Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Written by Anton Kimfors

december 16, 2022

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan produkter är det svårt att driva en e-handel. För etablerade företag handlar det ofta om att komplettera befintliga sortiment eller starta upp nya varumärken inom bolaget.

När du har Amazon som huvudmarknad, eller i alla fall som en viktig marknad, så är valet av produkt något som du bör analysera noggrant. Amazon är sitt egna ekosystem och vissa produkter fungerar helt enkelt bättre av olika anledningar. Kanske på grund av konkurrens, kundgrupp, Amazons plattform, försäljningskostnader, eller något annat. Om du vill dominera marknaden så måste du förstå och analysera produkterna du ska eller vill sälja.

Jag har i ett annat blogginlägg gått igenom hur man gör en marknadsanalys, för att se om produkterna säljer bra och hur konkurrensen ser ut. Men om du skall hitta nya produkter att sälja på Amazon så finns det ett annat tillvägagångssätt. Istället för att analysera dina redan valda produkter så kan du analysera marknaden och välja de bästa produkterna därefter. Du kan välja de produkterna som din research visar kommer genera mest försäljning och vinst, och samtidigt ha låg konkurrens.

 

 

Glöm inte ditt varumärke

Innan jag går in på hur du hittar de produkterna som säljer bra på Amazon så vill jag först att du reflekterar över din generella strategi. Om du redan idag har ett varumärke, och om det är det varumärket du skall sälja på Amazon, då är det viktigt att du fokuserar på ditt varumärkes kunder. Jag kommer alldeles strax visa olika verktyg som gör det otroligt enkelt för dig att hitta produkter med enorm potential och låg konkurrens. När du själv hittar sådana produkter så är det väldigt lätt att känna att ”den sortens produkt måste jag sälja”. Men du måste stå fast vid ditt varumärke och dess målgrupp. Om ditt varumärke kretsar kring fotboll kan du inte sälja trädgårdsspadar också.

Visserligen har jag sett många säljare göra så och det har oftast funkat helt okej (eller ibland riktigt bra) ett tag. Men i längden lyckas den typen av säljare aldrig hålla sitt varumärke trovärdigt och bygga det till något större. När sen fler och fler konkurrenter kommer in så dör dessa säljare snart ut. Dessutom finns det ett direkt värde i att satsa på kompletterande produkter, eller i alla fall produkter som samma kundgrupp är intresserade av. När en kund handlar en av dina produkter kommer den då vara mer benägen att köpa flera andra produkter.

Det är något du behöver tänka på oavsett om du driver ett helt nytt företag eller ett väletablerat varumärke. Så när du väljer produkter, framförallt om du är helt ny, försök tänka ut vilka andra produkter du kan sälja under samma varumärke. Ju fler bra produkter du kan sälja under samma varumärke och till samma målgrupp desto bättre.

 

 

Vilka produkter vill du sälja?

Att hitta lönsamma produkter att sälja handlar i mångt och mycket om vad du är ute efter för slags produkt. Mycket av detta kan läsas om i blogginlägget om marknadsanalys, så läs mer där för en ordentlig genomgång. Men jag vill ändå nämna de viktigare kriterierna här också.

Ett självklart kriterium är att produkten skall vara lönsam att sälja. Med andra ord så måste det finnas marginaler. Det bör även finnas befintlig försäljning på Amazon, alltså ska det finnas produkter på Amazon av samma typ som säljer bra. Om det finns en marknad för produkten på Amazon betyder det att det antagligen finns ett intresse även för produkten som du lanserar i framtiden.

Det måste också finnas ett djup i marknaden. Vad menar jag med det? Jo, det måste finnas flera liknande produkter och säljare som säljer bra. Det är ett bevis på att inte bara ett fåtal aktörer äger hela marknaden, utan att den är mer öppen och att även du kan konkurrera där i framtiden. Utöver det är det även viktigt att kolla på konkurrensen. Hur bra jobb gör konkurrenterna, hur många reviews har de, hur bra bilder har de, och finns det någon öppning för en ny produkt?

 

 

Vilka produkter kan du sälja?

För en helt ny säljare med lägre budget så kan det vara svårt att skapa en helt ny och unik produkt. Det handlar ofta om att köpa produkter som redan produceras idag och sedan sätta en egen logga och design på produkterna. Men för företag som kommit lite längre så kan det även vara värt mödan att se över vad befintliga produkter har för brister. Vad klagar kunderna på? Om det går att korrigera detta och lansera en ny bättre produkt så skapar det givetvis en konkurrensfördel som i det långa loppet kan vara värt mödan flera gånger om.

En sista sak jag vill ta upp är inköpspriset. För att kunna sälja produkterna behöver du ett lager, och det är inte billigt att köpa in produkter, paketera och sen frakta dem. Oftast har producenter dessutom ganska stora minimum ordrar. Så om du är ett nytt företag, eller bara ett väldigt snabbväxande företag, kan ibland detta vara ett problem. Ju dyrare produkter, desto större blir oftast problemet. Så om du är i den sitsen så skulle jag starkt avråda dig från att sälja allt för dyra produkter. Kolla på inköpspriserna och vilka kvantiteter du måste beställa innan du väljer produkt.

 

 

Hur hittar du den perfekta produkten?

Låt mig först definiera ”den perfekta produkten”. Ingen produkt kommer någonsin vara perfekt. Det finns mindre bra, bra och jättebra produkter. Men ingen kommer vara perfekt och det är okej. Du måste acceptera det och gå vidare med de produkterna som är jättebra (mer eller mindre perfekta).

Så hur hittar du dessa produkter? Ett sätt är såklart att brainstorma från ditt huvud, kolla runt på Amazon, kolla på andra e-handlare, i fysiska butiker, osv. Skriv ner alla produkter och gör sedan en marknadsanalys. Produkterna som ser lovande ut kan du kolla vidare på och se vilka producenter som finns, och även produktionspriser. Ingen high-tech lösning direkt, men det funkar faktiskt riktigt bra. Framförallt när du redan har ett varumärke och vet vad för slags produkter du letar efter. Detta är verkligen en bra strategi, även om den tar lite tid. Men jag vill även tipsa dig om en annan snabbare metod.

Alla de största Amazon-verktygen har idag programvaror där du kan fylla i dina olika kriterier (produktpris, försäljningsvolymer, osv). Sedan filtrerar verktygen alla Amazons produkter och visar dig de produkter som uppfyller dina krav. Du kommer såklart behöva göra lite mer research därefter, men det är verkligen en strategi som kan snabba på processen och framförallt ge dig produkter som du aldrig ens tänkt på innan. Både Jungle Scout och Helium10 har sådana verktyg och det finns en drös andra liknande verktyg. Jungle Scouts verktyg heter Product Database och jag har själv använt det många gånger.

 

 

Filtrera rätt

Det finns många olika sätt för dig att filtrera produkter och hitta de som passar just dig, dina behov och förutsättningar. Här är några exempel på olika filter du kan använda.

Exempel 1 (FBM)

Om du kan hitta produkter som säljs via FBM, men som trots detta säljer väldigt bra, kan du ha en riktigt bra produkt. Ifall du bara kan få in produkten via FBA har du redan där en konkurrensfördel att sno åt dig en del av marknaden. Filtrera för FBM och Min Revenue (minimum omsättning) för att göra detta. Du kan givetvis lägga till fler filter.

Exempel 2 (dålig rating)

Ifall en konkurrent säljer bra trots att denne har dåliga reviews och ratings så betyder det att det finns en öppning för konkurrenter. Om du säljer en bättre produkt så bör du rimligtvis kunna konkurrera och ta en bit av marknaden. Filtrera därför för Min Revenue och för Max Rating. Sätt exempelvis Max Rating till 3.7 och så kommer du få fram alla produkter som säljer över beloppet du satt för Min Revenue, trots att de max har 3.7 i Rating.

Exempel 3 (marginaler)

Genom att använda filtret Net (netto) kan du filtrera för pris efter det att Amazons FBA feed tagits bort. Det kan ge dig ett första filter för att säkra marginalerna. Även om du vidare måste undersöka produktionspriserna. Genom att filtrera Min Net och samtidigt filtrera Max Price (max säljpris). Detta kommer ge dig alla produkter som tjänar dig ditt filtrerade Min Net och samtidigt säljs för ditt satta Max Price.

Du kan filtrera på flera sätt och det gör det väldigt lätt för dig som säljare att hitta den slags produkt som du faktiskt vill sälja. Du kan filtrera olika marknader, kategorier, startdatum för sälj, produktvikt, antal reviews, osv.

Om du har svårt att veta vart du skall börja så föreslår jag följande filter, men testa dig sedan runt själv! Det kommer ge dig produkter som inte har hunnit få in för mycket reviews, inte är för billiga eller för dyra, och säljer för åtminstone $3000 i månaden.
Filtrera dig in på den marknaden som du vill börja sälja på.

Filtrera sedan:

  • Min Price = $18
  • Max Price = $40
  • Min Net = $14
  • Min Revenue = $3000
  • Max Reviews = 150

Skapa en lista och skriv ner alla produkterna du hittar som verkar lovande. Om du använder Excel eller liknande kan du även skriva ner de olika data som du hittat (försäljning, ratings, osv). Du kommer behöva samla mer uppgifter på produktionspriser, konkurrens, med mera. Så se till att ha allt lättåtkomligt och organiserat.

 

 

Djupdyk i marknaden

Efter att du hittat lovande produkter så måste du verifiera de olika kriterierna jag gick igenom i marknadsanalys-inlägget. Du måste kolla på djupet i marknaden, konkurrensen, osv. Bara för att du hittat en fotboll som säljer bra och har dåliga betyg så betyder inte det att marknaden ser ut på samma sätt. Det betyder enbart att du har hittat en produkt som verkar lovande. Men när du lanserar en egen produkt kommer du inte konkurrera med enbart den, utan med alla liknande produkter.

Djupdyk därför i marknaden, kolla upp allt det vi tidigare gått igenom och anteckna. Så fort en produkt av någon anledning inte verkar lovande längre så kan du stryka den och sluta ödsla tid. Fortsätt istället med resterande produkter.

Det kanske visar sig att ingen av alla de fantastiska produkterna du hittade var lovande. Då är du antingen för hård med kriterierna, eller så är det bara så. Det är inte ovanligt. Gå då tillbaka till ditt Product Database verktyg och fortsätt leta. Och leta. Det kan verka jobbigt nu, men jag lovar dig att det är 1000 gånger så jobbigt att försöka gå vidare med en dålig produkt och lansera den.

 

 

Räkna på marginaler

När du väl har fått fram en eller flera bra produkter så är det dags att kolla på produktionen och marginalerna. Via Product Database så har Jungle Scout uppskattat Amazon-kostnaderna. Detta är en bra uppskattning och räcker för tillfället, men du behöver få fram de exakta kostnaderna. Innan du gör det så bör du kolla upp ungefärliga produktionspriser. Vart gör du det? Det beror såklart på vart du skall producera produkterna, men de flesta vänder sig mot Alibaba.

Alibaba är en marknadsplats, precis som Amazon, men den riktar sig mot produktion och företagsbeställningar. Här kan du snabbt söka på produkten du planerar att sälja och då kommer mängder med resultat att dyka upp. Bilder, priser, kvantiteter, osv. Många produkter har sina priser listade, och då kan du snabbt göra en överslagsräkning. Jag rekommenderar dock att du redan nu kontaktar producenterna och frågar om priser. Specificera dina behov (paketering, frakt, osv) och be dem att återkomma med en uppskattad kostnad. Framåt kan du antagligen förhandla ner den här kostnaden, men just nu vill du bara få fram en ungefärlig kostnad för att räkna på framtida marginaler.

 

 

Välj produkt att sälja

När du har fått fram marginalerna så är det dags att bestämma om du vill gå vidare med någon av produkterna du hittat och tagit fram marginaler för, eller inte. Om marginalerna inte ser bra ut så är det bara att gå tillbaka till din research. Eller fundera på om du kan få upp försäljningspriset. Dina marginaler behöver inte vara kanon från start, men det måste bli ditt mål för framtiden. Kanske kan du lansera din produkt med ett lägre pris och i framtiden lansera varianter av produkter som har högre marginaler. Flerpack, andra storlekar, nya designer, eller liknande. Försök vara kreativ. Men lansera inte en produkt med dåliga marginaler och tänk att “det löser sig”. Ha en plan och följ den.

 

 

Summering – Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Du har nu fått en genomgång i hur du ska gå till väga för att hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon. Ha hela tiden varumärket i beaktning. Vad står du för och vad för produkter vill du nå ut med för att att kunna vara trovärdiga gentemot kunderna och dessutom gå med vinst? Den perfekta produkten finns som sagt inte, men du kan hitta jättebra produkter genom att skanna marknaden på Amazon och se vilka produkter som finns ute. Gör en marknadsanalys och kolla sedan vidare på producenter, produktpriser och marginaler. Det finns även programvaror som kan hjälpa dig med detta och snabba på processen att välja produkt.

Jag hoppas att det känns lite tydligare hur du ska hitta produkter som är lönsamma för dig och ditt företag att sälja på Amazon.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer
Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon

Del 8 av 11 – Detta är den åttonde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom Sponsored Brands & Sponsored Display på Amazon. Hur och när du bör använda dom, och hur du optimerar dom.   Allt...

läs mer