Hur säljer man på Amazon? (5 stegs överblick)

Written by Anton Kimfors

oktober 6, 2020

Sälja på Amazon, hur?

Hur säljer man på Amazon?

Att sälja på Amazon är inte alltid en dans på rosor. Jag har själv sålt på Amazon sedan flera år tillbaka och vi på SellWave har hjälpt både stora och små bolag inom många olika branscher med att sälja på Amazon. Så jag vet exakt vilka utmaningar du och ditt företag står inför.

Vissa delar kan vara svåra att förstå och vissa delar kan vara svårare att genomföra. Jag ska nu ge dig dig grunderna i hur allt funkar. Så att du har förkunskaperna till att senare lära dig mer och mer om de olika delarna.

 

 

1. Registrera ett säljarkonto

Innan någon försäljning kan göras på Amazon så krävs en registrering av ett konto på Amazons plattform för säljare. Det finns två alternativ här – Seller Central eller Vendor Central och dessa innebär stora skillnader.

 

Seller Central vs Vendor Central

Seller Central – Vad är det?

Seller Central är det vanligaste sättet du kan sälja via. Alla som vill kan registrera sig, du äger själv hela affären mot slutkund och du använder Amazon som en marknadsplats för att nå nya kunder.

Med Seller Central kan du antingen ha ett professionellt-konto eller ett bas-konto. Det professionella kontot ger tillgång till Amazons alla olika funktioner och förmåner. Medan baskontot begränsar tillgång till funktioner och du kan max sälja 40 produkter per månad. Du kan närsomhelst byta från basmodellen till den professionella modellen, eller tvärtom.

Registreringen till Amazon Sverige (täcker alla länder i Europa) kan du göra här – registrera dig på Amazon. Det krävs en del dokument och uppgifter som skall skickas in, men det hela går hyfsat snabbt.

 

Vendor Central – Vad är det?

Vendor Central är inte öppet för alla utan kräver att du som företag får en inbjudan. Upplägget är dessutom annorlunda från Seller Central. Istället för att äga hela affären mot slutkund så säljer du produkterna till Amazon som sen säljer vidare till slutkund.

Trots detta så måste du registrera alla produkter och produktsidor, samt betala och sköta annonseringen.

Viktigt – Med Vendor Central förlorar du makten över pris mot slutkund eftersom det är Amazon som äger produkten när de säljer vidare den.

 

 

2. Produkter och produktsidor

På Amazon tillhör varje produkt en produktsida. Ibland finns det bara en produkt per produktsida, medan de på andra produktsidor finns flera produktvariationer. Produktvariationer kan t ex bestå av färger, funktioner, storlekar och modeller.

Vare enskild produkt, oavsett om det är en ensam produkt på en produktsida eller en produktvariation, måste ha en titel och en bild. Men, för att en produktsida skall anses vara ”bra” så bör man ha både titel, ”bullet points”, produktbeskrivning och flera bilder.

 

Amazon produkt sida med delar

 

SEO och konvertering

För att lyckas på Amazon är det viktigt att jobba med både Amazon SEO och konvertering. Självklart är produkten i sig det allra viktigaste, men att presentera den på rätt sätt och att göra så Amazon sökmotor faktiskt visar upp produkten är av stor vikt.

 

Reviews på produktsidor

Kunder har möjlighet att lämna reviews på alla produkter de köper och detta är en essentiell del av kundupplevelsen. Ju fler reviews och desto bättre sådana, desto mer kan en framtida potentiell kund lita på produktens kvalitet och funktion.

 

 

3. Logistik för säljare på Amazon

När du säljer på Amazon har du två val när det kommer till hur du sköter logistiken:

 

Antingen så sköter du och ditt företag allt på egen hand med egen lagerhantering, frakt och returhantering och support. Du får in ordrarna via Amazon, men resten fixar du eller partners till ditt företag (t ex 3pl företag). Amazon kallar detta Fulfillment by Mechant, och förkortas FBM.

 

Alternativet är att låta Amazon sköta logistiken åt dig. Detta är något många säljare på Amazon funnit stor framgång med eftersom det tillåter superbra fraktvillkor till slutkund (Amazon är grymma på det) vilket ökar konverteringen, men det innebär också att man skalar denna delen av verksamheten snabbt. Du behöver inte tänka på lagerlokaler, packpersonal, osv. Amazon sköter det. Självklart kostar denna tjänsten, men Amazon erbjuder bra priser och du kan istället spara in pengar på att inte behöva göra allt själv eller med interna resurser. Amazon kallar detta uppläget för Fulfillment by Amazon, och förkortas FBA.

 

Jag kommer skriva mer om detta i framtida inlägg, men om jag snabbt skall ge mitt råd i valet mellan FBA och FBM så skulle jag säga FBA. Låt Amazon sköta det – det är enklare men höjer framförallt konverteringen.

 

 

4. Annonser på Amazon (PPC)

Amazon har en egen annonsplattform som tillåter säljare att annonsera direkt på Amazon, men även på Amazons olika nätverk av plattformar. Genom att annonsera på Amazon så kan du dels driva försäljning för att öka vinsten. Men du kan även driva aggressiva annonser föra att snabbt få in fler produkt reviews, samla data och klättra på topplistorna av bästsäljare.

Jag kommer garanterat skriva mycket mer om detta i kommande inlägg, men kort sagt så är annonser extremt viktiga på Amazon och ett bra verktyg för dig som säljare att påverka trafiken och resultat på plattformen. Annonserna på Amazon är byggda på en Pay Per Click (PPC) plattform där du betalar för varje klick du får via annonserna. Du betalar alltså för varje klick, men inget om ingen klickar.

Det finns flera olika annonstyper och alla har olika uppsättningar och inställningar. Du kan t ex visa upp enskilda produkter (sponsored products) eller varumärket tillsammans med ett urval av produkter (sponsored brand). Jag och teamet på SellWave kan hjälpa dig att lyckas med Amazon-annonserna, läs mer här: Annonsoptimering på Amazon.

 

 

5. Hur kan man jobba med varumärke på Amazon?

Utöver de texter och bilder som finns på varje produktsida så erbjuder Amazon andra sätt att arbete med branding och varumärken. Dels annonser och videos för att få större spridning, men även verktyg för att arbeta in varumärket och bygga upp den känslan, statusen och stilen av ditt varumärke.

Det här är endast möjligt för de företag som registrerar sitt varumärke via vad Amazon kallar Amazon Brand Registry. Efter att registreringen gått igenom kommer du framförallt kunna göra tre saker du annars inte kan. Du kommer kunna:

 

1 – Använda Amazons Sponsored Brand annonser för att lyfta fram varumärket och ett urval av flera produkter i annonseringen.

2 – Bygga en brand store. Detta är som en egen liten sida inne på Amazon där du kan visa upp produkter, bilder, videos och guider på ett sätt som framhäver ditt företags varumärke och produkterna. Några exempel på olika brand stores ser du här: Apple, Levis, Adidas och Ewedoos.

3 – Lägga till bilder, tillhörande produkter och andra moduler i produktbeskrivningen. Normalt kan produktbeskrivningarna annars bara bestå av enkel text. Här är några exempel på sådana (scrolla ner på produktsidan för att se produktbeskrivningen): Daniel Wellington, Samsonite, Blue och JBL. Detta ökar både konverteringen och varumärkets upplevda värde.

 

Att registrera varumärket och aktivt jobba med att få upp dessa delar är som du ser av högt värde och bör alltid skötas ordentligt av varumärken som vill lyckas på Amazon.

 

 

Sammanfattning – Hur man säljer på Amazon

Detta var en odetaljerad genomgång av några av de mest essentiella delarna när det kommer till försäljning på Amazon. Jag hoppas texten har givit dig den basen som den var menad att ge dig. Om du läst igenom allt bör du nu ha tillräckligt med kött på bena för att gå in mer på detalj i de olika delarna.

Glöm inte att kolla in SellWave bloggen för framtida inlägg och dela gärna det här inlägget om du känner att det hjälpte dig, det skulle jag vara extremt tacksam för. Lycka till!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer