Vad är ”ranking” på Amazon?

Written by Anton Kimfors

oktober 7, 2020

Högst upp i sökresultatet

När man pratar om Amazon och hur man skall lyckas på deras plattform finns det vissa begrepp som är viktiga att förstå, ett av dessa ”ranking” eller ”att ranka”. Vet du inte vad det innebär? Läs vidare så kommer du förstå exakt vad det är inom bara några minuter!

 

När en potentiell kund går in på Amazon i hopp om att hitta en produkt, t ex en köksvåg, så börjar ofta kunden med att söka i sökfältet. I bilden under har jag sökt på ”Kitchen scale” för att visa hur sökresultaten ser ut.

 

Ranking på Amazon, vad betyder det?

 

De inringade produkterna är de som dykt upp högst upp efter sökningen. De produkter som är grönmarkerade är sponsrade produkter (annonser) och inte aktuella för konceptet ”ranking”.

Precis som på t ex Google, så försöker Amazon hitta dom produkter som passar bäst till sökningen och kunden. Bäst i det här fallet innebär inte den bästa produkten, utan bäst som i att den konverterar bra, många andra kunder har köpt denna produkten och produkten har bra betyg, osv.

Men, inte bara de bästa produkterna dyker upp. Nej. Hundratals, tusentals produkter dyker upp, sida efter sida. Då är det viktigt att man ”rankar”.

 

 

Så vad innebär att ”ranka”?

Det innebär helt enkelt att man dyker upp högre i sökresultaten (och då bortser vi från annonser). Ranka kan produkt göra för specifika sökord, t ex ”kitchen scale” eller ”big kitchen scale”. Men man kan ofta prata om att ranka mer generellt. Vad man då syftar på är att produkten dyker upp högt på många olika sökningar.

”Den här produkten rankar bra” = Den här produkten dyker generellt sett upp högt i sökresultatet.

Om produkten rankar högt på t ex ”kitchen scale” så är chanserna goda att du även rankar högre för relaterade sökord som ”silver kitchen scale”. Att ranka betyder inte att man dyker upp högst upp men att man dyker upp relativt högt upp eller t ex högre än förr. Det är godtyckligt vad som menas och bestäms av sammanhanget.

”Den här produkten har börjat ranka på Amazon” = Den här produkten dyker upp högre i sökresultatet än förr.

För dig som vet vad SEO (Search Engine Optimization) är så är “ranka” alltså samma sak. Eller snarare det man uppnår med lyckad Amazon SEO.

 

 

Varför vill man dyka upp högre upp i sökresultaten?

Kort svar: För då säljer man mer. MYCKET MER.

På samma sökning som bilden ovan är tagen ifrån samlade jag in data över hur mycket de olika produkterna säljer varje månad. De tre produkterna som rankar högst (alltså de tre produkterna som dyker upp högst upp när man söker) säljer för i genomsnitt 300 000 dollar varje månad (siffror hämtade oktober 2020).

De tre produkterna som var längst ner på första sidan. Alltså inte längst ner totalt, utan ändå på första sidan, säljer för ca 8 300 dollar varje månad. De högst rankade säljer alltså nästan 10 gånger så mycket som de tre sista på förstasidan. Ibland (oftast) är den här differensen större, ibland (men sällan) är den mindre.

 

 

Hur rankar man högt?

Denna frågan kräver ett långt svar. Men för att sammanfatta så finns det ett par saker som påverkar:

  • SEO ptimerad produktsida
  • Konvertering och försäljning
  • Övrigt (reviews, kategori, fraktalternativ osv)

 

Som sagt, den frågan kräver ett långt svar. Men genom att ta fram en produktsida som konverterar bra, med en titel och produktbeskrivning som innehåller de sökord man vill att produkten ska ranka för och genom att göra kunderna nöjda med en bra produkt och snabb frakt så har man kommit en lång väg. Om du och ditt företag vill ha hjälp med att lyckas att ranka är ni varmt välkomna att kontakta oss på SellWave.

 

 

Om du tycker det här inlägget var hjälpsamt, dela gärna artikeln med kollegor eller vänner som också behöver veta vad ”ranking” innebär. Tack!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Momentum leder till sälj

Momentum leder till sälj

Del 1 av 5 – Detta är den första delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I den första delen så kommer jag gå igenom hur viktigt det är med momentum på Amazon.    Momentum Tänk dig att Amazons ranking är en backe och...

läs mer
Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Hitta lönsamma produkter att sälja på Amazon

Oavsett om du är en privatperson som vill börja sälja på Amazon eller om du är ett väletablerat företag så kan jakten på nya, lönsamma produkter att sälja på marknadsplatsen vara aktuell. För nya personer eller företag så är det såklart ett krav. Utan...

läs mer
Vanliga misstag på Amazon

Vanliga misstag på Amazon

Du har redan fått en introduktion till Amazon och hur man lyckas på plattformen, men det finns också många fällor och misstag du behöver undvika. Vissa misstag kan lätt ske men då samtidigt skapa dramatiska effekter. Så enkla saker som att misslyckas med...

läs mer
Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Automatisera optimeringen av dina annonser på Amazon

Del 11 av 11 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att gå igenom hur du kan automatisera optimeringen av dina annonser, för att spara så mycket tid som möjligt.   Som du nu märker så...

läs mer
Avancerad annonsoptimering på Amazon

Avancerad annonsoptimering på Amazon

Del 10 av 11 – Detta är den tionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag att  gå igenom mer avancerad annonsoptimering på Amazon. Excel kunskaper kommer att komma till bra användning i detta steg.    ...

läs mer
Kannibalism av sökord på Amazon

Kannibalism av sökord på Amazon

Del 9 av 11 – Detta är den nionde delen av en flerstegs-guide till hur du lyckas med annonser på Amazon. I denna delen kommer jag gå igenom vad man menar med kannibalism av sökord på Amazon och hur det kan påverka dina annonser.     Vad är kannibalism av...

läs mer