Förbered för framgång på Amazon

Written by Anton Kimfors

december 30, 2022

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig som vill nå framgång på Amazon.  

 

 

Hur jobbar man som ett team för att lyckas på Amazon?

Det är en fråga med lika många svar som det finns framgångsrika företag. Jag har redan i tidigare inlägg tryckt på att teamet, och framförallt beslutsfattare, måste ha en bra förståelse för Amazons system. Men det finns mycket mer som operativa team bör ha koll på. Framförallt internationella team som säljer i flera olika regioner på Amazon, eller team med ambitionen att göra det i framtiden. Teamen måste kunna arbeta tillsammans med gemensamma mål, gå tillbaka och förstå tidigare beslut, samt ta beslut som är gynnsamma för den totala försäljningen, inte bara för ett specifikt team.

Alla bolag har olika behov, men detta är de vanligaste rollerna som måste täckas. Antingen inhouse eller med hjälp av konsulter i form av en byrå och/eller frilansare. Ofta täcker en och samma person flera roller, men ju större bolag desto mer specifika blir oftast rollerna.

 

Manager

En managers roll har två primära uppgifter. Först och främst måste managern kunna sätta ihop och leda ett team. Personen bör även vara den som utarbetar strategi och mål. Ju större team, desto mer input får ofta personen från teamets medlemmar. Det bör vara någon som har god kunskap om Amazons system och erfarenhet av försäljning på plattformen.

 

Admin

En admins roll är att ha en övergripande koll på allt som sker på Amazons plattform. Allt från annonser till support-ärenden. Om någon annan person i teamet behöver hjälp med något eller få tag på specifik data så bör Admin kunna hjälpa till. Denna personen har oftast även koll på ekonomin i form av säljvolymer, kostnader och marginaler.

 

Copywriter (SEO)

Alla produkter behöver produkttexter och någon måste skriva dessa, samt se till att de är SEO-optimerade för Amazon. Det är inte ovanligt att denna roll tas in vid behov eftersom språk och SEO måste anpassas för varje land som företaget säljer i.

 

Annonsansvarig

Som du nu vet så är annonser ett otroligt viktigt verktyg på Amazon. Även detta sköts inte sällan av någon utanför företaget. Ansvarig bör ha en god förståelse av övergripande målsättningen, optimeringsstrategier och datahantering. Du kan läsa mer om annonser på Amazon här.

 

Support

Alla företag behöver någon som ansvarar för supporten. Amazon har ett system som gör att mycket av den supporten som krävs sköts av Amazon själva. Men produktspecifika och varumärkesspecifika frågor och klagomål måste skötas av säljaren. Det är en väldigt viktig roll som ofta underskattas. Glöm inte att Amazons kunder lämnar betyg på sina köpta produkter och kundbemötandet påverkar inte sällan de här betygen.

 

Lageransvarig

För att sälja produkter så behöver det såklart finnas produkter redo att skickas till kund. Amazon har även en hel del regler kring paketering och lagersaldon som måste följas. Den som är lageransvarig måste ansvara för det och tillsammans med admin planera frakternas kvantitet.

 

Researcher

Detta är en något mer suddig roll än de tidigare nämnda. Men viktig ändå. Någon måste researcha vilka produkter som kan spås sälja bra, vilka kommentarer kunderna lämnar på produkterna, vilka marknadstrender som väntas komma, osv. Det är framförallt den primära marknadsanalysen som verkligen behövs för att grunda bra förväntningar och mål på. Men ju större bolag och ju mer aggressiva satsningar, desto större behov finns för en sån här roll med återkommande uppdrag och åtaganden.

 

Bild- och designansvarig

Utöver texter så innehåller produktsidor bilder, och ofta även grafik och video. Det har extremt stor påverkan på konverteringen och är en stor pusselbit i den totala satsningen. På Amazon finns även andra designval som behöver göras i form utav uppbyggnad av produktsidor och liknande. Extra viktigt är det för företag som vill lyfta fram varumärkets känsla via Amazons olika delar.

 

 

Förbered för framgång – Sätt upp system för samarbeten

Med tanke på att det finns mycket olika saker att göra på Amazon och att de olika besluten ditt företag tar påverkar varandras resultat, så är det klokt att sätta upp system för hur ni arbetar inom företaget. Om du är ensam i ditt företag så blir det såklart enklare, men även då är det bra att sätta upp liknande system. Det kommer göra det enklare för dig själv att hålla koll på allt. Likaså, om du i framtiden tar in fler i ditt team så har du redan allt på plats. Nedan har jag listat några av de verktygen jag rekommenderar för att jobba med team, men det är såklart en smaksak och det finns många alternativ till de här verktygen.

 

Notion

SellWave använder Notion för att dokumentera våra egna interna workflows och anteckningar från projekt och uppdrag. Låt säga att ett Amazon-konto vi sköter stöter på ett problem som vi inte sett tidigare. Då löser vi problemet och antecknar hur vi gjorde för framtida liknande problem. Om det är något vi behöver hantera mer ofta, exempelvis annonsoptimering eller registrering av frakter, så skriver vi mer ordentliga guide för detta i Notion. Notion är ett otroligt modulärt system och många av de verktygen jag nämner nedan har även Notion alternativ för. Med andra ord kommer man långt med Notion. Dessutom är det gratis för små team, och du kan registrera dig här.

 

Monday

Monday är ett riktigt användbart Project Management-verktyg. Det gör det lätt för dig och ditt team att hålla koll på olika projekt, mål, och mycket mer. På SellWave så använder vi det för alla olika Amazon-konton vi jobbar med. Vi använder det även för att ha koll på anställningsprocesser och liknande. Passar alla team som jobbar med Amazon, men kanske framförallt de lite större teamen som säljer i flera regioner eller har väldigt många produkter. Om man är ett mindre team skulle jag råda att använda Notion även för detta. Mondays pris är från $40/mån.

 

Google Drive

Ett kanske inte lika ovanligt verktyg som de ovan, men lika viktigt. I Drive skapar du lätt alla dokument du behöver med produktdata, produkttexter, säljsiffror, bilder, osv. Det är enkelt att sätta upp en bra och tydlig struktur, och hela ditt team får tillgång till vad de än behöver vart de än är. Ett tips är att använda Desktop-appen för att lätt kunna jobba med alla filer utan din webbläsare. Du hittar Google Drive här.

 

Slack

Ett grymt verktyg för att snabbt och effektivt kommunicera. Slack är ett chatt-verktyg som låter små och stora team samarbeta. Du kan skapa många olika chatt-rum vilket är perfekt när du har flera teams eller mindre projekt som är igång samtidigt. Dessutom kan du lätt integrera Notion, Monday och Google Drive med Slack. Slack har en gratisversion som räcker gott och väl åt mindre team. Du kan registrera dig för Slack här.

 

 

Samarbeten mellan olika regioner

Inte sällan när jag pratar med stora företag som säljer på Amazon så beskriver de problem med hur Amazons system dikterar hur de kan lägga upp produkter. Samtidigt säger det att deras olika team inte har någon kontakt och absolut inte samarbetar. Problemet är just att teamen inte samarbetar. På Amazons plattform kan det du gör på Amazon.com (USA) påverka hur produktsidor fungerar eller ser ut på Amazon.de (Tyskland). Detta är bara ett av flera exempel på varför teamen måste samarbeta (eller sköta Amazon via ett globalt team).

Det räcker helt enkelt inte med att en projektledare eller manager har kontakt med alla team, de måste även kunna kommunicera med varandra. Ju mer transparens, desto bättre.

 

Sammanfattningsvis finns det många delar att tänka på för att nå framgång på Amazon. Därför är det nyttigt att du ser till att bestämma dig för vilka roller, verktyg och system som ska finnas och användas inom ditt företags team/-s. Det var allt för nu! I nästa avsnitt knyter vi ihop säcken kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer
Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Del 8 av 11 – Detta är den åttonde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon. Hur och när du bör använda dom, och hur du optimerar dom.   Allt...

läs mer