Vad är “ranking” på Amazon?

Written by Anton Kimfors

October 7, 2020

Högst upp i sökresultatet

När man pratar om Amazon och hur man skall lyckas på deras plattform finns det vissa begrepp som är viktiga att förstå, ett av dessa ”ranking” eller “att ranka”. Vet du inte vad det innebär? Läs vidare så kommer du förstå exakt vad det är inom bara några minuter!

 

När en potentiell kund går in på Amazon i hopp om att hitta en produkt, t ex en köksvåg, så börjar ofta kunden med att söka i sökfältet. I bilden under har jag sökt på ”Kitchen scale” för att visa hur sökresultaten ser ut.

 

Ranking på Amazon, vad betyder det?

 

De inringade produkterna är de som dykt upp högst upp efter sökningen. De produkter som är grönmarkerade är sponsrade produkter (annonser) och inte aktuella för konceptet “ranking”.

Precis som på t ex Google, så försöker Amazon hitta dom produkter som passar bäst till sökningen och kunden. Bäst i det här fallet innebär inte den bästa produkten, utan bäst som i att den konverterar bra, många andra kunder har köpt denna produkten och produkten har bra betyg, osv.

Men, inte bara de bästa produkterna dyker upp. Nej. Hundratals, tusentals produkter dyker upp, sida efter sida. Då är det viktigt att man “rankar”.

 

 

Så vad innebär att ”ranka”?

Det innebär helt enkelt att man dyker upp högre i sökresultaten (och då bortser vi från annonser). Ranka kan produkt göra för specifika sökord, t ex ”kitchen scale” eller ”big kitchen scale”. Men man kan ofta prata om att ranka mer generellt. Vad man då syftar på är att produkten dyker upp högt på många olika sökningar.

“Den här produkten rankar bra” = Den här produkten dyker generellt sett upp högt i sökresultatet.

Om produkten rankar högt på t ex ”kitchen scale” så är chanserna goda att du även rankar högre för relaterade sökord som ”silver kitchen scale”. Att ranka betyder inte att man dyker upp högst upp men att man dyker upp relativt högt upp eller t ex högre än förr. Det är godtyckligt vad som menas och bestäms av sammanhanget.

“Den här produkten har börjat ranka på Amazon” = Den här produkten dyker upp högre i sökresultatet än förr.

För dig som vet vad SEO (Search Engine Optimization) är så är “ranka” alltså samma sak. Eller snarare det man uppnår med lyckad Amazon SEO.

 

 

Varför vill man dyka upp högre upp i sökresultaten?

Kort svar: För då säljer man mer. MYCKET MER.

På samma sökning som bilden ovan är tagen ifrån samlade jag in data över hur mycket de olika produkterna säljer varje månad. De tre produkterna som rankar högst (alltså de tre produkterna som dyker upp högst upp när man söker) säljer för i genomsnitt 300 000 dollar varje månad (siffror hämtade oktober 2020).

De tre produkterna som var längst ner på första sidan. Alltså inte längst ner totalt, utan ändå på första sidan, säljer för ca 8 300 dollar varje månad. De högst rankade säljer alltså nästan 10 gånger så mycket som de tre sista på förstasidan. Ibland (oftast) är den här differensen större, ibland (men sällan) är den mindre.

 

 

Hur rankar man högt?

Denna frågan kräver ett långt svar. Men för att sammanfatta så finns det ett par saker som påverkar:

  • SEO ptimerad produktsida
  • Konvertering och försäljning
  • Övrigt (reviews, kategori, fraktalternativ osv)

 

Som sagt, den frågan kräver ett långt svar. Men genom att ta fram en produktsida som konverterar bra, med en titel och produktbeskrivning som innehåller de sökord man vill att produkten ska ranka för och genom att göra kunderna nöjda med en bra produkt och snabb frakt så har man kommit en lång väg. Om du och ditt företag vill ha hjälp med att lyckas att ranka är ni varmt välkomna att kontakta oss på SellWave.

 

 

Om du tycker det här inlägget var hjälpsamt, dela gärna artikeln med kollegor eller vänner som också behöver veta vad ”ranking” innebär. Tack!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

När du säljer via Amazons logistikprogram Fulfillment by Amazon (FBA) så låter du Amazon hantera lager och frakt av produkterna du säljer på Amazon. För att Amazon skall kunna göra det så krävs det att alla produkter du skickar in till Amazon är märkta med...

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

  Att lägga upp produkter på Amazon är inget svårt. Men, det finns en del viktiga val som behöver göras och vissa av dessa val kan va svåra att få ogjorda efteråt. Det är därför viktigt att ha full koll när man utför arbetet. I det här inlägget kommer jag både...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

SENASTE PÅ BLOGGEN

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

  Att lägga upp produkter på Amazon är inget svårt. Men, det finns en del viktiga val som behöver göras och vissa av dessa val kan va svåra att få ogjorda efteråt. Det är därför viktigt att ha full koll när man utför arbetet. I det här inlägget kommer jag både...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

  Amazons registrering är något av det mest frustrerande en e-handlare kan utsättas för. Ibland går det jätte enkelt, men inte sällan är det mängder av dokument som skickas fram och tillbaka utan något resultat. Jag och SellWave har hjälpt flertalet säljare med...

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

Amazon är fantastiskt på många sätt. För dig som säljare gör Amazon att du har möjlighet att nå en ny större marknad som du inte tidigare kunnat nå. Amazon erbjuder även mycket hjälp i form av smidiga logistiklösningar, en avancerad annonsplattform och mycket mer....

Share This