Skicka produkter till Amazons lager (8 steg)

Written by Anton Kimfors

maj 21, 2021

Frakta till Amazon lager

 

Amazon tillhandahåller en tjänst de kallar för Fulfillment by Amazon (FBA). Med FBA så kan ditt företag låta Amazon sköta frakt och lager av alla produkter som säljs via deras plattform. Men för att utnyttja FBA så behöver du skicka produkterna till Amazons lager. I denna guiden går jag igenom hur du registrerar en frakt till Amazons FBA lager i 8 enkla steg.

Vill veta vilket sätt som är det bästa att sköta Amazons lager på? Kolla in Amazon FBA vs FBM – vad är bäst? där jag går igenom för och nackdelar med de alternativ som finns.

 

 

Steg 0 – Förberedelser för att frakta till Amazon FBA

För att frakta till Amazon så behöver du självklart först sätta upp ett konto på Amazon, men du behöver även ha listat alla produkter inne på Amazon. Om du vill ha tydliga genomgångar över hur du listar produkter, fraktar produkter och hur du gör allt annat som måste göras på Amazons plattform så kan du kolla in vår Amazonkurs SellWave 101.

 

 

Steg 1 – välja produkter för frakten

Det första du behöver göra när du registrerar en frakt är att välja ut vilka produkter du vill skicka. Det går att göra på två olika sätt:

  1. Via Manage Inventory i Seller Central – enklast när man skall skicka ett mindre antal olika sorters artiklar.
  2. Ladda upp fil genom Amazons Bulk Upload – enklast när man skall skicka ett större antal olika artiklar.

 

1.1) Via Manage Inventory i Seller Central

Om du skall skicka ett lägre antal artiklar så föreslår jag att du använder denna metoden. Jag föreslår även att du använder denna metoden om det är första gången du registrerar en frakt på Amazon, oavsett antal artiklar.

  • Gå till Manage Inventory under Inventory, och markera de produkterna som du vill skicka.
  • Klicka sedan på Action on Selected i övre vänstra hörnet. Detta öppnar upp den menyn du kan se nedan i bilden.
  • Välj sedan Send/Replenish inventory. Klart, nu kan du gå vidare till Steg 2.

 

Välj produkt och sedan frakt till lager

 

1.2) Ladda upp fil genom Amazons Bulk Upload

Om du skall frakta ett större antal produkter till Amazon så kan det vara enklare att sköta urvalet av produkter med hjälp av excel.

  • Gå till Manage FBA Shipments under Inventory.
  • Klicka dig sedan vidare till Upload Shipping Plan File.
  • Klicka på Download Template. Du kommer nu ladda ner en excel-fil. Fyll i filen efter instruktionerna som också medföljer i filen. Antagligen gör du detta lättast genom att öppna filen i Excel och ändra formatet på den till något excel format. Spara sedan filen i txt-format.
  • Gå tillbaka till Amazon och ladda upp txt-filen. Amazon kommer nu gå igenom filen och registrera frakten, eller klaga på eventuella fel som kan smugit sig in. Om inga fel uppkommer så hittar du sedan frakten under Shipping Plans, som du hittar på sidan Shipping Queue.

 

Fraktinställningar på Amazo

 

 

Steg 2 – Välj antal produkter som skall fraktas

Efter att du valt vilka produkter som skall skickas så måste du välja hur många produkter som skall skickas. Denna processen ser just nu lite olika ut beroende på vilken plattform du säljer på. Stegen är i princip likadana, men gränssnittet ser väldigt olika ut. Några av stegen jag går igenom nedan ser därför kanske lite annorlunda ut för dig.

 

2.1) Case Packed eller Individual Products

Det första steget du ställs inför är om produkterna skall skickas Case Packed eller Individual Products. Jag rekommenderar Case Packed.

  • Case Packed – Betyder att de olika artiklarna är paketerade i individuella emballage. Du kan exempelvis skicka produkt X i tre olika lådor med lika många enheter i vardera, och du kan paketera produkt Y på ett liknande sätt. Men du kan inte inte bland produkt X och Y i samma låda.
  • Individual Products – Detta är det motsatta till Case Packed. Olika produkter kan paketeras i samma lådor. Och samma artikel kan paketeras i olika lådor med olika antal enheter i vardera.

 

2.2) Antal produkter och lådor

Nästa steg är att välja hur många produkter som ska skickas. Om du använder Case Packed behöver du även fylla i hur många enheter som ligger i varje låda, och hur många lådor du skickar.

 

2.3) Produktvikt och dimensioner

Om du inte angivit fraktvikt och fraktdimensioner när du la till produkten på Amazon så kommer Amazon i detta steget efterfråga denna infon. Amazon behöver nämligen denna informationen för deras FBA tjänst. Ange information och gå sedan vidare.

 

 

Steg 3 – Prepare Products

Vissa produkter kräver speciella förberedelser när det kommer till paketering. Exempelvis så behöver produkter med vätskor (shampoo, tvålar, osv) extra skyddspaketering. Du hittar alla Amazons *”Prep Guidance” här.* Se till att ta reda på vilka av dina produkter som behöver extra förberedelser.

När du tagit reda på vilka produkter som behöver extra förberedelser så behöver du även markera detta på Amazon. Du gör detta för varje enskild artikel. Om inga extra förberedelser krävs så kall även detta markeras.

 

3.1) Låt Amazon göra jobbet

Om extra förberedelser krävs så kan du låta Amazon sköta de förberedelserna åt dig. Amazon gör jobbet mot en avgift på mellan $0.4 till $2 (eller motsvarande summor i andra valutor). Om du hellre vill göra förberedelserna själv så går det såklart bra. Oavsett vad så behöver du märka produkterna i Amazons gränssnitt med vem som gör detta jobbet. När du är klar med detta så kan du gå vidare till nästa steg.

 

 

Steg 4 – Label Products

Produkter som du skickar till Amazon måste kunna skannas in på lagret. Detta betyder att varje produkt måste var märkt. Antingen med en streckkod (EAN, GTIN, UPC), eller med en FNSKU. FNSKU är en intern Amazon-kod och kallas ofta för Amazon-barcode. Du har redan tidigare valt hur varje produkt skall märkas med en vanlig sträckkod (exempelvis EAN) eller med FNSKU. Detta gör du nämligen när du registrerar produkterna (listings).

 

4.1 FNSKU-koder

Om det är så att en eller flera av artiklarna har ställts in på att använda FNSKU-kod så kan du i detta steget ställa in vem som skall märka produkterna. Antingen kan du själva sätta på dessa sträckkoder eller så kan du betala Amazon $0.3/produkt för att göra det jobber åt dig. Om du skall låta Amazon göra jobbet så måste varje produkt ha en vanlig sträckkod när de skickas in till Amazon. Annars vet inte Amazon vilken produkt som skall ha vilken FNSKU-kod. I detta steget kan du även ladda ner de FNSKU-koder som du eventuellt önskar att sätta på själv.

 

 

Steg 5 – Review Shipments

Nu är alla produkter, deras antal och olika produktdata klart, dags att faktiskt kolla på själva frakterna. När du kommer till detta steget så har Amazon gått igenom all data och utifrån det valt vart du skall skicka produkterna. I de allra flesta länderna som Amazon finns så har de väldigt många lager. Därför kan det bli så att Amazon delar upp produkterna och ber dig att skicka olika mängder produkter till olika lager.

Varje frakt har ges en adress och antalet produkter som ska skicka till varje destination specificeras. Nedan ser du ett exempel på när när en frakt delats upp i två olika fraktdestinationer. Innan du går vidare så måste du nu godkänna de olika frakterna. Därefter kommer du behöva igenom de olika frakterna en frakt i taget. Det gör du genom att klicka på Work on Shipment och gå sedan vidare till nästa steg.

 

Uppdelade frakter till Amazon

 

 

Steg 6 – Prepare Shipment

Detta steget är ganska stort, men hyfsat enkelt. På denna sidan som du nu befinner dig på så kan du hitta fraktadress, fraktnamn och id, och en hel del annan info. Jag har delat upp steget för att göra det så tydligt som möjligt. Men om du vill ha någon som går igenom stegen på ett enkelt och tydligt sätt, kolla våran videokurs SellWave 101.

 

6.1) Small parcel delivery eller Less than truckload

Det första du behöver besluta är om du skall frakta produkterna i separata lådor, eller med pallar. Detta beror oftast på hur många produkter du skall skicka. Om frakten delats upp ojämnt i steg 5 så kan det mycket väl vara så att du vill frakta en av frakterna via pall, och en annan med individuella lådor.

  • Small parcel delivery – Individuella lådor.
  • Less than a truckload – Pallar.

 

6.2) Fraktbolag

I samma steg som du väljer fraktmetod (se ovan) så väljer du också med vilket fraktbolag du skall frakta med. Du kan antingen använda en partner till Amazon (Amazon-Partnered Carrier) eller övriga, vilket ofta är alternativet som Svenska säljare använder.

 

6.3) Shipment Packaging

Oavsett ditt val mellan Case Packed och Individual Products (2.1) så kan du nu välja flera alternativ för hur du skall frakta produkterna. Exempelvis så kan du som valt Case Packed nu välja att frakta varje låda för sig, eller lägga flera lådor i en större låda (master carton). Du kan läsa mer om det här: Amazon packaging requirements.

Efter att du gjort ditt val så kommer Amazon be om fler uppgifter för lådorna. Om du skickar individuella lådor så behöver du ange lådornas storlek och vikt. Du kommer även behöva bekräfta antal produkter per låda och antalet lådor.

 

6.4) Shipping Labels – lådor

För att Amazon skall veta vilken låda som är vilken så måste varje låda märkas med etiketter från Amazon. Detta steget är inte så mycket svårare än så.

  • Välj först för vilka lådor du vill printa etiketter. Antingen kan du printa alla lådors etiketter samtidigt, eller så kan printa dom i omgångar.
  • Välj sedan vilken typ av etikett du vill skriva ut. Detta beror till största del på vad för slags etikettskrivare du använder (eller vanlig skrivare). Välj det alternativet som passar dig bäst.
  • Klicka sedan på Generate box labels. Du kommer då få en pdf som du kan skriva ut direkt, eller ladda ner och skicka till den enhet/person som skall skriver ut dom (exempelvis företagets lager).

Om du använder en Amazon Partnerd Carrier (se 7.2) så kan du även här printa ut fraktetiketten. Om inte så hämtar du fraktetiketten från ditt fraktbolag.

 

6.5) Shipping Labels – pallar

Om du skickar pallar till Amazon så måste även dessa ha etiketter för att Amazon skall kunna identifiera dom. Precis som ovan så väljer du hur många pallar du skall skriva ut etiketter för, sedan väljer du etikettyp, och till sist så genererar du etiketterna.

Varje pall måste ha fyra stycken etiketter, till skillnad från de enskilda lådorna som bara behöver en etikett. Etiketterna skall fästas högt upp och centrerat på varje sida.

 

6.6) Spårning

Efter att du gått igenom alla stegen ovan så är du redo att slutföra frakten. När du gjort detta är du nästan helt klar. Du behöver nu se till att produkterna fraktas och sedan behöver du komma tillbaka till Amazon och mata in spårningsnumret. För frakter med pallar så matar du in BOL-numret.

 

 

Steg 7 – Invänta leverans

Klar! Nu har du slutfört hela frakten inne på Amazon. Det du nu behöver göra är bara att invänta att produkterna levereras till Amazon. När väl leveransen levererats till Amazon så kommer Amazon börja packa upp produkterna. Detta kan ta lite tid men du kommer se när leveransen mottagits och när uppackning är klar.

Egentligen är detta inget du aktivt behöver följa. Men det är bra om du efter leveransen ser över antalet produkter mottagna. Om dessa skiljer sig från antalet produkter du skickade så kan det vara något du behöver ta en närmare titt på. Hursomhelst, när produkterna sedan är uppackade så är allt klart och kunderna kan nu strömma in och köpa dina produkter

.

Jag hoppas att du kunde få hjälp av den här guiden och att du nu lyckats få iväg din frakt till Amazon. Om du tror att någon du känner skulle ha nytta av den här guiden så skulle jag vara enormt tacksam om du ville dela denna. Glöm inte heller att kolla in resten av inläggen inne på SellWave bloggen.

 

Stort lycka till och ha det bäst!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer