Förutspå marknaden och trender på Amazon

Written by Anton Kimfors

november 12, 2020

Amazon är en snabbt växande marknad och vissa produktkategorier rör sig betydligt snabbare än andra. Vissa minskar till och med. Genom att kolla på trender i försäljningen och sökningar så kan vi förutspå marknaden och ligga steget före våra konkurrenter.

Verktyget jag kommer använda för detta är Jungle Scout. Om du inte läst det tidigare inlägget om marknadsanalys på Amazon så rekommenderar jag att du gör det först. Där visar jag några av grunderna jag kommer jobba vidare på här.

Jungle Scout är inte ett gratisprogram. Det är extremt kraftfullt och ett måste för seriösa Amazon säljare*. Du kan skaffa Jungle Scout här (med upp till 30% rabatt).

  • Det finns alternativ, men jag föredrar helt klart Jungle Scout framför konkurrenterna.

 

 

Se trender i försäljning och köp

Egentligen är denna titel något missvisade. Vi kan inte se trender i försäljning på Amazon, men vi kan se trender i antal sökningar för olika sökord och fraser på Amazon. Kunder söker på Amazon för att köpa, så trender för sökningar och försäljning är väldigt starkt sammankopplade.

 

 

Steg 1 – Sök i Keyword Scout

För att hitta trenderna för sökningar, börja med att logga in på Jungle Scout. Gå sedan till ”Keywords” i den vänstra menyn och klicka sedan på ”Keyword Scout”.

Keyword Scout är Jungle Scouts verktyg för att hitta relevanta sökord att inkorporera på produktsidorna för att maximera SEO. Men vi kommer använda det för att se trender i sökningar för som vi redan vet är intressanta för oss.

 

Trender på Amazon

 

Så, ta nu det sökordet som är mest relevant för dina produkter och skriv in det i sökrutan. Exempelvis ”Thick yoga mat” om du säljer tjocka yoga mattor. Se även till att du väljer för vilken av Amazons marknadsplatser du vill söka efter trender, t ex USA, Tyskland osv. Klicka sedan ”Search”.

 

Marknadsplats för Amazon på SellWave

 

 

Steg 2 – Analysera trenderna

Jungle Scout kommer nu svara med ett sökresultat. I det så visas det sökordet som du sökte efter högst upp. Men det kommer även dyka upp mängder av relaterade sökord under. För varje sökord visas bland annat:

  • 30-Day Search Volume (Exact) = Sökvolym efter det exakta sökordet.
  • 30-Day Trend = Hur trenden i antalet sökningar sett ut den senaste månaden.
  • 90-Day Trend = Hur trenden i antalet sökningar sett ut de senaste 90 dagarna.

 

Det finns även mer info, men informationen ovan är vad jag kommer fokusera på för att kunna analysera trenderna. Redan med denna informationen så kan du få en ganska bra bild över de kortsiktiga trenderna. Men, vi vill kunna få mer information. Att en 30-90 dagar trend sett ut på ett specifikt sätt behöver inte säga mycket om den mer generella trenden. Titta bara på säsongsprodukter så kommer du se att de kortsiktiga trenderna går upp och ner, medan trenderna över år oftast är väldigt stabila.

Så hur får vi mer information om trenderna? Det är enkelt! Jungle Scout har gjort det så lätt att du bara kan klicka på ett sökord och så dyker en graf upp. Denna grafen visar sökningar över en lång period, och grafen gör det lätt för dig att se trender över längre tid. Du kan även se exakt hur många sökningar som gjordes när.

 

 

(Jungle Scouts sökords verktyg Keyword Scout)

Keyword Research på JS

 

 

(Graf över antal sökningar för ett specifikt sökord)

Vad är hett på Amazon

 

 

Steg 3 – Använd trenderna

Sådär, nu vet du hur man får fram graferna. Men vad skall du göra med informationen? Använd den! Gör den här typen av sökningar för alla de mest relevanta sökorden för de produkterna du och ditt företag säljer och försök att använda trenderna i era strategiska val, budgeteringar och investeringar.

  • Om trenden pikar ner så indikerar det att marknaden blir mindre och då kanske det är bättre att satsa mer resurser som har en stigande trend. Kanske även om den stigande trendens marknad är mindre just nu.
  • Se över hur trenden vuxit de senaste åren och försöka använd den datan för att förutspå marknadens storlek och värde kommande år. Ta beslut därefter.
  • Använd trenderna när du jämför olika marknadsplatser och länder för att ta val om vilken (eller vilka) marknadsplats ditt företag skall gå in på.

 

Det går även att kombinera Jungle Scouts data med Googles data på sökningar när du analyserar trender. Detta kan vara bra för att se hur det totala intresset för marknaden/kategorin ser ut, och inte bara intresset för produkter på Amazon. Du kan göra detta med Google Trends som är ett enkelt gratis-program som gör det lätt för dig att se trender i sökningar på Google, och jämföra olika sökningars trender mellan varandra.

 

 

Summering – Analyser trender på Amazon

Detta var ett inlägg om hur man datadrivet ser och använder trender på Amazon. Texten har förhoppningsvis givit dig ännu ett verktyg som kan göra dina och ditt teams strategiska beslut ännu bättre. Men, det krävs mycket research. Det räcket inte bara med att snabbt söka efter dina produkter och få ut trenderna. Det stora värdet ligger i att varsamt analysera trenderna och inkorporera dessa i ditt företags val.

Önskar ditt företag att få en professionell marknadsanalys gjord än ni varmt välkomna att kontakta oss på SellWave. Om dina kollegor eller vänner också borde känna till hur man spanar på trender på Amazon så se till att dela detta inlägget. Det skulle jag dessutom vara enormt tacksam för.

 

Lycka till med researchen!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer