Hur fungerar produktsidor på Amazon?

Written by Anton Kimfors

december 5, 2020

 

Hur fungerar produktsidor på Amazon?

Produktsidor är självklart en av de största delarna av försäljning på Amazon. Produktsidorna skall sättas upp, produkt-infon skall läggas in på rätt sätt, och alla texter och bilder måste optimeras för både SEO och konvertering. Det är helt enkelt mycket som måste göras. Men för att förstå allt detta är det viktigt att du har koll på grunderna, och det är vad jag nu tänkte gå igenom.

Jag kommer gå igenom varje element av en produktsida, och även ge lite tips och tricks längs vägen. Nu kör vi!

 

 

En produktsidas olika delar

Vad består egentligen en produktsida av? Amazons produktsidor följer alla samma mall. Det finns undantag, men det är inget jag kommer gå igenom nu. Och antagligen inget du någonsin kommer behöva bry dig om. De delar som finns på varje produktsida, och som jag gå igenom är:

  • Titel
  • Bullet points
  • Bilder
  • Produktbeskrivning
  • Reviews
  • Produktvariationer
  • Buy boxen

 

 

Produktsidors titel på Amazon

Alla produktsidor har såklart en titel. Titeln syns inte bara på produktsidan, men den syns också i sökresultatet när kunder gör olika sökningar. Detta är alltså den första och enda texten en kund kan se innan kunden klickar sig in på produktsidan.

Titeln är med andra ord enormt viktig och bör både beskriva produkten noga, men även vara en del av SEO arbetet.

 

Exempel på en titel på Amazon

Titel på produktsidor på Amazon

 

 

Bullet points på Amazon, vad är det?

På produktsidorna finns det en reserverad plats för dig som säljare att lyfta fram produktsidors olika fördelar och funktioner. Detta görs i punktform och därav kallas denna denna del av produktsidan oftast för ”Bullet Points”.

Du kan ha maximalt 5 olika punkter med info som du lyfter fram, och du kan välja att skriva exakt vad du vill. Men fokus bör här ligga på de fördelar och funktioner som leder till högst konvertering. Vissa säljare kan få tillåtelse att lägga till mer än 5 punkter.

 

Exempel på bullet points på Amazon

Amazon produktfunktioner som också kallas bullet points

 

 

Bilder på Amazon, hur funkar det?

Du skall självklart lägga mycket kraft och vikt vid bilderna på Amazon. Detta är det visuella elementet som verkligen kan få ditt företags produkter att sticka ut från mängden. Bilderna har en del krav och du kan inte lägga upp hur många bilder som helst.

Normalt sett kan du ladda upp 9 bilder, men det är bara 7 som kommer synas ordentligt på själva produktsidan. Jag rekommenderar därför att ladda upp minst 7 bilder. Du kan även ladda upp videos på produktsidorna ifall ditt varumärke har ett Brand Registry på Amazon (vem som har tillåtelse att ladda upp videos kan skilja sig mellan de olika marknadsplatserna).

 

Varje produktsida måste ha en huvudbild och denna har strikta krav.

  • Detta måste vara en högkvalitativ bild, illustrationer är inte tillåtna.
  • Inga förvirrande objekt får visas upp på bilden tillsammans med produkten.
  • Bakgrunden måste vara helt vit eller helt svart.
  • Bilden får inte innehålla några extra texter eller grafiker.

 

Övriga bilder har lägra krav och de kan innehålla både grafik och illustrationer, och andra föremål kan användas i bilderna för att visa upp funktionen av produkten.

Du kan läsa mer om produktfoton och hur man bör tänka kring dom här: Produktfoton på Amazon.

 

Exempel på en produktbild på Amazon, med de andra produktbilderna i bildmenyn till vänster.

Amazon produktbilder - vilka regler?

 

 

Produktbeskrivningar på Amazon

Produktbeskrivningen är den del av produktsidan som allra flest säljare missar. Vilket är synd eftersom den har bra chanser att hjälpa till kraftigt med SEO, konvertering och merförsäljning. Beroende på om ditt varumärke har en Brand Registry eller inte så har du väldigt olika möjligheter i att utforma produktbeskrivningarna. Med en Brand Registry så har du möjlighet att lägga in både bilder, olika textformat och vissa upp andra produkter ur erat sortiment. Om du inte har registrerat varumärket har du istället bara möjlighet att lägga in texten med lite lättare html.

 

Exempel på produktsbeskrivning med Brand Registry (se hela produksidan här)

A+ Content på Amazon eller Enhanced Brand Content (EBC)

 

 

Exempel produktbeskrivning utan Brand Registry (se hela produktsidan här)

Html produktsbeskrivning

 

 

Reviews på Amazon

En viktig del av Amazon som det ofta pratas om är reviews. Kunder har fritt fram att lämna betyg och skriva en kommentar på alla produkter de köper på Amazon. De kan även ladda upp bilder och videos i deras kommentarer.

Reviews är dels en parameter i hela SEO kalkylen på Amazon. Men det har framförallt en psykisk effekt på nya potentiella kunder. En produkt med dåligt betyg kommer självklart få betydligt svårare att konvertera än en produkt med bra betyg. Detsamma gäller för en produkt med få betyg/omdömen kontra en produkt med väldigt många betyg.

Antal reviews och det genomsnittliga betyget syns både i sökresultatet, men självklart även högt upp på produktsidan. Om man vill se alla tidigare kunders kommentarer så kan man scrolla ner på produktsidan och där hitta den informationen.

 

Exempel på hur antal reviews och snittbetyg visas upp.

Reviews med betyg och Amazons kunders genomsnitt

 

 

Exempel på hur antal reviews och snittbetyg visas upp.

Var man hitter produktreviews och omdömden

 

 

Produktvariationer

Produktsidor på Amazon kan både fungera som fristående produktsidor med en produkt per produktsida, men de kan också innehålla flera olika produktvariationer. Produktvariationerna kan bestå av exempelvis olika färger, material, storlekar eller antal.

Du kan läsa mer om produktvariationer här: Produktvariationer på Amazon.

 

Exempel med 9 olika färg variationer på en produktsida.

Amazons system för produktvariationer

 

 

Buy boxen – vad är det?

På Amazon finns det något som kallas för ”Buy boxen”. Detta är den lilla ruta som finns på produktsidorna inom vilken priset på produkten står. Knappen med texten ”Buy now” finns även i buy boxen och detta är varför buy boxen är så viktig.

Det är nämligen så att om flera företag säljer samma produkt så säljer de denna via samma produktsida. På Amazon kan inte olika företag ha olika produktsidor för samma produkt, utan alla säljare kopplas istället till samma produktsida. Men, när en kund går in och klickar på Buy now så kan ju bara ett företag få försäljningen, eller hur? Bara en produkt har sålts, så bara ett företag kan ha sålt en produkt. Och den som får försäljningen är det företaget som ”äger ” buy boxen.

 

Vad betyder ”äger buy boxen”?

Att äga betyder helt enkelt att det är du och ditt företag som blir ackrediterade alla försäljningar som går via att kund klickar på Buy now eller Add to cart. Vilken säljare som äger buy boxen beror på en rad parametrar, men framförallt pris. Den som kan sälja produkten billigast får möjligheten att sälja den via buy boxen, och ”äger” då buy boxen.

Detta är naturligtvis bara intressant för produkter med flera säljare. Om du har en egen produkt med ensam rätt att sälja den så kommer inte detta vara något du behöver tänka på speciellt mycket. Om du vill läsa mer om Amazons buy box så httar du mer info här.

 

Exempel på Buy Box på Amazon.

AMZ köp knappen

 

 

Summering – Vad är en produktsida på Amazon?

Sådär, det var allt för den här genomgången av produktsidor. Som du märkte så gick jag inte inte speciellt djupt på några av delarna. Detta inlägget vara bara till för att ge dig en bra första koll på alla delar så att du härifrån kan gå igenom de olika delarna mer i detalj.

Om du och ditt företag behöver stöttning i er Amazon satsning så finns vi på SellWave här för att hjälpa dig. Och ifall du gillade detta inlägget så skulle det vara väldigt generöst av dig om du ville dela det med kollegor eller vänner som du också tror skulle uppskatta informationen. Tack!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer