Bryr Ni Er Om Kunden?

Written by Anton Kimfors

augusti 16, 2019

Reviews - Bryr ni er Om kunderna?

 

“A strategy of caring usually out-shines tactics, but when they’re used with the right intent, tactics can help a brand achieve greatness.”
― Gary Vaynerchuk, The Thank You Economy

 

 

Under en konversation med en representant för ett företag som konsulterade oss kom vi in på ämnet ”reviews” och hur man får in dom. Vi föreslog bland annat att man skickar email till kunderna efter att de köpt en produkt. I mailet kan det stå något i stil med (men gärna mer personligt):

 

”….

Vi hoppas att du har haft möjligheten att testa (produktens namn) som du nyligen köpt av oss.

 

Vi vill försäkra oss om att du är nöjd och ifall du är det skulle vi vilja fråga dig om en liten tjänst i gengäld. Skulle du kunna gå in och lämna en review på denna produkten på Amazon?

 

Det skulle vara till stor hjälp och vi skulle vara evigt tacksamma.

 

Om du inte är nöjd, skulle du kunna ge oss chansen att rätt till detta och tala om för oss vad du var missnöjd med? Vi vill alltid förbättra upplevelsen för dig som kund så tveka inte att höra av dig.

…. ”

 

Svaret vi fick från företagets representat vi föreslog detta till var att det hade varit bra, men att de inte har tid att gå igenom de missnöjda svaren. Dessutom lägger personen ifråga till att det brukar vara många kunder som är missnöjda. Enligt denna person var lösningen att ta bort det senare stycket och endast fråga efter en review om kunden var nöjd.

 

 

Vad är fel med detta??

 

  1. Ni som företag är där för att hjälpa kunden, inte tvärt om. Om det här är en image ni är ute efter, absolut kör på det! Men annars, tänk om!
  2. Missnöjda kunder -> Dåliga reviews.Om många brukar vara missnöjda, kanske är det dags att tänka om kring den här produkten.

 

Det kommer ändå inte vara hållbart eftersom många sämre reviews kommer komma in och många kommer vilja returnera produkten. Det kan vara enklare att hantera på en egen hemsida, men på Amazon där det är tydligt om produkten får bra reviews eller inte och där Amazons system straffar försäljare med många returer är det betydligt knivigare.

 

  1. Intentionerna lyser igenom. Om det enda ni efterfrågar är bra reviews och inte att hjälpa kunder med problem så lyser era intentioner rakt igenom. Det gör det oftast om man erbjuder hjälp också. Ni måste vilja hjälpa kunden på riktigt! Inte någon taktik för att få in så bra reviews som möjligt.

 

Med det sagt, för all del, sätt upp såna här system och använd taktikerna! Vi på SellWave tror absolut att detta är ett bra tillvägagångssätt. Men ni måste bry er om kunden först och främst! Det spelar ingen roll vilka taktiker, hur mycket annonser ni köper, hur många influencer ni betalar, hur många reviews ni får in. Om kunderna är missnöjda och ni inte bryr er så är de här taktikerna endast någon slags konstgjord andning. Och förr eller senare kommer respiratorn inte vara tillräckligt för att hålla verksamheten i liv.

 

Jag la ut en video kring det här på Youtube också (med lite andra vinklar och tankar). Kolla på den här.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This