Seller Central eller Vendor Central – vilken skall du välja?

Written by Anton Kimfors

November 16, 2020

Välja vendor central eller seller central på Amazon?

 

När du ska sälja på Amazon så är första steget att starta ett konto. Men det finns flera olika typer av konton och att välja rätt konto kan vara direkt avgörande. I dagsläget finns det två olika sorters konton. Du kan antingen ha ett konto på Seller Central eller Vendor Central. För Seller Central finns även olika versioner – Bas (Individual) och Professionell (Professional) .

Jag tänker först gå igenom de olika kontotyperna och sen jämföra deras för- och nackdelar. Slutligen kommer jag även rekommendera vad jag rekommenderar för dig. Låt oss börja med Seller Central.

 

 

Vad är Seller Central?

Att ha ett säljarkonto på Seller Central är det absolut vanligaste. Det är ett konto för tredje part säljare som vill använda Amazon för att sälja sina produkter på deras plattform. Med Seller Central så äger du hela affären och sätter själv pris mot slutkund, lägger upp produktsidor och sätter upp fraktvillkor*.* Det är en kontotyp som är öppen för alla och du kan registrera dig med en gång här.

Som sagt finns det två olika typer av konton i Seller Central. En typ för individuella säljare som inte ser/använder Amazon för någon större försäljning, utan för att sälja ett par produkter per månad. Och en typ för professionella säljare (företag) som vill sälja större volymer, få bättre villkor och använda mer avancerade funktioner.

 

Seller Central – Bas (Individual)

Seller Centrals baskonto, eller Individual Account som det kallas utanför Sverige är det enklaste kontot du kan ha när du säljer på Amazon. Det är kontot för dig som privatperson eller eventuellt för helt nystartade företag med låg budget. Kontot har ingen fast avgift, däremot betalar du för varje såld produkt.

Kostnaden vid försäljningen är 10kr (i Sverige) + vad Amazon kallar “Referral Fee“. Referral fee är en provision som Amazon tar på varje försäljning. Provisionen ligger på ca 15%, men kan variera beroende på produktkategori (se mer här: Kostnader för säljare på Amazon).

Med det här baskontot är tyvärr många av de väldigt värdefulla funktionerna som finns för professionella säljarna inte tillgängliga. Exempelvis annonsering och Amazons lager-& logistikhantering.

Kort och gott, detta kontot är inte till för företag som vill tjäna pengar på Amazon, utan snarare för personer som vill sälja lite prylar eller företag som vill testa Amazon.

 

Seller Central – Professionell (Professional)

Det professionella Seller Central kontot (“Professional” utanför Sverige) är betydligt mer lukrativt för företag än baskontot. Det erbjuder betydligt många fler funktioner och det finns inga fasta kostnader per order. Kostnaden som däremot kvarstår är en Referral Fee som alltså är en provision i form av en procentsats på försäljningspriset, samt en månadsavgift på 410kr (i Sverige och liknande summor i andra regioner).

Med Seller Central kontot kan du som sagt själv sätta priser och bestämma vilka produkter du skall sälja, och med det professionella kontot får du även tillgång till Amazons logistiklösning FBA (Fulfillment by Amazon). Med FBA kan du lagerhålla produkter hos Amazon och de sköter frakt, returer, med mera. Vilket såklart möjliggör en enklare hantering av Amazon och eventuell tillväxt. När du säljer med ett Seller Central konto och FBA är det helt upp till dig när och om du vill frakta produkter till Amazons lager och du kan skapa paket och flerköps alternativ mot kund.

Du kan även välja att frakta ut produkterna till slutkund och hantera returer själv. Detta kallas för FBM (Fulfillment by Merchant). Det har sina fördelar, framförallt för företag som är nya på Amazon, men generellt så rekommenderar jag FBA. Läs varför här: Logistiklösning på Amazon: FBA vs FBM.

 

 

Vad är Vendor Central?

Vendor Central och Seller Central är på många sätt lika, men det finns en fundamental skillnad. Med Vendor Central äger nämligen inte ditt företag hela affären. Istället säljer du produkterna till Amazon som agerar återförsäljare på sin egna plattform. Detta göra att du förlorar mycket av kontrollen och Amazon blir istället de som sätter priserna. Trots detta så är du ansvarig för att annonsera och sätta upp produktsidor osv.

Vendor Central är inte heller öppet för vilket företag som helst. Inbjudan krävs och Amazon skickar givetvis inte ut inbjudan till vilket företag som helst. Det finns därför inte heller standardiserade avgifter och kostnader, utan är något som du förhandlar fram med Amazon.

Precis som med Seller Centrals logistiklösning FBA så hanterar Amazon frakten, returer osv. Du har däremot inte möjligheten att själv sköta frakten mot slutkund när du använder Vendor Central. Eftersom Amazon äger produkterna så är de även de som lagerhåller och fraktar.

En stor fördel med Vendor Central är att du istället för att hålla koll på varje enskild försäljning istället kan sälja produkterna i bulk till Amazon, som sen sköter resten. Men som sagt så är det fortfarande upp till dig att annonsera, optimera produktsidor, med mera för att öka försäljning på plattformen. Vilket då leder till att Amazon köper fler produkter av dig.

 

 

Seller Central vs. Vendor Central

Jag kommer nu jämföra Seller Central – Professionell och Vendor Central. Baskontot för Seller Central kan absolut vara aktuellt för många, men inte för samma företag som står i valet och kvalet mellan Seller Central och Vendor Central. Därför väljer jag att bortse från baskontot i denna jämförelse. Detta är de stora fördelarna och nackdelarna. De parametrar som faktiskt borde vara med i jämförelsen mellan de två alternativen.

 

Seller Central – fördelar och nackdelar

  • Full kontroll över lager och priser.
  • Välj mellan logistiklösning FBA och FBM.
  • Äg hela affären = Bättre vinst per såld produkt.
  • Du kan inte sälja i bulk.

 

Vendor Central – fördelar och nackdelar

  • Sälj produkterna i bulk till Amazon.
  • Låt Amazon sköta resten (frakt, försäljning, osv).
  • Du får ofta bättre support av Amazon.
  • Du tappar kontroll över priser och produkterna.
  • Sämre marginaler eftersom Amazon tar en större del av kakan.

 

Vendor Central eller Seller Central?

Det finns inget självklart svar här. Allt beror på ert företags möjligheter och struktur. Men, jag vill starkt rekommendera Seller Central. Att själv kunna sätta säljpris är viktigt. Annars riskerar du att Amazon sänker priser och konkurrerar med din egna affär eller med dina återförsäljare.

Många väljer Vendor Central i hopp om att det skall bli mindre arbete och att Amazon sköter det mesta åt en. Men produktsidor och annonsering måste man fortfarande sköta själv. Det som faktiskt blir enklare blir ju bokföring och ekonomi-biten eftersom försäljningen sker i bulk istället för individuella ordrar från kund.

Flertalet av de större kunderna SellWave hjälper har tidigare valt att använda Vendor Central men ångrar sig nu. Vissa har redan bytt konto från Vendor Central till Seller Central. Detta just för att det var för dyrt och för att de tappade kontrollen.

 

 

Summering – Kontotyp för Amazon-säljare

Sammanfattningsvis så finns det två sorters konton, och med Seller Central kan du dessutom välja om du vill ha ett professionellt konto eller ett baskonto. Vendor Central måste man bli inbjuden till och då säljer du dina produkter i bulk till Amazon som sedan agerar återförsäljare och säljer vidare produkterna. Detta gör att du tappar kontroll över priser och processer. Med Seller Central äger du istället hela affären och sätter priser och kan välja att hantera frakter till slutkund själv, eller låta Amazon sköta det.

Jag rekommenderar starkt att använda Seller Central just för att behålla kontrollen. Men, det finns givetvis alltid fler parametrar och för ditt företag kan Vendor Central bli en bättre lösning. I slutändan handlar valet mellan Seller Cental eller Vendor Central om att väga fördelar och nackdelar och sedan göra det valet som du tror kommer vara mest lönsamt för just dig och ditt företag.

 

Om någon annan du känner skulle ha nytta av det här inlägget, så skulle jag vara enormt tacksam om du är generös nog att dela. Det skulle hjälpa mig och SellWave enormt. Tack!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

När du säljer via Amazons logistikprogram Fulfillment by Amazon (FBA) så låter du Amazon hantera lager och frakt av produkterna du säljer på Amazon. För att Amazon skall kunna göra det så krävs det att alla produkter du skickar in till Amazon är märkta med...

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

  Att lägga upp produkter på Amazon är inget svårt. Men, det finns en del viktiga val som behöver göras och vissa av dessa val kan va svåra att få ogjorda efteråt. Det är därför viktigt att ha full koll när man utför arbetet. I det här inlägget kommer jag både...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

SENASTE PÅ BLOGGEN

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

  Att lägga upp produkter på Amazon är inget svårt. Men, det finns en del viktiga val som behöver göras och vissa av dessa val kan va svåra att få ogjorda efteråt. Det är därför viktigt att ha full koll när man utför arbetet. I det här inlägget kommer jag både...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

  Amazons registrering är något av det mest frustrerande en e-handlare kan utsättas för. Ibland går det jätte enkelt, men inte sällan är det mängder av dokument som skickas fram och tillbaka utan något resultat. Jag och SellWave har hjälpt flertalet säljare med...

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

Amazon är fantastiskt på många sätt. För dig som säljare gör Amazon att du har möjlighet att nå en ny större marknad som du inte tidigare kunnat nå. Amazon erbjuder även mycket hjälp i form av smidiga logistiklösningar, en avancerad annonsplattform och mycket mer....

Share This