Vad är egentligen Amazon?

Written by Anton Kimfors

oktober 5, 2020

Vad är egentligen Amazon

Amazons är idag världens största marknadsplats och omsatte 2019 ca 280miljarder dollar (ja du läste rätt, dollar). De äger idag can 50% av all e-handeln i både USA och Tyskland och fortsätter växa kraftigt i hela världen.

Utöver Amazons e-handels verksamhet så erbjuder de mängder av andra tjänster och produkter.

Amazons AWS står för ca 40% av världens molntjänster, Amazon ägda streamingtjänsten Twitch har 2020 ca 7.5 miljoner aktiva användare. Deras Prime tjänst som tillåter bättre fraktvillkor, fri streaming av musik och video och mycket mer, har fler än 110miljoner aktiva användare (i USA). Detta är bara några av Amazons alla tjänster.

Med andra ord, Amazon satsar brett och det satsar hårt. Inget talar för att de skall sakta ner, utan snarare gasa. När andra företag varslade under Corona-krisen 2020 (fortfarande pågående när jag skriver detta) så valde Amazon att anställa 175 000. Det är fler nya arbetare än antalet invånare i Uppsala, Sveriges 4e största stad.

 

 

Amazon utseende för e-handel

 

 

Amazons e-handels marknadsplats

Amazons e-handels plattform är som sagt enorm och driver mängder av trafik. De har gått om Google gällande antal produktsökningar och (håll i dig nu) varje minut säljs över 4 000 produkter på Amazon.

Vem säljer produkterna?

På Amazon säljer både Amazon sina egna produkter, men de tillåter även tredje-part att sälja sina produkter. Varumärken säljer ofta själva produkterna, men många större varumärken lämnar Amazon öppet för deras återförsäljare.

 

Var finns Amazon e-handels plattform?

Amazon finns idag etablerade i följande regioner och länder:

  • Europa (Sverige ej lanserad ännu, Tyskland, Holland, UK, Frankrike, Spanien, Italien)
  • Amerika (USA, Kanada, Mexiko och Brasilien)
  • Asien-Stilla Havet (Japan, Indien, Australien, Singapore)
  • Mellanöstern (Förenade Arabemiraten, Turkiet)

 

Vad för slags produkter säljs på Amazon

Amazon startade 1994 med att sälja böcker, men har sedan dess rört sig mot allt bredare och bredare sortiment. Idag kan du köpa nästan vad som helst på Amazon. Allt från nyckelringar med Sriracha (!?), till hela hus.

Så nästan oavsett vad du vill sälja så finns det en marknad för det. Men se till att du vet hur stor den marknaden är och vad det finns för konkurrens innan du investerar i det. Antingen genom att själv gå igenom marknaden, eller genom att låta göra en professionell marknadsanalys.

 

 

Summering (och nästa steg)

Det var en kort introduktion till Amazon och deras e-handelsplattform. Kolla in SellWave-bloggen för mer info om Amazon och hur man maximerar sin försäljning där. Eller gå direkt till nästa rekommenderade blogg-inlägg: Hur man säljer på Amazon.

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer
Share This