Produktfoton på Amazon

Written by Anton Kimfors

september 1, 2019

Amazons regler kring produktfoton

 

 

En produktbild säljer mer än …  tusen ord  

 

 

Produkttitel och beskrivning i all ära, men är det inte ofta bilderna som är det mest avgörande? Hur brukar du göra när du handlar online. Kollar du kanske först igenom produktfotona och läser eventuellt sedan beskrivningen?

Det är utan tvekan fallet för de allra flesta i alla fall.

Så det är viktigt att ha bra och givande bilder. Bilder som höjer konverteringen och i slutändan kan vara avgörande.

Det kan vara svårt att veta vad man skall ha för bilder även om man säljer på en egen webbshop, men på Amazon blir det ännu klurigare. Amazon har nämligen en del regler som man måste följa och även en del riktlinjer som ev kan höja er synlighet på Amazon.

 

Innehåll:

– Amazons regler och standarder

– Vilka bilder är bra och vilka bilder konverterar

– Ta fram bra produktbilder (steg 1-5)

– Hur många bilder ska man ha?

– Slutsats

 

 

AMAZONS REGLER & STANDARDER FÖR FOTON

Det finns en del regler från Amazon håll och de är viktiga att följa. Se bilden ned för en snabb överblick!

 

Dela gärna bilden om du tror någon har användning för den.

Regler kring foton på Amazon

 

Amazon har alltså en del regler kring fotona men även en del rekommendationer som, om man följer dom, möjliggör extra funktionalitet. Regler kring fotostorlek, format osv gäller samtliga bilder. Men det finns fler regler och för huvudbilden (den första bilden som visas) finns det ännu mer att bita i.

 

Storlek

Fotona bör vara minst 1000px på antingen bredd eller höjd. Men Amazon rekommenderar 2560px bredd. Att bilderna är tillräckligt stora ger ju dels en bra upplösning men också möjlighet till att använda Amazons zoom-funktion. Zoom-funktionen möjliggör för dig som kund att få upp en in-zoomad större bild när du håller muspekaren på bilden. Detta demonstreras av bilden här under:

 

Zoom på amazon produktbild

 

Det går att använda bilder som är mindre än 1000px (ända ner till 500px), men då funkar inte inte zoom funktionen

 

Format

Amazon tillåter fyra olika format på bilder, JPEG, TIFF, GIF och PNG.

 

Filnamn

Filnamnet på bilden måste består utav en produktidentifieringskod (ASIN, 13-siffrigt ISBN, EAN, JAN eller UPC) och avslutas med . [filformat]. Exempel B00123456.jpg eller 0237425673485.tif.

 

Huvudbilden

Huvudbilden, alltså den första bilden på produkten som visas inne på Amazon, har en del regler som striktare än de reglerna som finns för övriga bilder.

  • Denna bilden måste vara en professionell bild på produkten, inga illustrationer är tillåtna.
  • Denna bilden får inte innehålla några onödiga eller förvirrande objekt. T ex, om produkten är en t-shirt så skulle en modell kunna ha på sig t-shirten, men modellen får bära en väska över axeln.
  • Bilden måste ha realistiska färger och den måste täcka 85% av bildramen. Dessutom måste hela produkten vara med.
  • Bakgrunden måste vara helt vit (RGB 255, 255, 255).
  • Bilden får inte innehålla några extra texter, grafik eller mindre bilder i bilden.

 

Övriga bilder

Övriga bilder på produktsidan har inte lika hårda regler som huvudbilden, men det finns fortfarande vissa regler som måste följas.

  • Bilderna måste vara antingen på produkten eller referera till produkten.
  • Produkten måste vara i fokus, professionellt ljussatt och fotograferad med realistiska färger.
  • Andra produkter och föremål är tillåtna för att demonstrera användning och storleken av produkten.
  • Text och demonstrativa grafiker är också tillåtet.
  • Avskurna och close-up bilder är helt ok. Även bakgrund och miljöer är tillåtna.

 

*Amazons regler och algoritmer ändras ofta. Dock inte speciellt ofta för produktfoton. Men jag råder dig som läser detta att kolla upp Amazons egna sida för eventuella nya regler och standarder. Se här.

 

 

VILKA BILDER ÄR BRA och VILKA KONVERTERAR?

Visst, att följa Amazons regler är bra (och nödvändigt), men det är långt ifrån allt som behövs för att optimera bilderna. Som med det flesta delarna kring att sälja något så gäller det att se det från kundens perspektiv för att försöka identifiera vad denna personen helst vill se. Om du säljer yogamattor och du vänder dig till personer som söker ett premiummärke med extra tjocka halkfria mattor, då gäller det att lyfta fram detta i bilderna.

 

Detta låter antagligen självklart men det är faktiskt få som gör det. Vilket är toppen för oss som faktiskt är beredda att jobba extra hårt för att gå hela vägen. Självklart kan det vara svårt att få fram alla fördelarna med en produkt i en bild, men som tur är så kan använda oss av fler än en bild. Det är oerhört svårt att ge några raka råd kring hur man skall använda sig av bilderna (eftersom det är såpass nisch och produkt specifikt), men här kommer några av de steg som jag själv använder när jag vill ta fram produktfoton.

 

Steg #1 – Använd första bilden till att presentera produkten och dess känsla

Vi måste som sagt följa Amazon regler kring huvudbilden, men det finns spelrum även här. Självklart beror det allra mesta på hur produkten ser ut men genom att t ex lägga fram den på något speciellt sätt eller genom använda sig utav en modell kan man höja och förändra intrycket. Se dessa 3 exempel på yogamattor för lite inspiration. Yogamattor är ganska lika i utseende men ändå lyckas alla dessa tre företag presentera respektive produkt på helt olika sätt (tänk efter vilka känslor on intryck du får av de här tre bilderna):

 

 

Extra Tips: När du söker inspiration hos konkurrenter. Ladda ner bilderna och kolla sedan igenom dessa. När du kollar på dom på Amazon är det svårt att inte också tänka på andra delar av produktsidan (titel, reviews osv) och koppla dessa till bilden.

 

Steg #2 – Presentera produkten från alla håll och vinklar (ev också delar)

Se till att presentera produkten i dess olika lägen och alla olika sidor (ovan, under, sidorna, inutti, stängd, öppen osv). Om vi fortsätter med yogamattor som exempel. Ta kort på ovansidan, undersidan, ihoprullad, halvt ihoprullad, när en modell använder den, close-up på materialet osv. Försök att verkligen leverera produktens känsla genom fotona. Här ett exempel på hur Adidas gör exakt detta med sin träningsmatta (nästan som en yogamatta iaf…) på Amazon :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Steg #3 – Presentera produktens fördelar och funktioner

Är det en tjock yogamatta? Visa det genom att ta en bild från sidan och lägg in grafik som visar hur tjock mattan faktiskt är. Är mattan även vattenresistent? Visa det! Är den halkfri? Visa det! Använd grafik för att få fram det och om du inte har några idéer kring hur du skall göra det, googla. Eller fråga någon kunnig fotograf/redigerare. Lämpar/riktar sig produkten till vissa miljöer? Visa det genom ta in-action foton når produkten används i den här miljön. Och försök få med känslan. Här är ett snyggt exempel från samma Adidas-matta som vi kollade på tidigare:

 

Om yogamattan riktar sig till premiumsegmentet, ta inte kort på yogamattan med en halvt engagerad modell i en tom kall lokal. Nej, använd en lokal och en bakgrund som andas den känslan du försöker sälja och med en modell som produktens målgrupp kan relatera till.

(Precis som i exemplet ovan)

Grafik kan som sagt vara väldigt användbart när man vill få fram funktioner och fördelar produkten har. Se till att dessa blir bra dock. Även grafiken blir en del utav det du presenterar för kunden. Låt någon som kan sin sak göra jobbet (och om du inte känner någon sådan, använd tjänster som t ex UpWork för att hitta frilansare).

 

Steg #4 – Framhäv olika variationer

Om ni te x säljer burkar i olika storlekar. Använd då en bild till att jämföra de olika storlekarna sida vid sida för att kunden enkelt skall kunna se skillnaden och göra ett kvalificerat val.  Många gånger kan det vara osäkerheten kring en storlek, färg, material som gör att kunden i slutändan inte köper. Allt kanske såg jättebra ut men när en sån osäkerhet finns så kan det bli det avgörande.

 

Steg #5 – Använd bilder för ”cross-promotion”

Om ni säljer flera produkter inom samma nisch, var inte då rädda för att använda produkterna tillsammans, kanske i ett miljöfoto. I exemplet under tar säljaren tillfället i akt att framhäva hur deras andra produkt kan användas tillsammans med yogamattan.

(Exakt hur de används vet inte jag, men jag är inte deras målgrupp!)

cross promotion på Amazon

 

HUR MÅNGA BILDER SKALL MAN HA?

Amazon låter dig använda upp till 9 foton. Men oftast är det bara 7 av dessa som kommer visas. Därför rekommenderar jag att ha åtminstone 7 stycken foton, men det skadar absolut inte att ladda upp 9. MEN, om ni endast har 5 riktigt bra foton. Ladda inte då upp 2 extra bara för att komma upp i 7. Använd de 5 och ta fram nya foton. Det är viktigt att inte försämra intrycket bara för att ha fler bilder.

 

 

SLUTSATS

Jag hoppas detta har varit till hjälp och att det känns klarare kring hur produktfoton skall användas på Amazon. Se till att alltid följa reglerna Amazon satt. Det lönar sig verkligen i längden! Och återigen. Fotona bör vara anpassade till produktens målgrupp och de bör framhäva de fördelarna som målgruppen tycker är viktiga.

 

Se över de olika stegen vi gått igenom:

  1. Använd första bilden till att presentera produkten och dess känsla
  2. Presentera produkten från alla håll och vinklar
  3. Presentera produktens fördelar och funktioner
  4. Framhäv olika variationer
  5. Använd bilder för “cross-promotion”

 

Hur kan ni implementera dessa? Om ni inte implementerar dessa, varför gör ni inte det? Kan ni göra något annat eller något liknande? Kan ni göra något bättre?

 

LYCKA TILL, JAG HEJAR PÅ DIG!

 

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer