Kommunicera med kunder på Amazon

Written by Anton Kimfors

januari 5, 2023

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte jag i detta kapitel bena ur alla frågetecken som kan uppstå.

 

Hur kommunicerar man med kunder på Amazon?

Amazon ger dig inte många alternativ när det kommer till kommunikation på Amazon. Du kan inte få ut speciellt mycket kunduppgifter och det är dessutom strikt förbjudet att försöka få tag på dessa. Amazon vill nämligen behålla kunderna som sina. De vill inte att du snor kunderna från deras plattform. Hursomhelst så har du i princip två olika alternativ i hur du ska kommunicera.

  1. Du kan chatta med kunder inne på Amazons plattform
  2. Du kan mejla kunderna.

 

Chatta med kunderna på Amazon

Inne i Seller Central så finns det i övre högra hörnet en länk till Messages. Där finner du alla meddelanden som du som säljare tagit emot från och skickat till kunderna. Om en kund vill nå dig så är det via denna plattformen som du får meddelanden och det är också här du svarar.

Alla dina meddelanden måste följa Amazons regler. Du får exempelvis inte skicka länkar, mejladresser, be om positiva reviews eller bifoga filer (förutom de som krävs för att lösa en kunds eventuella problem). Om du undrar över något särskilt som du inte är säker på är tillåtet, så kan du kolla Amazons senaste uppdateringar av regler här. Amazons kan ha uppdaterat sina regler sedan jag skrev detta, kolla därför alltid upp Amazons regelvärk själv. Framförallt i tveksamma situationer.

 

Mejla kunder på Amazon (automatiskt)

Man kan inte mejla kunder på Amazon. Men nästan. Med samma meddelande-system som jag gick igenom för chatten så kan du skicka automatiserade “mejl”. De mejlen är egentligen bara meddelanden som skickas via Amazon system, men kunderna får mejl när dessa meddelanden har skickats.

Anledningen till att det verkligen är något du bör kolla mer på är att du kan automatisera dessa mejl med hjälp av tredjepartstjänster. De låter dig automatiskt mejla kunderna beroende på kundernas status. Exempelvis så kan du mejla direkt efter att kunder gjort en beställning, x-antal dagar efter en beställning eller när en kund mottagit produkten.

Genom att skicka ut sådana mejl så kan du dels öka kundnöjdhet och förtroende, men du kan också öka antalet reviews som kunderna lämnar.

 

 

Få fler reviews på Amazon med automatiserade mejl

Som sagt, mejlar du kunderna på Amazon så kan du öka förtroende, vilket bara det kan öka antalet bra reviews. Du kan även aktivt uppmana kunderna till att lämna en review. Hur det än görs så är det självklart viktigt att sätta kunden i fokus här.

När jag själv sätter upp automatiserade mejl så brukar jag sätta upp 2-3 mejl som går ut till alla kunder efter en beställning är gjord.

 

Mejl 1 – Direkt efter order

Detta mejl går ut direkt efter att ordern kommit in. Jag ser till att tacka kunden för ordern och förklarar hur mycket jag uppskattar att kunden valt just vårt företag. Efter det förklarar jag att kunden alltid kan höra av sig vid eventuella problem. I meddelandet försöker jag även lätt sy in vårt företags historia och på så sätt bygga varumärke. Här kan du även försöka leverera värde genom att på något sitt ge information och tips kring produkten som skickats.

 

Mejl 2 – Mottagen produkt

Detta mejlet skickas iväg när kunden mottagit produkten. Här förklarar jag återigen att vi är tacksamma för ordern och att det är viktigt för oss att kunden är helt nöjd. Sedan lägger jag även in en fråga om en review. Jag förklarar att vi är ett litet företag som slåss mot jättar och en review gör en enorm skillnad. Däremot ska du ju givetvis inte ljuga, så om du driver ett stort bolag så bör du trycka på något annat.

 

Mejl 3 – Det sista mejlet

Detta mejlet skickar jag cirka 5 dagar efter att kunden mottagit ordern och upprepar i princip det jag skrev i föregående mejl.  Sedan nämner jag även att det blir det sista mejlet kunden får från oss och lägger till att vi hoppas att kunden känner sig trygg med att välja oss även i framtiden. Vad det gör är förhoppningsvis inte bara att öka antalet reviews, men även antalet återkommande kunder.

 

 

Att tänka på när du kommunicerar med kunder

Först och främst är det, som nämnt ovan, alltid viktigt att följa Amazons regler. Detta handlar alltså inte enbart om att göra rätt för sig, utan framförallt om egenintresse. Om du bryter Amazons regler så kan Amazon, utan förvarning, stänga av ditt konto. Och det vill du undvika!

En annan viktig sak är att alltid hålla kunden i fokus. Självklart vill du ha fler reviews, och självklart vill du sälja mer. Men kunden bryr sig inte om det. Kunden bryr sig om sig själv. Det vill säga, om du vill ha en review behöver du göra dig förtjänt av den. Därför ska du alltid behandla kunden med respekt och få kunden att vilja lämna en review. Att försöka tvinga kunden kommer inte leda någonvart.

Den tredje och sista saken jag vill nämna är att alltid leva upp till det du lovar i ett mejl. Om du exempelvis lovar att kunden kan höra av sig vid problem, då bör du även svara på deras eventuella meddelanden. Ska sägas att de inte kommer ofta, men när de gör det är det viktigt att du tar det på allvar. Jag kan inte räkna antalet gånger kunder till produkter jag sålt på Amazon har lämnat en review på grund av (eller med kommentarer om) bemötande och support.

Så glöm inte, kunderna är viktiga för att du och ditt företag ska ha möjlighet att nå framgång!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer
Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Del 8 av 11 – Detta är den åttonde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon. Hur och när du bör använda dom, och hur du optimerar dom.   Allt...

läs mer