Offra ett slag, vinn ett krig!

Written by Anton Kimfors

augusti 12, 2019

AMAZON STRATEGI FÖR LÅNGSIKTIG FRAMGÅNG

Amazon är en plattform som företag av två anledningar bör använda sig utav

 

Nr 1: Många av de potentiella kunder som redan känner till företaget och deras produkter söker efter dessa på Amazon. Om man då inte finns på Amazon riskerar man att förlora kunder. Kanske för att de inte söker vidare på Google, kanske för att de har Amazon Prime och vill utnyttja detta, eller kanske bara för att de föredrar att handla på Amazon.

 

Nr 2: Genom att finnas på Amazon kan en hel del nya kunder hitta företagets produkter. För att detta skall hända krävs det att kunderna få syn på produkterna på något sätt. Antingen via annonser eller via att produkterna dyker upp högt i sökresultaten.

 

 

Nr 1 är lätt att lösa. Lägg upp produkterna, skriv en bra titel, bra produktbeskrivning och några bilder. Klart (i princip).

 

Nr 2, som är vanligare att företagen är intresserade utav, är lite svårare. Att annonsera är lätt och bra ROI är inom räckhåll, men detta är inte unikt för Amazon och det är inte där den stora potentiella vinsten finns. Att dyka upp högt i sökresultaten är mindre enkelt. Det krävs att produktsidan är optimerad för Amazons sökmotor och det krävs att produkten säljer bra.

 

När Amazons algoritmer ser att produkten säljer bra, så flyttas denna upp i sökresultaten.

 

Men hur skall produkten eller produkterna sälja bra innan de dyker upp högt i sökresultaten? Moment 22? På något sätt måste man först sälja produkten för att dyka upp högre i sökresultaten och därmed börja sälja mer.

 

Därav titeln på inlägget.

 

Det går oftast inte att vara ROI positiv från början och det kräver ibland att man tar en förlust för att sen ta in en större vinst.

 

Använd sociala medier, annonser, email (hur ni nu gör för att nå ut till kunden) och skicka dessa till Amazon för att produkterna ska sälja. När de säljer börjar produkterna dyka upp högre i sökresultaten. Vilket genererar mer sälj.

 

Att annonsera eller nå ut till kunder på detta sättet kostar pengar. Men är nr. 2 det kriget som företaget vill vinna så är det här en investering som behöver göras.

 

 

 

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This