VARNING! Tänk efter innan du gör val på Amazon

Written by Anton Kimfors

december 16, 2020

Undvik problem på Amazon

Amazon är fantastiskt på många sätt. För dig som säljare gör Amazon att du har möjlighet att nå en ny större marknad som du inte tidigare kunnat nå. Amazon erbjuder även mycket hjälp i form av smidiga logistiklösningar, en avancerad annonsplattform och mycket mer.

 

Men oavsett hur bra Amazon är så finns det ett problem. Amazons plattformen förlåter inte misstag. Exempelvis när du som säljare lägger upp produkter och strukturerar produktsidor. Det finns vissa val här som nästan är omöjligt att ändra. I alla fall på ett rimligt sätt. Det finns ingen flexibilitet. Ta produktvariationer som exempel. Det kan vara avgörande i många fall och det är ingen lek att ändra den i efterhand. Att ändra den strukturen (om det ens går) kan resultera i att alla tidigare reviews försvinner, annonser måste struktureras om och den data som Amazon matar sin SEO-algoritm startar om från 0. Förödande.

 

Därför är det extremt viktigt att hålla koll på vad du och ditt företag gör när ni lägger upp produkterna på Amazon. Hur påverkar era val er SEO, framtidsval och konvertering? Få koll på det innan ni gör valen.

 

 

Många gör fel, men varför?

När jag och SellWave hjälper företag som sedan tidigare sålt på Amazon så är det inte sällan deras nuvarande annonser, strukturer och implementationer är ganska kassa. I vissa fall handlar detta om tidsbrist, men allra oftast handlar detta om okunskap. Denna bristfälliga implementation leder ofta till:

  • Sämre SEO – Produkten hittas inte av kunderna. Amazon SEO är (utöver grymma produkter) grunden till framgång på Amazon.
  • Lägre konvertering – Produktsidor som inte lagts upp på ett optimalt sätt kan ofta förvirra kunderna och misslyckas konvertera dom. Inte sällan missar man dessutom potentiella vinster i merförsäljning.
  • Dyra annonser – Annonser som satts upp utan en tydlig strategi leder ofta till dyra annonser utan hög konvertering. Den dåliga strukturen gör också att man inte kan samla ihop värdefull data. Datan man samlar in är i princip värdelös.

 

Detta är ingen kritik, utan snarare en varning för alla de företag som redan säljer på Amazon, eller håller på att starta upp. Jag förstår verkligen sistsen som många företag sitter i. Amazon är nytt och deras system kan vara frustrerande. Men, just eftersom dessa val och problem kan ha enorm påverkan på eran försäljning så vill jag varna om detta. Så om du och ditt företag vill undvika detta problemet, se till att ni utbildar er eller låt någon som kan Amazon göra jobbet. Stort lycka till!

Välkommen till SellWave!

Här kan du hitta massor information om hur man säljer på marknadsplatsers och framförallt Amazon.

Ifall du behöver hjälp med Amazon är du varmt välkommen att kontakt oss.

Men det finns också massor av info att hämta på SellWave bloggen.

 

Att skriva produkttexter som konverterar

Att skriva produkttexter som konverterar

Del 2 av 4 – Detta är den andra delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du skriver produkttexter som konverterar.   Jag har i föregående avsnitt gått igenom grunderna i att optimera...

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

Skriven av:

Anton Kimfors

anton@sellwave.se

Grundare av SellWave, Facebook-gruppen Amazon FBA – Sverige och driver även sin YouTube-kanal där han hjälper och diskuterar med tittare kring Amazon.

Senaste på bloggen

Läs de senaste inläggen på bloggen eller se alla inlägg här

Optimera dina produktsidor på Amazon

Optimera dina produktsidor på Amazon

Del 1 av 4 – Detta är den första delen i en flerstegs-guide kring hur du optimerar produktsidor på Amazon. I denna del kommer jag gå igenom vad som bör optimeras på dina produktsidor.   Amazon är en massiv marknadsplats med stora möjligheter, men också många...

läs mer
Kommunicera med kunder på Amazon

Kommunicera med kunder på Amazon

Det är inte alltid lätt att veta hur och vad man får göra på Amazon. En vanlig grej som säljare gör fel är hur man kommunicerar med kunder på Amazon. Amazon har nämligen ganska strikta regler och döljer många av kommunikationsmöjligheterna. Därför tänkte...

läs mer
Lansering av produkter på Amazon

Lansering av produkter på Amazon

Del 5 av 5 – Detta är den sista delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna avslutande delen kommer jag att gå igenom hur du bör tänka kring din lansering av produkter på Amazon.    När du beslutar dig för att...

läs mer
Förbered för framgång på Amazon

Förbered för framgång på Amazon

Del 4 av 5 – Detta är den fjärde delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del går vi igenom hur du bygger ett team och vilka verktyg du kan tänkas behöva. Detta avsnittet innehåller ytterst viktigt information för dig...

läs mer
En strategi anpassad för ditt företag

En strategi anpassad för ditt företag

Del 3 av 5 – Detta är den tredje delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon. I denna del så kommer jag gå igenom hur du bygger en strategi som är anpassad för din verksamhet.    På bloggen kan du läsa allt om grunderna och...

läs mer
Förbättra marginalerna på Amazon

Förbättra marginalerna på Amazon

Del 2 av 5 – Detta är den andra delen av en flerstegs-guide kring hur du skapar en framgångsrik strategi på Amazon plattformen. Är du i behov av att förbättra marginalerna på Amazon? I denna delen kommer jag att gå igenom hur du förbättrar marginalerna på Amazon och...

läs mer