Namnge Kampanjer & AdGroups på Amazon

Written by Anton Kimfors

april 9, 2022

Namn amazonannonser

Del 4 av 11 – Detta är den fjärde delen av en flerstegsguide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna fjärde delen så kommer jag gå igenom hur du bör namnge kampanjer och AdGroups.

 

Okej, nu är vi nästan helt klara för att sätta upp annonserna. Men det finns en sista sak jag vill gå igenom och det är hur du namnger kampanjer och AdGroups. Detta steget är utan tvekan det mest underskattade steget. Framförallt eftersom det är så enkelt att få till bra.

Jag kommer visa hur jag brukar namnge annonser jag sätter upp, men det viktiga är att systemet funkar för dig. Namnen på annonserna är inget kunderna ser, det är bara något du ser internt i din Campaign Manager. De har därmed ingen direkt påverkan på resultatet. Men det hjälper dig att administrera, vilket ofta leder till bättre resultat i slutändan.

Jag har inte sett en enda lyckad annonsör som slarvar med namnen, så underskatta inte detta steget.

 

 

Kampanjnamn som ger tydlighet

Jag gillar att namnge annonser på ett sätt som ger mig struktur och tydlighet. Jag vill kunna kolla på ett annonsnamn och med en gång förstå vad det är för kampanj. Ett exempel på ett namn jag skulle kunna använda för en kampanj är ”Headphones – SP – Exact – 20”. Det namnet består av fyra delar och jag använder alltid just dessa fyra delar.

 

 

De fyra delarna av ett kampanjnamn

1. Produktkategori – Första delen beskriver produktkategorin. Denna kategori syftar alltså på de kategoriseringar du gjort tidigare när du valde hur du skulle dela upp dina olika produkter. Det ord (eller orden) du använder här ska snabbt göra dig medveten om vilken kategori av produkter denna kampanjen tillhör. Men försök samtidigt hålla det så kort som möjligt.

2. Annonstyp – Nästa del beskriver kampanjens annonstyp. Sponsored Products, Sponsored Brands eller Sponsored Display. För att inte kampanjnamnen skall bli för långa så förkortar jag dom till SP, SB och SD. Om man använder olika typer av annonser inom de olika typerna, exempelvis SB Video annonser så rekommenderar jag att lägga till det. Då blir det, exempelvis, ”SB Video”.

3. Matchtyp – Med den tredje delen så beskriver jag kampanjens match-typ. Exempelvis “Exact” eller “Broad”. För kampanjer som är Auto eller använder Product Targeting så finns det ingen matchtyp. I de fallen skriver jag istället bara ut ”Auto” eller ”Product”.

4. ACOS-target – Den sista delen beskriver den specifika annonsens ACOS-target. ACOS-target är inget jag förklarat för dig ännu, men det kommer mer info längre fram. En kort förklaring är att det är det ACOS som du siktar på att nå med den här kampanjen (se kapitel om KPI:er för en påminnelse om ACOS).

 

 

Namnge AdGroups

Okej, så det vara kampanjerna, låt oss nu också namnge våra AdGroups. Här är inte namngivningen lika exakt. Men det är viktigt att du kan se vilken produkter (eller produkter) som finns i vilken AdGroup. Hur du sätter namnet här beror på typ av produkter du säljer. Jag försöker oftast använda produktkategorin följt av någon slags förklaring av den specifika produkten. Till exempel ”Headphones (Red)”, eller om jag säljer många olika röda hörlurar, ”Headphones (Beats, Red)”.
Jag lägger återigen in annonstypen och matchtypen eftersom det förenklar optimeringsarbetet i framtiden. Men ACOS-target behöver du oftast inte bry dig om. Exempel på ett AdGroup namn kan vara ”Headphones (Red) – SP – Broad”.

Detta förenklar för dig oerhört om du är konsekvent med AdGroup-namnen i de olika kampanjerna. Det vill säga, använder ett namn i dina Auto-kampanjer, använd då samma struktur på namn i dina kampanjer med Exact match.

 

 

Hur sätter du upp annonser?

Namnen på kampanjer och annonsgrupper är är av stor vikt, men oftast underskattat. Nu vet du hur du kan namnge annonserna så se till att implementera det också. I nästa del kommer jag gå igenom hur du faktiskt sätter upp annonserna och då kommer vi implementera det du har lärt dig i alla tidigare delar. Missa inte det!

 

PS. Glöm inte att gå med i vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad om ny delar av denna guide och mycket mer.

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer