan även välja att själv ta hand om lager och frakt och det kallas Fulfillment by merchant (FBM). Läs mer om FBA vs FBM här.

 

#4 – Lätt att hantera tillväxt

Försäljning via Amazon kan ibland skapa problem i framgången. En snabb tillväxt kan vara problematisk och inte nog med att fler produkter behöver tillverkas så behöver även lager och personal följa expansionen. Men, med Amazons FBA program blir detta betydligt lättare att hantera och många gånger mycket billigare också. Eftersom Amazon hanterar frakt, paketering och lager så slipper ni oroa er för detta. Inte heller behöver ni investera i dyra lokaler osv, ni betalar istället Amazon enbart för exakt så mycket lager ni använder er utav och för varje produkt ni säljer.

 

#5 – Annonsmöjligheter

Amazon möjliggör inte att bara att man blir ”hittad” av fler kunder, ni får även möjlighet att annonsera på en av de största plattformarna. Om ni annonserar på t ex Google idag så förstår ni innebörden av detta och Amazon har till och med gått om Google gällande antal produktsök. När kunder kommer till Amazon så letar de efter produkter att köpa, till skillnad från Google och YouTube där ofta söker efter information. Därför har Amazons annonsplattform extremt bra konvertering och ni behöver sälja hos dom för att få tillgång till funktionen.

 

#6 – Hög konvertering

I och med de fördelaktiga frakttiderna och den höga tilliten så ökar konverteringen och landar ofta mellan otroliga 10-20%. Ca 10 gånger så mycket som den genomsnittliga webbshoppen!

 

#7 – Utveckling och innovation

Amazon är inte bara på framfart gällande tillväxt, de är även snabba gällande utveckling och teknik. De öppnade 2018 deras första Amazon GO butik, en butik med helt automatiskt betalningssystem. De äger ett patent för 1-klick köp och håller på att utveckla drönare med målet att kunna leverera produkter på under 30min. Detta är bara några av de framsteg de tagit/utvecklar.

Ju längre de kommer, desto svårare kommer de vara att konkurrera med Amazon och desto större fördelar kommer man få utav att sälja hos dom.

 

 

5  Nackdelar med att sälja på Amazon

 

#1 – Kostnader

Amazon erbjuder en enorm marknad, möjlighet och mängder med fördelar. Men de tar såklart även betalt för detta. De tar dels betalt för alla försäljningar som går vi deras plattform och utöver de tar de även betalt för de som väljer att sälja via deras FBA program. Dessa kostnaden täcker då lager, paketering, frakt, returhantering och kundtjänst.

 

#2 – Förlorar kontroll

Som säljare på Amazon måste man godkänna alla Amazons villkor och ifall man säljer via deras FBA program tappar man även kontrollen över paketering och leverans.

Amazon har strikta regler gällande många aspekter och genom att bryta mot dessa riskerar man att bli avstängd från deras plattform, vilket inte hade hänt med en egen plattform.

 

#3 – Varumärke

Amazon är stort varumärke med hög tillit, men de är inte associerade med t ex lyxsegmentet, framförallt inte inom vissa nischer. Amazon är inte anpassat för alla sorters produkter och lyxprodukter som inte bara tillhandahåller en lyxig produkt men också en upplevelse i samband med köpet. Dessa upplevelser kan vara svåra att leverera via Amazon (och via andra marknadsplatser).

Därför kan det vara ett smartare drag att inte associera sig med Amazon och istället äga sin egen plattform. Detta gäller inte bara lyxsegmentet med det är ett tydligt exempel. Med det sagt, man kan köpa Rolex och Gucci via Amazon. Men de har även tydligt etablerat sig innan de gick in på Amazon.

 

#4 – Konkurrenter

Amazon kryllar av konkurrenter och många av de produkterna som idag säljs hos svenska e-handlare finns även på Amazon för 1/3 av priset. Om dessa säljare hade lagt ut deras produkter på Amazon, utan någon tydlig branding så har jag svårt att se att någon säljvolym skulle komma in. Så om ni inte säljer er unika produkt så kan Amazon bli en väg in till höga konkurrens och låga marginaler.

OBS. Självklart är ett starkt varumärke en väg till en unik produkt!

 

#5 – Investeringar

Ni kanske bestämmer för att sälja på Amazon. Eller så kanske tänker att ni skall ”testa” att sälja på Amazon. Problemet är att ”testa” ofta är svårt. Vad folk ofta förknippar med att testa är att lägga upp produkterna på Amazon och se vad som händer, i de allra flesta fallen händer det ingenting. Ni kommer få noll eller ett par sälj, det är allt (självklart är det annorlunda om ni är världsledande inom något eller har ett väldigt hett varumärke).

Vad som ofta krävs för att kunna testa ordentligt är att behandla ert test som att ni faktiskt satsar på Amazon. Ni kommer behöva optimera eran produktsida och driva trafik till denna (antingen via betald trafik eller via trafik ni ”äger”). Eftersom Amazon är väldigt ”produktdrivet” så kan ni som önskar testa Amazon och inte satsa fullt ut göra detta genom att välja ut ett fåtal produkter ni vill sälja på Amazon och börja med dessa. Om allt går bra, lägg till fler produkter. Om det inte går bra, ta reda på vad ni gör fel.

Jag rekommenderar att ta hjälp av någon som verkligen kan Amazon om ni skall lansera, just eftersom ni måste satsa på riktigt ifall ni skall lyckas. Ta antingen hjälp av en konsult (t ex oss på SellWave) eller lär er hur man gör själva via någon form av kurs/blogg/YouTube-kanal/podcast osv.

 

 

Summering och slutats

Amazon är inte för alla och det gäller att dels se över hur er nisch säljer på Amazon och dels att väga fördelar och nackdelar mot varandra. Om ni börjar sälja på Amazon är det viktigt att våga satsa och förstå hur Amazon fungerar. Förstå hur ni kommer upp i sökresultatet och vad ni skall göra för att förbättra er försäljning.

Om ni bestämmer er för att sälja på Amazon, börja idag! Det blir hela tiden svårare att slå sig in på marknaden och fler konkurrenter kommer in. Dessa konkurrenter får ett försprång när det gäller antal reviews, data kring sökord osv. Om ni bestämmer er för att inte sälja på Amazon, förstå hur det kommer påverka er och planera för hur ni skall kunna konkurrera med deras framfart. Inte bara idag utan även imorgon, om 1 år och om 5 år.

 

Tack för din uppmärksamhet och hoppas texten kan hjälpa er i ert beslut gällande Amazon!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer