Intervju med Amazonexpert – Paul Linderoth

Written by Anton Kimfors

november 11, 2021

Paul Linderoth - Amazon Expert och konsult

 

Paul Linderoth driver Amazonbyrån Byllagency och är Amazonexpert på HeroWave. Det hela började med att Paul sålde själv på Amazon och insåg möjligheterna att hjälpa andra nordiska bolag nå framgång på Amazon. 

 

 

Vad är Amazons marknadsplatser? 

Amazons marknadsplatser går att jämföra med Google, båda är sökmotorer, med den stora skillnaden är att Amazon primärt är en e-handelsplattform för tredjepartssäljare och Amazons egna produkter. Det som gör Amazon unikt är deras expansiva tillväxtresa där de idag finns i 18 länder (marknadsplatser) världen över med 350 miljoner registrerade produkter, med ca 5 miljarder besökare per månad och de fortsätter att växa enormt mycket. 

 

 

Varför ska nordiska bolag lansera på Amazon?

Det finns många anledningar till att sälja på Amazons marknadsplatser, några av dessa är, möjligheten att lansera internationellt på ett enkelt och säkert sätt via Amazons marknadsplatser och deras exceptionella logistiska system (Amazon FBA). En annan viktig anledning är ökad försäljning av dina produkter genom att addera Amazons marknadsplatser som del av din försäljningsstrategi, du kan nå flera miljoner köpare världen över. 

 

 

Nämn 3 fördelar med att sälja på Amazon? 

Enkelt och snabbt sätt att öka din försäljning. Amazon är en av världens största marknadsplatser fördelat i flertal länder världen över. Det ökar dina produkters synlighet och varumärkeskännedom. Amazon är även en av de mest besökta marknadsplatserna i hela världen med miljontals sökningar dagligen.

 

Ta del av Fulfillment by Amazon (FBA) och få alla fördelar med Amazons överlägsna logistiksystem som gör det smidigt och enkelt att lansera via Amazon.

 

Skapar förtroende. Även om köp på internet har blivit en normal företeelse, kommer dina kunder att känna sig säkrare när de köper på Amazon eftersom det är ett stort företag som kunderna har förtroende för vilket reflekteras positivt på dina produkter och ditt varumärke. 

 

 

Nämn 3 nackdelar med att sälja på Amazon? 

Amazon äger kundrelationen. Amazon håller hårt på kunden, det finns dock sätt att ta kontakt med kunden som är tillåtet inom Amazons regelverk.

 

Inom vissa produktkategorier är det knivskarp konkurrens, det är därför viktigt att göra en ordentlig marknadsanalys för att utvärdera förutsättningarna för att lyckas på Amazon. 

 

Amazon support och begränsade valmöjligheter, Amazon har ett tydligt regelverk som behöver efterföljas.

 

 

Varför ska du ta hjälp vid lansering och vidarutveckling på Amazon?

Det är inte nödvändigtvis svårt att sälja på Amazon, men det ställer vissa krav. Det är till exempel bra att veta hur Amazon algoritmen fungerar, Amazons regelverk, hur du hanterar Amazons annonsplattform, hur du hittar relevanta sökord till dina produkter, hur du planerar din logistik samt genomför en framgångsrik lansering och vidarutveckling av dina produkter. 

 

Det är här vi kommer in i bilden. Vårt mål är att vara Amazonexperter i absolut framkant, vi når målet genom att hjälpa dig att lyckas på Amazon. Genom att anlita en Amazonexpert med lång och gedigen erfarenhet ger du dig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas, därmed är du förberedd när du väljer att lansera eller vidarutveckla din verksamhet på Amazon. Få ut det mesta av denna tillgängliga men komplexa marknadsplats som tagit världen med storm.

 

Om Byllagency

Allt började med att vi lanserade vårt eget varumärke på Amazon 2019 och insåg de enorma möjligheterna som fanns inom Amazon. Med tiden som har gått har vårt intresse för Amazon vuxit och önskan är att hjälpa nordiska bolag att lansera sina produkter på Amazon. Byllagency erbjuder tjänster inom bland annat, Amazon SEO, Amazon annonsering, Amazon strategi och mycket mer.  

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer