Hur löser du problem på Amazon?

Written by Anton Kimfors

januari 9, 2021

Hur du löser problem på Amazon

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen som kan ha koll på allt. Man kan ha bättre eller sämre koll, men det kommer alltid finnas nya saker du måste hantera. Så hur gör du det? Hur gör du när du måste lösa något på Amazon, men du vet inte hur?

 

1. Var kan man hitta info?

Det första steget till att lösa ett nytt problem är alltid att söka information. Har Amazon kanske info om hur du löser problemet? Har någon annan part info om hur du löser problemet? Eller har kanske någon annan individ stött på samma problem och delat med sig av hur dom löste det? Det finns massor av hemsidor att leta info på, men du kan också söka och fråga i forum. Här är några av de källorna jag rekommenderar.

 

Seller University

Detta är Amazons egna universitet för att lära ut hur deras egna plattform fungerar. De täcker ett brett spektrum av ämnen. Allt från hur du registrerar en frakt till hur du använder Amazons transparency program för att skydda ditt varumärke. De fokuserar på tekniska problem och lösningar och lägger inget fokus på SEO, annonsoptimering eller liknande. Seller University hittar du inne i Seller Central. Du kan även hitta deras videos via deras YouTube-kanal.

 

SellWave Bloggen

SellWaves blogg så hittar du information som är fokuserad på dig som svensk säljare. Där täcks alla olika aspekter, men fokus ligger på metoder, strategier och utföranden som faktiskt maximerar försäljning. Exempelvis strategi, konvertering, SEO och annonser.

 

Amazons Dokumentation

Utöver Seller University så har Amazon en väldig massa dokumentation. Dokumentationen täcker regler, processer och besvarar vanliga frågor. Dokumentation hittar du enklast genom att gå in i Seller Central och söka i det lilla sökfältet i övre högra hörnet som heter search/sök. Problemet med dokumentationen är att den ofta utelämnar viktiga delar och det är svår att orientera sig i.

 

Google

Google är ett enormt bra verktyg såklart. Du kan enkelt få svar på nästan allting (om du gräver tillräckligt djupt). Självklart är det lättare att bara gå direkt till källan om du vet att svaret finns där (exempelvis SellWave eller Seller University).

 

Facebook forum

Många grupper på Facebook kryllar av medlemmar med exakt samma problem och funderingar som du. Sveriges största Facebook grupp för Amazon-säljare har många nyfikna och duktiga medlemmar som kan hjälpa dig. Men det finns även massvis med internationella grupper med fantastiskt mycket info.

 

 

2. Lös problem på Amazon steg för steg

När du hittat en beskrivning på ditt problem så är det förhoppningsvis bara att köra. Men jag rekommenderar ändå att du skriver ner alla de stegen du bör ta för att slutföra uppgiften. Många gånger kan du få problem under vägen och då är det bra att veta exakt vilka steg du tagit, vilka steg du har kvar och vilket steg som orsakade problemet.

Så gör en punktlista och beskriv varje steg. Kanske har du inte hittat hela lösningen men bara delar. Skriv då ner dom delarna och gå tillbaka och gör ytterligare research. Jag skulle rekommendera att dokumentera allt digitalt så att du kan använda det nästa gång du stöter på samma problem. Vi på SellWave använder Notion för detta och jag kan starkt rekommendera det.

 

 

3. Om det ändå inte löser sig, vad gör man då?

Om du letat efter lösningar men inte hittar något som funkar så bör du fråga om hjälp. Amazon har en support för alla säljare som du kan använda. Men du kan självklart även använda forum och kontakter för detta.

Amazons support är ofta väldigt hjälpsam, men för vissa problem är läget nästan motsatsen. Jag rekommenderar att vända dig till dom först och främst, men om det inte löser sig så kan utomstående vara en bra hjälp. Tänk på att Amazons support utgörs av människor som du och jag, så var trevlig, tydlig och tacksam. Detta leder alltid till bättre support och i slutändan fler lösta problem. När du kontaktar Amazon, om möjligt, försök få support på telefon. Det är nästan alltid mest tidseffektivt och ger bäst support.

Och glöm inte att anteckna vad Amazon svarar så att du inte måste göra om allt nästa gång!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This