Lägg upp produkter på Amazon – 5 stegs guide

Written by Anton Kimfors

April 1, 2021

Lägg upp produktsidor på Amazon

 

Att lägga upp produkter på Amazon är inget svårt. Men, det finns en del viktiga val som behöver göras och vissa av dessa val kan va svåra att få ogjorda efteråt. Det är därför viktigt att ha full koll när man utför arbetet. I det här inlägget kommer jag både vissa vilka val du behöver göra och ner. Men jag kommer också visa exakt var hur du gör de mest enkla sakerna.

Om du känner att du skulle vilja att någon visar live hur man lägger upp produkt, kolla in SellWave 101. En kurs från SellWave där jag går igenom hur hela Amazons Seller Central fungerar och bland annat visar exakt hur du lägger upp produkter, registrerar frakter och mycket mer.

 

 

1. Förbered texter och data för Amazon

Varje produktsida på Amazon har ett par gemensamma element. Vissa produkter kräver även särskilda uppgifter. Exempelvis produkter som innehåller batterier eller är ätbara. Hursomhelst, eftersom du redan nu kan vara säker på att du kommer behöva ett vissa uppgifter så tänkte jag kort sammanfatta dom. Men jag rekommenderar dig att läsa igenom hela inlägget innan du ger dig iväg för att leta rätt på alla de här uppgifterna. Om du vill ha längre förklaring av alla produktsidans beståndsdelar så hittar du ett inlägg om det här: Hur fungerar produktsidor på Amazon?

 

1.1 Varje produktsida på Amazon har följande texter

  • En titel – En titel som snabbt informerar kunden om produkten och ibland även ger lite extra detaljer. Denna kan vara upp till 250 tecken lång. Jag rekommenderar ca 120 tecken.
  • Bullet points – Upp till 5 stycken olika text-stycken som oftast används för att lyfta fram produktens viktigaste uppgifter och funktioner. Den delen används också ofta för att förbättra SEO. Om du säljer via Seller Central kan varje bullet point vara upp till 500 tecken. Jag rekommender oftast att stanna vida ca 250.
  • Produktbeskrivning – Produktsidorna har utöver ovanstående texter även en produktbeskrivning. Produktbeskrivningen kan vara betydligt längre och syns längre ner på produktsidan. Detta gör produktbeskrivningen till en perfekt plats för att satsa på SEO. Om du har ett brand registry kan du skapa produktbeskrivningar med A+ Content. Det är produktbeskrivningar med bilder, tillhörande produkter, med mera. Produktbeskrivning utan A+ Content kan vara upp till 2000 tecken och mitt råd är att försöka skriva så mycket som möjligt så länge kvaliteten kan hållas fortsatt hög.

 

1.2 Varje produktsida har följande nummer och siffror

  • EAN-nummer – Varje produkt på Amazon måste ha en unik identifieringskod. EAN-nummer är den vanligaste sorten för Svenska företag och om du inte redan har EAN nummer för dina produkter så kan du få tag på det på GS1. Det går även att lista produkter utan EAN nummer, men då krävs ett undantag som godkänns av Amazon.
  • SKU-kod – Varje produkt som säljs på Amazon måste ha en SKU-kod. SKU-koden kan du själv sätta till vad du vill, vilket kan vara användbart när man vill matcha produkter med andra system utanför Amazon. Exempelvis bokföring. Du kan även låta Amazon automatiskt bestämma SKU-koden för produkter.
  • Pris – Inte speciellt överraskande, men varje produkt behöver ett slutpris mot konsument. Detta priset är inklusive eventuell moms eller VAT i Europa. I USA läggs motsvarande skatt (Sales Tax) på efteråt. Kolla upp vad som gäller i det landet du säljer innan du sätter priset.
  • Produktstorlek & Vikt – Om du skall använda dig utav Amazon FBA för att låta Amazon sköta logistiken så kommer du även behöva ange fraktvikt och dimensioner.

 

1.3 Bilder på Amazons produktsidor

  • Main photo – Varje produkt måste ha en huvudbild. Detta är en bild med lite större krav på bilden. Exempelvis så måste bildens bakgrund vara helt vi och det får inte finnas några andra störande element i bilden.
  • Övriga bilder – Utöver en huvudbild så kan du även ladda upp betydligt fler bilder, och det är något jag rekommenderar. Ju fler bilder, desto mer kan du visa upp.

 

 

2. Produktvariationernas Struktur

Innan du börjar lägga upp produkter på Amazon är det bra om du tänker på hur du skall strukturera upp produktsidorna. Amazon tillåter produktvariationer vilket möjliggör att du lägger upp flera olika produkter på samma produktsida. Du kan läsa mer om det här: Produktvariation på Amazon. Detta är av största vikt och kan vara svårt att ändra efteråt.

När du bestämt vilka produkter som skall ligga på samma produktsidor och vilka produkter som skall ligga på olika sidor så kan du gå vidare till nästa steg.

 

 

3. Ny produkt?

Innan du börjar lägga upp produkten bör du kolla om produkten redan säljs på Amazon. På Amazon kan nämligen inte samma produkt ha flera produktsidor. Om flera säljare säljer samma produkt kommer dessa sälja produkten på samma produktsida. Är produkten du lägger upp helt ny och ditt företags egna varumärke så kan du vara ganska säker på att den inte redan säljs. Men, det är inte heller ovanligt att någon sålt vidare ditt företags produkter på Amazon utan din vetskap.

 

3.1 Se om produkten redan säljs

Steg 1

Gå till menyn och klicka på “Add Products” under “Catalogue”.

Välj "Add Product" i Seller Central

 

Steg 2

Sök på EAN-numret i sökfunktionen Amazon erbjuder för just detta ändamålet. Man kan även söka på t ex produktnamn, men det är säkrare att söka på EAN-numret.

Ny eller befintlig produkt på Amazon

 

Steg 3

Efter att du sökt efter en produkt så kommer du antigen få upp ett resultat eller inte.

  • Om du inte får ett resultat betyder det att produkten inte sälja på Amazon och du kan då hoppa vidare till nästa steg i den här guiden.
  • Om ett matchande resultat visas så säljs redan produkten på Amazon.

I så fall kan du som sagt inte skapa en ny produktsida. Men du kan enkelt ansluta dig till den nuvarande. Klicka i så fall på “Sell this product” på den produkten som matchar din produkt. Då kommer en pop-up dyka upp där du bes fylla i viss produktdata. Eftersom du då ansluter till en redan befintlig produktsida så kommer du inte behöva lägga upp alla uppgifter som behövs för en ny produkt. Men lite uppgifter kommer behövas, exempelvis pris. Om du även vill ändra bilder, texter och liknande så kommer du göra det igenom att ändra produkten i efterhand.

Återförsäljare av befintliga produkter

 

 

4. Välj produktkategori för en ny produkt

Steg 1

Om du efter föregående steg vet att produkten är en ny produkt på Amazon så är nästa steg att välja kategori. Gå då tillbaka till “Add products” under “Catalogue”. Klicka sedan på “I’m adding a product not sold on Amazon”.

 

Steg 2

Nu är det dags att välja kategori.

  1. Klicka dig vidare från bredare kategorier till subkategorier som passar den aktuella produkten.
  2. Välj sedan den slutgiltiga kategorin genom att klicka på “Select category”.

Ibland kan det vara svårt att hitta en bra kategori. Ett tips är då att kolla på konkurrenter på Amazon. Sök upp bästsäljande produkter som säljer produkter liknande produkten du lägger upp och kolla på vilken kategori de säljer i. Det finns även “Other” kategorier. Detta är subkategorier som är till för de produkter som inte passar någon av de listade subkategorierna. När du valt kategori är det dags att lägga upp all produktdata.

Kategori för nya produkter

 

 

5. Lägg upp produktdata

Att lägga upp produktdata är ett stort steg. Framförallt eftersom det händer mycket i det här steget. Alla texter, nummer, data, och bilder skall upp och det är även i detta steget som vi sätter upp ev. produktvariationer. I första steget nedan så går jag igenom hur du bör hantera produktvariationer, men om det inte är aktuellt för dig så kan du hoppa över till nästa steg.

Innan du går vidare till stegen nedan, se till att du kommit till sidan för att lägga upp din produkt, den bör se ut likt exemplet nedan. Se även till att klicka på “Advanced View”, så du inte missar många av de viktiga inställningarna.

Välj avancerad view ny listing vyn

 

 

5.1 Lägg in produktvariationer

Steg 1

Om du skall produktvariationer, gå då först till sidan som kallas “Variations”. Det första du där behöver göra är att välja ett “Variations Theme”. Detta är temat för hur produkterna skall variera från produkt till produkt. Det finns många olika variationsteman och de skiljer sig åt mellan olika produktkategorier. Vissa kategorier har väldigt många alternativ att välja mellan, medan andra har färr. Hur du väljer variationstema beror på produkterna i ditt specifika fall. Här är några exempel:

  • Är det en t-shirt som kommer i olika färger så är “Color” eller “ColorName” bra val.
  • Om det är en tuggummi förpackning som kommer i olika storlekar så är “Size” eller “SizeName” bra alternativ.
  • Om det är ett par byxor som både varierar i färg och i storlek så är “SizeName-ColorName” ett bra alternativ. Då får produkten två slags variationer, både storlek och färg.

I exemplet nedan så är produkten jag skall lägga upp ett minneskort till en kamera. Minneskorten kommer med olika storlek på minnet (32gb, 64gb). Därav väljer jag “SizeName” som alternativen. De variationsteman som slutar på “Name” är ofta mer anpassningsbara än andra alternativ. Detta beror på att du själv specificerar storleksnamnet, istället för att välja alternativ på storlekar från en lista.

Välj tema för child listings

 

Steg 2

Efter att du lagt in ett variationstema så behöver du specificera de olika variationerna. Se till att vara tydlig med vad det är för variation. Klicka sedan på “Add Variations”.

  • Om du har färgvariation så är det bra att här lägga in de olika färgerna.
  • Om du har antal enheter så är det perfekt att lägga in det exakta antalet här – exempelvis “20 stycken”.

I exemplet nedan så varierar produkterna på minnesstorlek. Därför lägger jag in de olika minnesstorlekarna som de två variationerna.

Lägg in variationer på Amazon produktsida

 

Steg 3

När de olika variationerna är tillagda så är det dags att lägga in annan nödvändig data för de olika variationerna. Så fort du klickat på “Add variations” i föregående steg så kommer de olika variationerna dyka upp längst ner på sidan. Du behöver sedan fylla i följande info:

  • Seller SKU – SKU koden för den unika variationen. Du kan välja att lämna detta fältet tomt och då kommer Amazon automatiskt generera en SKU-kod.
  • Product ID – Detta är det unika produkt ID för den specifika variationen. Exempelvis ett EAN eller UPC nummer.
  • Product ID Type – Här specificerar du vad för slags produkt ID du la in i det tidigare fältet. För de allra flesta är detta “EAN”.
  • Condition – På Amazon kan man både sälja nya och använda produkter. Därav är det viktigt att lägga in skicket på produkten här.
  • Your Price – Ganska självförklarande. Här lägger du helt enkelt in priset på produkten.
  • Quantity – Här lägger du antal enheter av produkten som du säljer. Om du kommer sälja den här produkten med hjälp av FBA så kan du sätta denna siffran till 0. Men om du själv skall skicka till slutkund så lägger du här upp hur många produkter du har i lager. Du kan alltid ändra detta efteråt.

När du lagt in denna informationen så är du klar med variationerna. Du kan i efterhand gå in och ändra data på de specifika variationerna (child listings). Det gör du genom att helt enkelt gå in och redigera de olika variationerna. Ofta är detta nödvändigt för att åtminstone ändra bilder, men även texter och produktdata kan vara unik för variationerna.

Pris, EAN, SKU för child listings

 

5.2 Lägg in vital info

Under “Vital Info” finns en hel del viktig info som måste läggas in. Bland annat behövs produktnamn, varumärke, tillverkare och eventuellt lite annat. Om detta är en produktsida utan produktvariationer behöver du även skriva in EAN-numret här (eller annan eventuell produktidentifiering).

Viktig information på produktsidor

 

5.3 Vad ska in under “Offer”?

Under “Offer” finns det två viktiga delar.

  • Den första delen består utav Seller SKU, Condition, och Your Price. Detta behöver du inte fylla i om detta ä en produktsida med produktvariationer eftersom du då la in den datan i det första steget. Om du vill ha en förklaring av de olika fälten, se 5.1) Steg 3.
  • Den andra delen är valet mellan att sälja produkten med FBA eller FBM. Se bilden nedan.
  • Utöver de här delarna så finns det en del annan data du kan lägga in, men det är oftast inte applicerbart. Exempel är: Product Tax Code, Tidsbegränsade prissänkningar, Hanteringstid, och liknande. Anledningen till att detta ofta inte behöver fyllas i är för att hela kontot har en standard hanteringstid, frakttid, skattekod, osv.

