Marknadsanalys på Amazon – hur gör man?

Written by Anton Kimfors

november 2, 2020

Analysera marknaden och konkurrenter på Amazon

 

För att sälja på Amazon är det alltid bra att först få koll på marknaden. Men hur gör man en marknadsanalys för Amazon? Vilka konkurrenter finns och hur bra jobb gör dom på Amazon? Hur mycket säljer liknande produkter? Hur skall du välja vilket land att gå in i? Många frågor att få svar på. Ju mer information du har, desto bättre beslut kan du göra när det kommer till tillvägagångssätt, investeringar, förväntningar, osv.

Risken med att inte göra en marknadsanalys är att du exempelvis kan överskatta marknadens storlek eller underskatta dina konkurrenters konkurrenskraft. Vilket kan leda till att du tar beslut som leder till förlorade intäkter och ouppfylld potential. Om du skulle vilja ha en professionell marknadsanalys är du välkommen att kontakta oss på SellWave – Marknadsanalys för Amazon.

Så vad behöver du ta reda på när du gör en marknadsanalys? Låt oss börja med marknadsanalysen genom att kolla på vilka konkurrenter som finns.

 

 

1. Vilka konkurrenter finns på Amazon?

Det enklaste sättet att göra det på är att gå in på den Amazon marknadsplats du vill sälja på och söka efter produkten du säljer. Om ni säljer många produkter kan du behöva göra detta för alla produkter, eller ev. göra en bredare analys och kolla på kategorier istället.

 

1.1. Gör en sökning efter konkurrenterna

Hursomhelst, gå in på den marknadsplats du är intresserade av. Amazon.com om det är USA, Amazon.de om det är Tyskland, osv. Skriv sedan in var för produkt eller produktkategori som du är intresserad av att utforska. Se till att söka tillräckligt specifikt så att inte massa icke-relevanta konkurrenter kommer upp. Men sök inte heller för specifikt, då riskerar du att missa konkurrenter istället.

Om jag, exempelvis, säljer köttermometrar och är intresserad av att sälja på Amerikanska Amazon, så går jag in på Amazon.com och söker efter ”meat thermometer”. Då får jag ett sökresultat som ser ut ungefär så här:

 

Analys av konkurrenter på Amazon

 

 

1.2 Snabbanalys av konkurrenterna

När sökresultatet kommer upp så kan du börja analysera alla konkurrenter. Scrolla igenom alla konkurrenter och försöka få en uppfattning om dom. Kanske känner du till många av dom redan, eller så kanske många av dom är nya för dig. Lägg märke till priser och antal reviews (siffran som står bredvid de små stjärnorna).

När du kollat igenom sökresultatet så föreslår jag att du börja klicka dig in på produkterna för att komma till produktsidorna. Här kan du se mer info. Exempelvis alla produktbilder och produktbeskrivningen. Jag ska gå igenom mer kring detta alldeles strax. Men, först ska jag visa hur du kan ta reda på vad hur mycket all konkurrenter säljer.

 

 

2. Hur mycket säljer dina konkurrenter?

Okej, så du kan lätt hitta konkurrenterna på Amazon, men hur får du reda på hur mycket de säljer?

För att göra det så behöver du tredje-part verktyg. Alltså verktyg som inte Amazon tillhandahåller utan som andra företag utvecklar. Det finns mängder av sånna verktyg och alla har sina fördelar och nackdelar. Verktyget jag rekommenderar är Jungle Scout.

Jungle Scout tillåter dig bland annat att få ut information om konkurrenters säljsiffror, men även att maximera antalet reviews, förbättra Amazon-SEO och mycket mer. Enligt mig är det det bästa verktyget och det är enkelt och smidigt att använda. Det finns andra verktyg också, till exempel Helium 10 och Viral Launch.

 

2.1 Skaffa rätt verktyg

Innan du går till nästa steg måste du helt enkelt ha ett fungerande verktyg. Jag rekommenderar Jungle Scout, och det är det jag kommer använda i den här guiden. Men du kan som sagt även använda andra liknande verktyg. Tänk dock på att alla verktyg inte har samma precision när det gäller datan de visar upp. Du kommer också använda Jungle Scout (eller motsvarande verktyg) till betydligt fler delar av Amazon-försäljningen, så välj noga.

 

Du kan få 30% rabatt på Jungle Scout här.

 

2.2 Installera verktyget

När du införskaffat Jungle Scout så behöver du installera deras Jungle Scout Extension. Denna installerar du i din webbläsare, Firefox eller Chrome. När du installerat deras extension skall den sedan ligga bland dina extensions i webbläsaren.

 

Jungle Scout i verktygen på firefox och chrome

 

2.3 Hämta försäljningssiffrorna

Efter att du installerat Jungle Scout så är det dags att hämta datan. Sök återigen efter dina konkurrenter på Amazon (se steg 1.1). Tryck därefter på din nyinstallerade extension. Det kommer då komma upp en fönster som ser ut ungefär så här:

 

Amazons spionera på konkurrenter

 

Här kan du få all information du behöver. Du kan se ett genomsnitt för alla konkurrerande produkter högst upp, men du får också data på varje enskild produkt. I fältet ”Mo. Revenue” kan du få en enkel överblick över hur mycket konkurrenterna omsätter varje månad. Som du kan se nedan så säljer de bästsäljande konkurrenterna för kökstermometrar i USA mellan $150 000 och $450 000 varje månad. Men det kan även vara bra på att kolla på de övrig fälten för att få information om priser, antal försäljningar, osv.

 

Amazon konkurrenters omsättning (revenue)

 

 

3. Tolka och analysera Jungle Scouts siffror

Okej, coolt. Du kan hämta ut siffror på försäljningen, men vad betyder det egentligen? Och finns det något du bör tänka på?

 

3.1 Tolka försäljningen

Att konkurrenter säljer för x-dollar varje månad betyder inte att du och ditt företag också kommer göra det. Men, det betyder antagligen att ni kan göra det. Ni kan göra det om ni konverterar bra och lyckas ha den produkten som dyker upp högst i sökresultatet för relaterade sökningar. Dessa siffror kan alltså vara bra för att förstå var potentialen ligger, men det är verkligt hårt jobb att komma tid.

 

3.2 Marknadens djup

En sista sak jag föreslår att du tittar på är djupet i marknaden. Hur många av konkurrenterna säljer volymer som är intressanta för dig? Om bara ett par av konkurrenterna tar nästan all försäljning så bör du var försiktig. Varför? För att om du och ditt företag skall kunna ta en del av marknaden kommer du då behöva slå dig in bland toppen, och det kan kräva stora investeringar. Investeringar som du inte får någon utdelning för tills du når toppen. Om det istället finns ett större djup så kommer försäljningar börja komma långt innan du når toppen. Vilket man kan nöja sig med, men det kan även ge medel för ytterligare investeringar.

 

 

4. Hur bra jobb gör konkurrenterna?

Perfekt, du vet hur mycket konkurrenterna säljer och du förstår vad siffrorna innebär. Om siffrorna verkar intressanta så är det väl bara att tuta och köra? Nej, absolut inte. Du bör även kolla på konkurrenternas kvalitet. Inte bara produkt kvalitet, utan också hur bra de sköter sina produktsidor. Varför? För att det ger dig en indikation på hur du kan konkurrera med dom. Hur dina produkter kan bli de som tar topp-placeringarna.

 

4.1 Produktkvalitet och priser

Självklart bör du kolla på de konkurrerande produkterna. Hur bra är de? och hur bra är erbjudandet? Skulle du kunna vara konkurrenskraftig här? Finns det produkter som i princip ser exakt likadana ut?

Kort och gott, har dina produkter en USP (Unique Selling Proposition)?

 

4.2 Kvalitet på Produktsidor

Den andra parametern du bör kolla på är hur bra konkurrenterna sköter Amazon. Gå in på deras produktsidor och kolla.

  • Hur många och hur bra bilder har de?
  • Är titeln bra?
  • Hur bra bullet points har de? Fokuserar de på kundfördelar?
  • Verkar de använda olika sorters sökord i de olika texterna?
  • Hur ser deras produktbeskrivning ut? Har de bilder och andra rekommenderade produkter, eller är det bara text?
  • Hur många reviews har de och vad är deras snittbetyg?

 

Det finns många saker att kolla på, men det är en viktig del. Om konkurrenterna gör ett toppen jobb kommer det givetvis vara svårare för dig att konkurrera och det kommer krävas större investeringar från dig. Förslagsvis gör du en lista över topp 15 konkurrenter och går igenom dom var för sig. Ge sedan alla en siffra mellan 1-10 för hur bra produktsidorna är + en kort kommentar. Det bör dig en bra överblick över potentialen för dig. Hur exakt du är i din betygsättning är inte så viktigt. Detta är bara för att ge dig en grov uppskattning av konkurrensen.

Jungle Scouts extension har ett fällt som heter ”Oppertunity Score” som kan ge dig indikation på hur bra möjlighet du har inom den här kategorin. De grundar siffran på både produktsidor och den befintliga säljvolymen.

 

4.3 Konkurrerande varumärken

Givetvis bör du här även tänka på varumärken. Om dina topp-konkurrerar är varumärken som KitchenAid, Adidas, Nike, osv. så är det svårt att komma upp i samma omsättningar oavsett hur bra artbete du gör på Amazon. Det går definitivt, men det är svårt. Kända varumärken lyckas ofta driva mer trafik, öka konverteringen och dessutom ha högre priser. Om du inte arbetar med ett lika känt varumärke bör du antagligen kolla mer på andra konkurrenter. Konkurrenter som har samma förutsättningar som ditt företag. Självklart bör du långsiktigt satsa på varumärket och Amazon kan vara en bra språngbräda för det, men kortsiktigt är det extremt svårt att konkurrera.

 

 

5. Jämför olika marknader och länder

Amazon är som sagt aktiva i många olika länder och när det kommer till att välja en eller flera marknader att gå in på är en marknadsanalys ett viktigt verktyg. För att kunna ta ett beslut bör man givetvis även tänka på lagar, språk, befintlig verksamhet och geografi. Men marknadens storlek och konkurrens i de olika länderna är ju onekligen av intresse.

 

5.1 Jämför de olika länderna

När du vill jämföra de olika marknadsplatserna som Amazon bedriver så är den stora delen att göra en grundlig analys av varje marknad. När den analysen väl är gjord så bör du givetvis sammanställa allt för att få en klar överblick. Förslagsvis genom att skriva alla länder som är aktuella. Tillsammans med vardera lands topp-10 konkurrenters genomsnittliga omsättning och den genomsnittliga produktsidor-kvaliteten.

 

Exempel:

Jämför olika marknader och länder

 

 

5.2 Ta Amazons regioner i beaktning

Som jag tidigare har skrivit om så är Amazons olika marknadsplatserna uppdelade i regioner. Exempelvis är Europa en regioner. När du registrerar fig för att sälja i ett land i en region kan su sedan väldigt lätt utöka din försäljning till de andra länderna inom samma region. De finns även fördelar för lagerhantering inom regionerna. Du kan se alla regionerna och länderna som ingår i dom här:

 

(Bild från Amazon. Klicka på bilden för att ta dig till källan).

Marknadsanalys av Amazons regioner och marknadsplatser

 

 

Summering – Marknadsanalys på Amazon

Det var allt för detta inlägget, jag hoppas du nu fått en tydlig bild över hur du kan analysera marknaden och se hur mycket dina konkurrenter säljer. Samt fått en uppfattning över hur du kan börja analysera konkurrensen. Om du vill har en professionell analys är du välkommen att kontakta oss på SellWave. Om du vill göra analysen själv, missa inte erbjudandet om 30% rabatt på Jungle Scout.

Framåt kommer jag även lägga upp ett inlägg om hur du använder Jungle Scout för att se trender i marknaden och sökningar. Missa inte det!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This