Hur fungerar produktvariationer på Amazon?

Written by Anton Kimfors

november 17, 2020

Variationer av produkter på Amazon

 

Produktsidor på Amazon är inte speciellt svåra att förstå. Men det finns ett par saker som skiljer dom från produktsidor på andra plattformar. De skillnaderna kan vara direkt avgörande för SEO och konverteringen på Amazon. Något av det viktigaste är hur produktvariationer fungerar på Amazon.

 

 

Produktsidor och produktvariationer

Produktsidor kan antingen vara självstående med en produkt per produktsida, eller fungera som en produktsida för flera produktvariationer. Med andra ord så kan olika produkter hittas av kunden på samma produktsida.

För att lägga upp en produktsida med produktvariationer så måste variationen kategoriseras. Vad jag menar med det är att du måste ange, i Amazons gränssnitt, hur produktvariationerna skiljer sig åt. Är det på färg? storlek? antal enheter per förpackning? eller liknande. Variationskategorin kan även vara en kombination av 2 olika sorters variationer. Exempelvis färg och storlek.

 

Exempel – En produktsida med två typer av produktvariationer. En för färg och en för storlek.

Skapa parent och child produkter på Amazon

 

 

 

Produktvariationer uppbyggnad (parent & children)

Att ha flera produktvariationer på samma produktsida kan vara förmånligt eftersom kunder lätt kan bläddra mellan de olika variationer. Exempelvis variationer av olika storlekar eller färger av produkten. Men variationer kan även bidra positivt till SEO och reviews. Alla produktvariationer delar nämligen reviews och data. Så om en kund lämnar en review på, exempelvis, färgvariationen 1, så kommer denna review även visas på färgvariation 2, 3 och 4, osv.

I det fallet att du har flera produktvariationer på en och samma produktsida så kallar Amazon produktvariationerna för ”child” eller ”children listing”. Själva produktsidan kallas för ”parent” eller ”parent listing”. Child är de faktiska köpbara produkterna, medan Parent bara är produktsidan som innehåller alla produkterna. Parent är alltså ingen köpbar produkt. Du kan läsa mer om relationen mellan Child och Parent på Amazon.

 

Amazon variationer av en produkt

 

 

När skall man använda produktvariationer på Amazon?

Produktvariationer kan vara lite knepiga. I vissa fall är det helt självklart att man bör använda produktvariationer. T ex om man säljer en produkt som kommer i olika färger eller storlekar. Exempel på detta kan vara iPhone 12, eller en specifik tröjmodell från Nike.

Men hur skall man göra om produkten kommer med lite olika funktioner? Många aktörer gör olika här och inget är egentligen fel. Vissa ger varje produkt en egen produktsida, medan andra klumpar ihop produkterna på samma produktsida. Ett exempel på detta är TRESemmé som klumpat ihop mängder av sina olika schampon på samma produktsida, detta trots att de riktar sig till helt olika målgrupper. Men genom att göra detta har de även lyckats enormt bra. De har fått fler reviews än de allra flesta av sina konkurrenter, de dyker upp högst upp i sökresultatet för mängder av sökningar och med bara denna produktsida för schampon så omsätter de ca 5miljoner/månad på Amazon i USA.

Mitt generella råd är att lägga produkterna på samma produktsida om det inte förvirrar kunden. Att ha t ex en TV och en iPhone på samma produktsida hade varit konstigt och inte givit något bra resultat. Men att som TRESemmé lägga fler produkter av samma typ, trots olika funktioner, på samma produktsida kan uppenbarligen ge väldigt bra utslag. Om ditt företag är en ledande aktör på marknaden kan man börja kolla på att dela upp produktsidorna mer. Produkterna skulle ju då ändå få många köp och reviews, och man kan då satsa på att sprida ut sig mer genom att ha olika produktsidor.

 

 

Amazons egna råd kring produktvariationer

Amazon förklarar själva hur de råder säljare att använda produktvariationer på följande vis:

  • Inte alla relaterade produkter bör vara produktvariationer. Men genom att de ställer dig följande frågor kan du avgöra om produkterna bör ligga som produktvariationer eller självstående.
  • Är produkterna i grund och botten desamma?
  • Kan produkterna dela en och samma titel?
  • Skiljer sig produkterna från varandra på några få sätt som inte ändrar essensen eller den huvudsakliga funktionen av produkten?
  • Skulle kunder förvänta sig att hitta produkterna på samma produktsida?

*Min kommentar på detta är att jag tycker att det är bra att ställa sig dessa frågor innan man lägger upp produkterna. Men angående delad titel så är det inget måste. Jag har själv satt upp mängder av produktsidor med olika titlar för de olika variationerna.

 

 

Hur många produktvariationer kan man ha?

Om man bestämmer sig för att använda produktvariationer, hur många kan man ha? Och hur många vill man ha?

Antalet man kan ha är egentligen inte så intressant för de flesta. Svaret är nämligen väldigt många. Amazon skriver själva:

Variation families with more than 2000 child ASINs will not be displayed on the detail page.

Så uppenbarligen så kan man ha 2000 variationer utan att stöta på några tekniska hinder inne på Amazon. Men frågan är varför man skulle vilja ha så många produktvariationer på samma sida. Det skulle antagligen bli väldigt svårt för en kund navigera sig bland så många variationer. Så hur många variationer skall man ha?

Enligt mig så beror detta på vad för typ av variationer det gäller. Om vi pratar om design-variationer (style/färg osv.) så skulle jag råda dig att inte ha fler än 15-20. Det blir nämligen svårt för en kund att navigera sig bland dessa. Men, om det handlar om storlekar eller liknande så ser jag inte något direkt hinder till att använda flera variationer. Framförallt inte om du använder kombinationer av variationer. T ex, färg och storlek (som i exemplet ovan). Då kan du utan problem ha, exempelvis, 8 olika färgvariationer, med 5 olika storleksvariationer. Detta blir totalt 40 olika produktvariationer. Men trots hela 40 variationer så kommer kunden inte uppfatta det som rörigt.

 

 

Produktvariationer i olika produktkategorier

Inte alla produktkategorier kan ha variationer och vilka sorts variationer som finns tillgängliga för produkterna beror på vilken produktkategori produkten tillhör. Exempelvis så är produktvariationen smak tillgänglig för de flesta produktkategorierna kopplade till mat, men inte för kategorin Elektronik.

 

 

Förbered för framtida produktvariationer

Ett sista tips för dig som har en produkt utan variationer. Lägg upp dem med variationer ändå! Vad menar jag? Jo, när du lägger upp produkter på Amazon och sätter upp nya produktsidor så kan du välja om detta skall vara med eller utan produktvariationer. Även om du bara lägger upp en produkt så kan du göra det som en ensam produktvariation på en produktsida. Det blir helt enkelt en produktsida med en enda produktvariation.

Varför skall man göra så? Jo, för att det kan vara svårt att ändra produktsidan från en enskild produktsida till en produktsida med produktvariationer efteråt. Men det är inte svårt att lägga till fler produktvariationer på en redan befintlig sida med produktvariationer. Så därför kan det vara smart att lägga upp produkten som en produktsida med en enda produktvariation ifall du eventuellt kan komma att lägga till fler produktvariationer framåt.

 

 

Summering av produktvariationer på Amazon

Jag hoppas nu du har fått en bättre förståelse över produktvariationer på Amazon. Du bör både ha fått förståelse för när man kan använda det och varför man vill använda det. Glöm inte att variationer kan vara väldigt svårt att ändra i efterhand, därför bör du verkligen se till att få det rätt från början.

Stort lycka till och glöm inte att prenumerera på SellWaves nyhetsbrev för fler tips och tricks kring Amazon. Ha det bäst!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This