"Offer" för nya poridukter

 

5.4 Fyll i “Compliance”

Under “Compliance” ber Amazon dig att fylla i info som handlar om säkerhet att göra. Oftast handlar detta om eventuella batterier i produkten. Men, det kan även handla om annat beroende på produktkategori. Om produkten enligt lag behöver ett “Safety Data Sheet” så behöver du länka det här. Om du misstänker att du kommer behöva fylla i uppgifter här så rekommenderar jag att du läser igenom Amazons dokumentation kring Compliance.

 

5.5 “Images”, hur du lägger upp bilder

“Images” sidan är enkel att navigera sig igenom. Det handlar helt enkelt om att ladda upp bilder. Du laddar lätt upp bilder direkt i plattformen. Som jag beskrev i den första delen av det här inlägget så finns det en del krav från Amazons håll. Här är Amazons exakta krav:

  • Produkten måste fylla minst 85 % av bilden. Bilder får endast visa den produkt som är till salu, med få eller ingen rekvisita och utan logotyper, vattenstämplar eller bilder i bilden.
  • Huvudbilden (main image) måste ha en helt vit bakgrund, bestå av ett foto (inte en ritning eller animering) och får inte innehålla tillbehör. Bilden får endast innehålla text om det är en del av produkten.
  • Bilderna ska ha minst 1 000 pixlar på den längsta sidan och minst 500 pixlar på den kortaste sidan för att kunna zoomas in.
  • Bilderna får inte överstiga 10 000 pixlar på den längsta sidan.
  • JPEG är det föredragna bildformatet, men du kan också använda, PNG, TIFF- och GIF-filer.

 

5.6 Vad ska du lägga in under “Description”?

Som jag nämnde i de inledande delarna av detta inlägg så har varje produktsida “Bullet Points” och en produktbeskrivning. Detta är vad du kan lägga in på denna del av Amazons produktregistrering. Du kan även lägga in en “Legal Disclaimer” ifall det behövs för produkten i fråga. Om du vill använda dig utav A+ Content på produktsidan så läggs det in separat.

5.6.1 Produktbeskrivning

Produktbeskrivningen i sig är inget jag kommer gå in på mer i detta inlägget, men jag vill nämna en aspekt och det är formateringen av den. Om du klistrar in olika textstycken här så kommer Amazon bunta ihop all text i ett enda stycka utan någon som helst styling (fettext, kursiv, osv). Men, du kan styla texten med HTML. Om du inte kan HTML eller bara vill göra det lätt för dig så kan du använda det här verktyget: Amazon HTML Styling Tool. I det verktyget kan du klistra in vanlig text, styla texten och sen få ut HTML-formatet som du då kan klistra in i Amazon.

5.6.2 Bullet Points

Det som jag (och Amazon communityn) kallar Bullet Points, kallar Amazon här för Key Product Features. För att lägga in alla fem Bullet Points som det finns möjlighet till så behöver du klicka på “Add More” (se bilden nedan) tills du ser fem stycken fält. Varje fält är helt enkelt en Bullet Point.

Vart lägger man in Bullet Points på Amazon?

 

5.7 “Keywords”, vad är det för något?

Under Keywords så finns det lite olika fält, men det är i princip bara ett fält du behöver fokusera på och det är Search Terms. I det fältet kan du skriva in sökord som du vill att produktsidan skall dyka upp på Amazon för. Amazon kollar självklart även på texten i titel, Bullet Points och produktbeskrivning och kopplar produkten med de orden man har använt där. Men detta är toppentillfälle att klistra in sökord som du vill att produkten skall visas för men som du kanske inte vill att produktsidan skall innehålla.

Exempelvis kanske produkten ifråga är väldigt billig och då vill du antagligen att produkten dyker upp för sökningar som innehåller ordet “billigt”. Men samtidigt kanske du inte vill att titeln skall säga “Billigt” eftersom det kan vara skadligt för varumärket. Då är detta ett perfekt ställe att lägga in ett sådant sökord.

 

5.8 Vad skall man lägga in på “More Details”?

Den sista delen av registreringen är More Details och här kan du lägga in all möjlig data. Beroende på produktkategori så visas olika fält, men det finns vissa som alltid dyker upp. Egentligen är det inget måste att fylla i några av de här fälten, men beroende på produkt och målgrupp så kan det vara bra att gå igenom fälten och fylla i de fälten som du tror är något kunden vill få reda på innan kunden köper produkten. Helst skulle du fylla i alla fält, men det är ju en fråga om tid också. Framförallt om du skall lägga upp många produkter.

Det finns dock två fält som du kommer behöva fylla i om du säljer produkten med hjälp av Amazon FBA. Det är fraktvikt och fraktdimensioner. Eftersom Amazon baserar sina kostnader på detta så måste det fyllas i. Hursomhelst, du kan även hoppa över detta och fylla i det när du registrerar den första frakten av produkten in till Amazons lager.

 

 

6. Slutför produktregistreringen

När alla fälten som behöver fyllas i är ifyllda så är det bara för dig att klicka på Save and Finish i högra hörnet. Produktsidan kommer då sparas och det kommer ta mellan 0 och 30minuter innan Amazons system har kunnat ta in all data och lagt upp produktsidorna. Oftast går det snabbare. Produkten kan därefter hittas under Manage Inventory.

Kom även ihåg att om du lagt upp en produktsida med produktvariationer så måste du nu gå in och editera varje enskild produktvariation om du vill lägga upp olika bilder, data eller texter.

 

 

Klart och slut

Jag hoppas att du kunde få hjälp av den här guiden och att du nu lyckats få upp dina produkter på Amazon. Om du tror att någon du känner skulle ha nytta av den här guiden så skulle jag vara enormt tacksam om du ville dela denna. Glöm inte heller att kolla in våran SellWave 101 kurs och resten av inläggen inne på SellWave bloggen. Stort lycka till!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

Hur du hanterar streckkoder på Amazon

När du säljer via Amazons logistikprogram Fulfillment by Amazon (FBA) så låter du Amazon hantera lager och frakt av produkterna du säljer på Amazon. För att Amazon skall kunna göra det så krävs det att alla produkter du skickar in till Amazon är märkta med...

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

  Amazons registrering är något av det mest frustrerande en e-handlare kan utsättas för. Ibland går det jätte enkelt, men inte sällan är det mängder av dokument som skickas fram och tillbaka utan något resultat. Jag och SellWave har hjälpt flertalet säljare med...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

SENASTE PÅ BLOGGEN

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

Hur man ändrar produktsidor på Amazon

  Ändra Amazon Produktsidor För att ändra produktsidor på Amazon så finns det det olika vägar du måste gå beroende på vad du vill ändra. Vissa saker är enklare att ändra och du kan gå in direkt på produktsidorna i Seller Central och göra ändringarna. Andra saker...

Hur löser du problem på Amazon?

Hur löser du problem på Amazon?

Många delar måste skötas på Amazon. Produkter skall läggas upp, fraktvillkor skall hanteras, utbetalningar skall göras och felsökningar skall göras. Men hur gör man allt det? Måste du som gör det ha full koll på allt? NEJ! Såklart inte. Det finns ingen i hela världen...

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

Registrera dig på Hyperwallet (4 enkla steg)

  För dig som skall registrera dig på Amazon så kan det vara en väldigt jobbig process, och del av den processen handlar om att lägga upp ett bankintyg i form av ett bank statement. I detta läget är det många som väljer att använda Hyperwallet eftersom det är ett...

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

Hur registrerar man sig på Amazon (12 enkla steg)

  Amazons registrering är något av det mest frustrerande en e-handlare kan utsättas för. Ibland går det jätte enkelt, men inte sällan är det mängder av dokument som skickas fram och tillbaka utan något resultat. Jag och SellWave har hjälpt flertalet säljare med...

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

Amazon är fantastiskt på många sätt. För dig som säljare gör Amazon att du har möjlighet att nå en ny större marknad som du inte tidigare kunnat nå. Amazon erbjuder även mycket hjälp i form av smidiga logistiklösningar, en avancerad annonsplattform och mycket mer....

Hur fungerar produktsidor på Amazon?

Hur fungerar produktsidor på Amazon?

  Hur fungerar produktsidor på Amazon? Produktsidor är självklart en av de största delarna av försäljning på Amazon. Produktsidorna skall sättas upp, produkt-infon skall läggas in på rätt sätt, och alla texter och bilder måste optimeras för både SEO och...

Share This