Negativa sökord på Amazon

Written by Anton Kimfors

augusti 21, 2022

Negativa sökord på amazon

Del 6 av 11 – Detta är den sjätte delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom hur du skall jobba med negativa sökord på Amazon, vad de är och hur du använder dem.

 

 

Vad är negativa sökord på Amazon?

Genom att jobba med negativa sökord på Amazon (Negative Keywords) kan du som annonsör filtrera ut oönskade sökningar. Det kan man exempelvis göra för att filtrera ut sökningar som konverterar dåligt eller som man av andra anledningar inte vill synas för.

 

 

Varför använda negativa sökord?

Negativa sökord är ett måste för att effektivt kunna välja vilka sökord du ska och inte skall annonsera på. Amazon själva är tydliga med att negativa sökord för Amazon PPC är mycket viktigt. Jag själv använder negativa sökord vid primärt två tillfällen. 1) för att filtrera sökord som inte är lönsamma för mig eller de klienter jag hjälper, och, 2) för att filtrera bort söktermer som jag valt att sikta in andra kampanjer/AdGroups på eftersom de exempelvis presterat väldigt bra.

 

 

Exempel på hur man kan jobba med negativa sökord på Amazon

Låt oss säga att du säljer ett par premium hörlurar. Du annonserar en kampanj med bred matchning (Broad) och ett av sökorden du annonserar för är ”Headphones”. En kund med en ganska låg budget går in på Amazon och söker efter ”Cheap headphones”. Denna kunden kommer med största sannolikhet inte konvertera eftersom din produkt är i ett premium segment medan kunden söker efter en billig produkt.

 

Trots detta så kommer din annons nu visas för kunden eftersom sökordet matchar sökningen. Klurigt det där med annonser. Hur skall du lösa detta problem? Som tur är kan du lösa detta genom att jobba med negativa sökord. Du kan lägga in ”Cheap” som ett negativt sökord i din kampanj och nu kommer inte längre dina annonser matcha på någon sökning som innehåller ordet ”Cheap”. Detta gör att du sparar pengar och kan fokusera dina annonser på sökningar som faktiskt konverterar.

 

 

Negativa sökords matchtyper

Även negativa sökord har matchtyper och de funkar likadant som vanliga sökord, fast med negativ effekt. För negativa sökord så kan du använda Exact eller Phrase som matchtyp. Broad finns inte. Och matchtyperna funkar som sagt som vanliga sökord, så gå tillbaka till del 1 som går igenom hur Amazon-annonser fungerar för att påminna dig om matchtyper.

 

 

Optimera med negativa sökord på Amazon

Med hjälp av negativa sökord kan du optimera dina annonser för maximala resultat. Detta är antagligen det lättaste sättet att optimera annonsresultatet. I nästa del kommer jag gå igenom hur du använder negativa sökord för att optimera dina resultat, men jag vill gärna nu presentera den övergripande strategin.

 

Självklart kan du gå in i dina annonser och lägga in negativa sökord som du är säker på kommer bättre på resultatet. Se exemplet ovan för ett exempel på ett sådan “självklart” sökord. Men oftast är inte negativa sökord så självklara. Du kommer istället vilja läsa av resultaten från dina annonser, identifiera potentiella negativa sökord, och sedan lägga in dom i aktuella kampanjerna. Det är ingen gissningslek utan en helt datadriven approach. Detta kommer skilja dig från de allra flesta säljarna därute.

 

På YouTube finns mängder med videos kring hur du skall identifiera negativa sökord, och nästan alla gör det helt fel. I alla fall om man rent matematiskt och statistiskt analyserar vad de gör. Så gör detta rätt och du har ett enormt försprång på de flesta konkurrenterna.

 

 

Hoppas du nu fått med dig lite kunskaper om hur du skall tänka kring negativa sökord på Amazon!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer