FBA vs FBM

Written by Anton Kimfors

september 8, 2019

FBA eller FBM på Amazon

FBA eller FBM? Det är många som ställer sig den frågan och svaret är inte helt självklart, så därför tänkte vi här bena ut begreppen och ta upp fördelar och nackdelar med båda alternativen.

FBA står för Fulfilled BAmazon

FBM står för Fulfilled BMerchant

 

Kort och gott är skillnaden vem det är som ansvarar för att skicka ut produkterna till kunden och även returhantering och lite annat. Men det finns mycket mer att gå igenom och oväntade för och nackdelar med de olika alternativen. Så låt oss då lista dom var för sig och jämföra.

 

 

FBA – Fulfilled By Amazon

Att sälja med FBA betyder att ert företag skapar ett konto och produktsidor på Amazon. Sedan skickar ni in era produkter till Amazons som håller dessa i sitt lager och skickar ut till slutkund när en order kommer in.

 

FBA – Fördelar

Frakttider – Amazon har måna lager och välutvecklade system som effektiviserar paketerings och fraktprocessen. Detta möjliggör extremt snabba frakttider ( Så snabbt som 2timmar ) och många olika leveransmetoder. Helt klart en stor fördel för de som säljer via FBA. Snabb frakt betyder fler och mer nöjda kunder.

 

Prime – Som Prime-medlem på Amazon får man många fördelar. Inte nog med att man får tillgång till Amazons video- och musik-streamingtjänster. Man får även gratis ”One day-delivery” och om man köper för över $35 får man fri frakt SAMMA dag!

 

( Det finns flera fraktfördelar, läs mer om dom på prime-delivery )

 

Amazon kan dock bara erbjuda detta på produkter som säljs via FBA (Det går att erbjuda det via FBM, men kräver arbete och är svårare). Detta gör att konverteringen för de som säljer FBA ökar markant och kan vara helt avgörande. Hela 62% av Amazons kunder i USA är Prime-medlemmar, så tänk igenom detta ordentligt när ni väljer mellan FBA och FBM.

                     

Amazon ranking – Att dyka upp högt I sökresultat när potentiella kunder söker på Amazon är av stor betydelse och att sälja via FBA kan öka de här chanserna ordentligt. Amazons algoritmer bestämmer vilka produkter som skall dyka upp högt i sökresultatet och två av de parametrarna som har allra störst betydelse är antal sålda produkter och konvertering. Eftersom FBA möjliggör fri och snabb frakt för Prime medlemmar (som 62% är) så leder det till fler sälj och högre konvertering, som i sin tur leder till högre ranking. Högre ranking leder såklart till fler antal sälj (men inte nödvändigtvis bättre konvertering) som i sin tur återigen leder till högre ranking. En cirkel av händelser som stärker produktens position på Amazon.

 

Lager – Amazon har många lager med högteknologiska system som gör att ni kan skala er försäljning utan att behöva tänka på att lagerutrymme. När ni säljer fler produkter är det bara att skicka in fler produkter till Amazon och på det sättet kan ni spara både tid men också pengar eftersom ni bara behöver betala för så mycket plats ni faktiskt använder.

 

Hands off – FBA låter er som säljare att sälja era produkter utan att behöva paketera, frakta, ta emot returer, osv. Ni kan skicka produkterna direkt från tillverkare till Amazons lager och behöver aldrig egentligen röra produkterna. Det sparar inte bara tid direkt utan möjliggör även att ni skalar utan att behöva öka antalet anställda som hjälper till vid paketering och lagerhantering.

 

Frakt och paketeringskostnader ­– Ett stort bolag som Amazon lyckas pressa ner fraktkostnaderna ordentligt och om man säljer via FBA kan man spara ordentligt med pengar här. Istället för att frakta produkterna från tillverkar, till ert lager, packa upp, paketera och slutligen skicka till kund så kan ni enbart frakta från tillverkare till Amazon och sedan sköter de resten. Och det för riktigt låga priser.

Exempel: En standard t-shirt kostar enligt Amazons egna exempel $3.68 för paketering och frakt till kund. Tänk att kunna erbjuda kunder leverans samma dag för det priset. Tryck här för exakta priser på olika paketstorlekar.

 

FBA – Nackdelar

FBA kostnader – Att sälja på Amazon kostar och FBA kostar mer än FBM eftersom man då även betalar för lager, frakt och ev returer. Kostnaderna är hyfsat låga, framförallt om man jämför med att själv frakta långa distanser och framförallt om man räknar med de extra försäljningarna FBA vanligtvis för med sig. Men, det är ändå kostnader och man bör hålla koll på dessa. T ex kan det bli dyrt att ha stora lager ståendes hos Amazon om inte produkterna säljer. Framförallt om produkterna är av storlek större. Kolla in de exakta priserna här.

  

Inte anpassningsbar – När lagret väl är på Amazon så är det där. Det går inte helt plötsligt att få en lysande ide och förändra produkten (t ex ny paketering, sätta ihop paket av olika produkter osv). Visserligen kan man frakta hem produkterna, men det tar tid och är kostsamt.

  

Paketering – Egentligen både en fördel och nackdel. När en kund köper er produkt på Amazon så packar Amazon in er produkt i en större Amazon-låda. Eventuellt tillsammans med andra produkter som kunden köpte samtidigt. Amazon är ett betrott varumärke och om man som kund handlar på Amazon kanske man förväntar sig att få produkten levererad i en Amazon-låda. Dock förlorar ni som företag möjligheten till den personliga touchen som ett eget skickat paket kan medföra. Men detta är ju trotsallt alltid fallet hos återförsäljare.

 

Skatter – I och med att Amazon har flera varuhus på olika platser så kan det bli knepigt med vart moms/”sales tax” skall betalas. Detta är betydligt enklare när man fraktar produkterna från Sverige. Amazon betalar automatiskt ”sales tax” i vissa av de amerikanska staterna men inte i andra vilket både underlättar men också komplicerar saker. TaxJar är ett verktyg som kan underlätta här.

 

 

FBM – Fulfilled By Amazon

Att sälja med FBM betyder att ert företag skapar ett konto och produktsidor på Amazon. När sedan en order kommer in så skickar ni ut er produkt direkt till slutkund. Det är också ni som står ansvariga för returer, kundsupport (gällande produkten och leverans) samt sätter fraktpriser.

 

FBM – Fördelar

Snabbare att starta – En stor fördel med FBM, i alla fall i början, är hur enkelt det är att starta. Inga produkter behöver skickas iväg till Amazons lager. Det räcker med att registrera sig på Amazon och få upp produktsidorna. Det enda som behövs med FBM som inte FBA behöver är konfigurationen av fraktalternativ.

 

Frihet – Eftersom man som FBM-säljare skickar ut produkterna själv så kan man anpassa paketering, lägg in extra överraskningar till stora kunder osv. Allt som man inte kan göra när man säljer via FBA. Det finns en större frihet här, men det krävs också ett större ansvar.

  

Lägre Amazon kostnader – Ja, när man inte säljer via FBA behöver man såklart inte betala för det heller. Men man måste fortfarande betala övriga kostnader kopplade till att sälja på Amazon. Och på något sätt måste du ändå hålla produkterna i lager och frakta dom till slutkunden.

 

FBM – Nackdelar

Hands on – Ert företag behöver paketera och frakta alla produkter till slutkund. Betydligt mer involverande än FBA och svårare att skala upp. Men samtidigt en chans att kontrollera processen.

 

Frakt – Frakten till slutkund kan ofta bli dyr beroende på var denna bor och vart erat lager ligger. Dessutom tar det antagligen längre tid än Amazons leveranser, vilket skulle kunna påverka hela kundupplevelsen negativt.

 

Sämre konvertering – Många Prime medlemmar vill ha sin snabba fria frakt och när de inte kan få de så väljer de helt enkelt hellre en av era konkurrenter. Även övriga kunder som köper för över ett visst belopp på Amazon förväntar sig fri frakt, vilket inte är applicerbart när man säljer FBM och kunden beställt produkter från flera olika försäljare.

 

Skala – Både lager, frakt och produkthantering är betydligt svårare att skala upp när man säljer FBM. Istället för att bara skicka in fler produkter till Amazon, som man kan göra när man säljer via FBA, måste man klara av att expandera både lager och arbetskraften som kan hjälpa till med paketering och frakt.

 

 

Så vad ska man välja, FBA eller FBM?

 Om man skall sälja på Amazon så råder vi helt klart till att använda FBA. Dels för att det möjliggör en smidigare tillväxt men framförallt eftersom det ökar konverteringen och med det även rankingen på Amazon. Dessutom kan man tänka sig att kunderna blir betydligt mer nöjda om produkten levereras snabbt. 62% av de amerikanska Amazon-kunderna är trotts allt Prime-medlemmar, det är 95miljoner potentiella kunder!

Men, om ni precis startat på Amazon eller om ni redan har ett stort lager och snabba leveranstider så kan FBM vara ett alternativ. Framförallt i början, då det går snabbt och är förhållandevis lätt att lista produkterna på Amazon utan att behöva frakta dit dom. Sen kan man med tiden gå över från FBM till FBA. Kanske med alla produkter eller med de som säljer bäst på Amazon.

 

Tack för att du läst det här. Lycka till med Amazon och om du behöver hjälp finns vi alltid här för dig!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

läs mer
Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer