En helhetslösning för Amazon

Written by Anton Kimfors

juli 8, 2020

en lösning för amazon e-handel

Amazon är världens största marknadsplats och det är ingen fråga om att dom äger en enorm del av marknaden. Visste du t ex att 50% av all e-handel i USA görs på Amazon?? På grund av dom här volymerna är Amazon väldigt attraktivt för många e-handlare, men det är samtidigt väldigt komplext och att lyckas på deras plattform är inte helt enkelt. Förutom investeringar och tid krävs det även arbete med SEO, annonsering och strategi. Men också bara en sån sak som att bli registrerad och kunna sköta supporten på det lokala språket kan vara ett enormt problem.

 

Därför började vi vi på SellWave för några veckor sedan at erbjuda support vid registrering på Amazon – vilket har välkomnats varmt av de kunder som ännu tagit del av erbjudandet. Men nu tar vi det hela ett steg längre och erbjuder, tillsammans med en av våra samarbetspartners, en helhetslösning för Amazon Europa – SellWave 360.

 

 

Vad är SellWave 360?

SellWave 360 är alltså en helhetslösning som innebär att försäljningen på Amazon blir så hands-off som det bara går. En annan fördel är att det även blir billigare än någonsin för er att komma ut och sälja på Amazon, men mer om det sen. Med denna lösningen så slipper ni allt kring registrering, support, returer osv, och kan istället fokusera på det ni är bäst på. Låter det för bra för att vara sant?

 

SellWave tillsammans med våran partner kan erbjuda detta genom låta er sälja via vårat konto på Amazon. På det sättet får ni tillgång till ett konto som redan är godkänt och har god säljhistorik, vi sköter support och ser till att allt rullar på som det ska. Ni har även tillgång till en dashboard där ni kan se live uppdateringar på er försäljning, så att allt blir så transparant som möjligt.

 

 

Hur går SellWave 360 till i praktiken?

Det finns en presentation där vi går igenom hur SellWave 360 går till här. Men i korta drag så funkar det som följande:

 

Steg 1

Innan produkterna kan börja säljas behöver alla produktsidor vara live. Det gör vi genom att ni skickar de produkttexter och bilder som behövs (här kan även SellWave vara med och optimera för SEO och konvertering). Sedan läggs dessa uppgifter upp och produktsidorna är då redo att användas. I det här steget sätter ni även slutpris till kund.

 

Steg 2

För att möjliggöra den här lösningen så använder vi oss utav FBA (Amazons logistikprogram). Det innebär att ni skickar produkterna till Amazon som sedan lagerhåller produkterna och skickar ut dom till slutkund när ordrar kommer in. Vilket betyder att första steget efter att produktsidorna lagts upp (steg 1) är att skicka produkterna till Amazon. I samband med detta skickar ni även en faktura till oss för alla produkterna. Denna faktura betalar vi sedan av var 30e dag, allteftersom att produkterna säljs (steg 4).

 

Steg 3

Produkterna ligger nu live och försäljning kan börja komma in. I det här skedet rekommenderar vi att ni även annonserar via Amazons PPC plattform (PPC = Pay Per Click). Det är något vi hjälper till med utan extra kostnad när ni anvnder SellWave 360.

 

Steg 4

I takt med att försäljning kommer in så betalar Amazon ut vinsten till oss (eftersom försäljningen ligger under vårat Amazon-konto). Vi betalar sedan ut vinsten till er var 30e dag. I samband med utbetalning skickar vi även en faktura på kostnader som medkommit. T ex annonsering, Amazons logistik-kostnader, osv. Så utbetalningen som betalas blir då mellanskillnaden mellan försäljning och kostnader.

 

Det är hur SellWave 360 går till praktiken. Ni är alltid dom som kontrollerar produktsidor, slutpris, annonseringsbudget osv, och har alltid full insikt i försäljningen. Vi gör så att detta kan flyta på så enkelt som möjligt för er.

 

 

SellWave 360 – Fördelar & Nackdelar

Det finns både fördelar och nackdelar med ett sånt här upplägg.

 

Fördelar

Hands-off – I och med att vi sköter support, skötsel av Amazon-kontot, annonsering, med mera, så kan ni spara mycket tid och kraft.

 

Enklare bokföring –  Eftersom ni säljer produkterna i bulk till oss så kan ni bokföra produkterna i bulk, istället för att bokföra varje enskild försäljning till slutkund. Vilket såklart sparar er mycket tid och resurser.

 

Enklare VAT-hantering – Om ni vill sälja i de Europeiska länderna så är VAT-något ni normalt kommer behöva registrera er för och hantera i varje enskilt EU-land ni säljer i. Detta är ett krav när man använder Amazons logistikprogram. MEN, med vårt upplägg behöver ni enbart rapportera VAT i Tyskland, och återigen blir hanteringen enklare eftersom försäljningen sker i bulk.

 

Snabbare start – Denna lösningen gör framförallt hanteringen av Amazon enklare. Men ni kommer också igång snabbare och kan börja göra vinster betydligt tidigare. Inga förlorade intäkter på grund av en långsam start.

 

 

Nackdelar

Integration – Den enda klara nackdelen vi kan se med ett sånt här upplägg är att ni inte kan integrera tredje-parts tjänster till vårat konto. T ex kan inte integratörer användas för att snabbt ladda upp alla era produkter från er e-handel till Amazon (detta är dock inget ni borde göra om ni vill Amazon SEO optimera era produkter). Många av de bättre integratörerna kan dock användas för att exportera till excel, som vi sen snabbt kan ladda upp på Amazon.

 

 

Pris

Pris beror på era behov och krav. Kontakta oss här för att få ett prisförslag.

 

 

Om du tycker detta låter som en bra lösning för er, tveka inte att höra av er! Eller kanske finns det någon i dit nätverk som tittar på att komma ut på Amazon, detta kanske är lösningen dom behöver.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This