Hur Företag Lyckas På Amazon

Written by Anton Kimfors

juli 28, 2018

Poker jämfört med framgång på Amazon

Jag kan inte mycket om poker, men jag är välmedveten om hur vissa spelare spelar väldigt mycket på känsla och hur vissa andra spelare är väl medvetna om oddsen för varje hand och har en uttalad taktik för alla spelets olika lägen. Självklart finns det en skala här, men om vi delar in de två grupperna skulle de kunna beskrivas så här.

 

De som enbart spelar på känsla går oftast från bordet med mindre pengar än de kom dit med. Dessa spelare gillar att åka till ställen som Vegas för att ha kul och hoppas såklart på att vinna, men vid förlust tänker de ”Det var så nära, nästa gång ska jag göra så här istället”.

 

Den andra gruppen spelar med en uttalad taktik och har koll på alla händers odds, går oftare ifrån bordet med mer pengar än de kom dit med och tänker aldrig ”Nej, nu har det gått för lång tid, jag går all-in nästa hand, oavsett kort”. Spelare som dessa tycker absolut att de kan vara skoj att spela, de åker också till Vegas ibland, men de är också okej med att det går timmar utan att de vinner en stor hand, de har trots allt en uttalad taktik de följer utan avvikelser.

 

MEN, trots detta händer det att känslospelaren vinner mot en mer taktisk spelare. Det händer att taktikspelaren går ”all in” och förlorar mot känslospelaren som också gick ”all in” bara för att han/hon tycker det är kittlande med lite spänning. Hur kan då poker vara något taktikspelaren kan ägna sig åt? Hur kan denna spelare fortsätta tjäna pengar (och stora sådana) när många händer går förlorade trots fördelaktiga odds?

 

Svaret vet du säkert redan. Den taktiska spelaren har självklart räknat med detta och har en buffert som möjliggör många förluster och utan att tvingas sluta spela. Det är en del av taktiken. Denna spelaren spelar inte för pengar som inte kan ersättas. Denna spelaren har en plan A och en plan B.

 

Samma gruppering har jag sett gång på gång på Amazon.

 

Vissa företag och individer gör ingen research, de slänger upp produkter på Amazon och hoppas på en jackpot. Självklart blir det sällan någon jackpot. Extremt sällan. Det är kanske inte något fel på produkten, med rätt taktik hade det kanske varit en potentiell vinnande hand. Men att utan taktik lägga ut en produkt och hoppas att den säljer som smör är som att gå all in innan man kollat på korten. Vissa företag hyr till och med in en konsult, men lyssnar inte riktigt på vad denna har att säga och kanske väljer dessa företag också konsult efter pris och inte potential.

 

De mer taktiska företagen har inte bara kollat på konkurrenterna men de har också en uttalad plan gällande reviews, annonsering på Amazon, extern trafik, produktsidor osv. De är väl förbereda och de vet vad de skall göra beroende på olika resultat. De vet vad de skall göra oavsett om produkten säljer som smör eller inte. De har råd att spela på nästa hand, de har en buffert.

 

Och kanske viktigast. När den taktiska spelaren ser en känslospelare vinna så ändrar denna inte taktik. När ett taktiskt företag ser ett ”känsloföretag” vinna (kanske genom att slänga upp nästa nya coola gadget med perfekt tajming) så inser det taktiska företaget att detta inte är deras taktik. Detta är inte deras väg. De har redan en plan och de kommer inte byta för att ansluta sig till gruppen med mängder av känsloföretag som alla springer på samma boll.

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This